چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

پس از ماه‌ها ناآرامی و بمباران گسترده سرانجام قرار است آتش‌بس سراسری از پنجشنبه ۲۷ آبان بار دیگر در یمن آغاز شود تا با بازگشت آرامش تا پایان سال‌جاری میلادی روند سیاسی به سمت تشکیل دولت وحدت ملی پیش‌ برود.

یمن

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا كه براي مذاكره در اين رابطه به عمان رفته اعلام كرده كه همه طرف‌ها با اين آتش‌بس كه از امروز(17نوامبر) آغاز مي‌شود موافقت كرده‌اند.اين توافق پس از آن به‌دست آمد كه وزير امور خارجه آمريكا در سفر به عمان با هيأت جنبش انصارالله ديدار و مذاكره كرد. وزارت خارجه عمان هم روز گذشته با تأييد اين مسئله اعلام كرد كه با تلاش‌هاي يوسف بن علوي بن عبدالله، وزير خارجه عمان درباره آتش‌بس در يمن به شرط پايبندي طرف‌هاي ديگر به تعهداتشان و ازسرگيري مذاكرات در پايان نوامبر توافق شده است.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده، كري پيش از آنكه راهي امارات شود در مسقط با هيأت حوثي‌ها كه از صنعا راهي عمان شده بودند مذاكرات مفصلي داشته است. ديپلما‌ت‌هاي نزديك مذاكرات اعلام كرده‌اند كه براساس توافق صورت گرفته عربستان بايد پس از 600روز بمباران يمن از امروز حملات خود به اين كشور را متوقف كند. در توافق‌هاي آتش‌بس گذشته عربستان بارها اقدام به نقض توافق با ادامه حملات خود كرده بود و اين مسئله بار ديگر مورد آزمون قرار مي‌گيرد.

محمد البخيتي، يكي از اعضاي شوراي سياسي انصارالله تأكيد كرد كه عربستان موافقت كرده كه مداخله نظامي خود در يمن را پايان دهد. وي تأكيد كرد برخلاف گذشته، در اين توافق جديد عربستان به‌عنوان يكي از طرف‌ها اعلام كرده كه حملات خود را متوقف مي‌كند.

در ناآرامي‌هاي يمن و حملات عربستان تاكنون براساس آمار سازمان ملل حداقل 10هزار غيرنظامي كشته شده‌اند.پيش از اين مذاكرات صلح يمن در كويت به بن‌بست رسيده بود و درگيري‌ها پس از آن شدت گرفت. منابع خبري درباره علت ديدار وزير خارجه آمريكا با هيأت انصارالله بدون حضور نمايندگان «علي عبدالله صالح» رئيس‌جمهور سابق يمن گزارش داده‌اند كه درصورت موافقت انصارالله و دولت مستعفي با راه‌حل سياسي براساس طرح سازمان ملل، آمريكا اصرار دارد صالح در هيچ معادله سياسي در آينده حضور نداشته باشد.

  • سنگ‌اندازي دولت مستعفي يمن

با وجود اعلام توافق همه طرف‌ها با آتش‌‌بس روز گذشته مقام‌هاي دولت مستعفي اين كشور با سنگ‌اندازي در مسير بازگشت آرامش، اين توافق را رد كردند. عبدالمالك المخلافي، وزير امور خارجه دولت مستعفي يمن روز گذشته با رد توافق درباره اين آتش‌بس اعلام كرد كه دولت مستعفي يمن از اين توافق مطرح شده از سوي وزير امور خارجه آمريكا اطلاعي ندارد و به همين‌خاطر خود را متعهد به آن نمي‌داند. مقام‌هاي دولت مستعفي يمن به صراحت نارضايتي خود را از اينكه آمريكا آنها را به مذاكرات وارد نكرده است اعلام كرده‌اند. در مقابل آمريكا به سراغ رياض رفته كه دولت مستعفي يمن تحت نفوذ عربستان قرار دارد. المخلافي با اعلام اينكه دولت فعلي آمريكا توانايي متعهد كردن طرف‌ها با رعايت آتش‌بس را ندارد اقدام‌هاي كري را تنها بازي رسانه‌اي خوانده است.

شيعيان حوثي در مقابل اما به‌صورت رسمي اعلام كرده‌‌اند كه به اين توافق پايبند خواهند ماند. محمد البخيتي، از مقام‌هاي انصارالله گفت: موضع انصارالله همچنان پايان جنگ و تشكيل دولت وحدت ملي با مشاركت تمام گروه‌هاي سياسي است.جان كري همچنين اعلام كرده كه اين توافق با هدف شروع مذاكرات براي تشكيل دولت وحدت ملي باهدف داشتن كشوري امن صورت مي‌گيرد. وزير امور خارجه آمريكا تأكيد كرده كه راه‌حل كليدي يمن اين است كه همه در آينده آن مشاركت داشته باشند و به نقشه راه ترسيم شده از سوي سازمان ملل براي صلح در اين كشور پايبند بمانند.

کد خبر 352931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha