جان کری در روز رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا در خاک این کشور نبود و به قطب جنوب رفته‌بود.

جان بولتون

اين ديپلمات آمريكايي در هفته‌هاي قبل از انتخابات جنجالي رياست‌جمهوري آمريكا بارها از بي‌آبرويي كه تبليغات نامزدها و سخنان و دعواهاي آنها براي آمريكا در سطح جهان ايجاد كرده انتقاد كرده و چند روز قبل از روز راي‌گيري در سخناني در لندن گفته‌بود: آبرويي براي ما باقي نمانده‌است.

اين روزها او براي ديدار با سلطان عمان در اين كشور به سر مي‌برد. اما در داخل آمريكا جنجال‌ها هنوز ادامه دارد. در 24ساعت گذشته نام 2نفر به‌عنوان جانشين احتمالي كري در سمت وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ مطرح شده‌است. يكي از آنها رودي جولياني، شهردار پيشين نيويورك از معدود چهره‌هاي حزب جمهوريخواه است كه از ترامپ حمايت كرده‌بود.

جولياني در زمان حملات 11سپتامبر در دولت جورج بوش شهردار نيويورك ‌بود و در جريان تبليغات انتخاباتي تنها چهره حزب در حمايت از ترامپ در رسانه‌ها بود. او هيچ سابقه فعاليتي در زمينه سياست خارجي ندارد و تنها موردي كه در اين حوزه مي‌توان در پرونده كاري‌اش يافت، نامزد شدن براي عضويت در كميته تحقيق جنگ عراق در سال‌هاي اخير است كه البته از اين كار هم انصراف داد.

چهره ديگري كه براي سمت وزارت‌خارجه جديد آمريكا مطرح است، جان بولتون نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل است. او از نومحافظه‌كاران جنگ‌طلب در دولت جورج بوش بود و در سال‌هاي اخير نام و اثري در عرصه سياست خارجي آمريكا از او ديده نشده‌بود. يكي از معروف‌ترين نقل‌قول‌هايي كه از بولتون به ياد جهان مانده اين جمله است: ساختمان چندين طبقه سازمان ملل به هيچ دردي نمي‌خورد و بايد نيمي از آن را خراب كرد. هنوز معلوم نيست ترامپ كداميك از اين دو را به سمت وزارت‌خارجه منصوب مي‌كند اما به‌نظر مي‌رسد جولياني شانس بيشتري براي اين سمت دارد.

کد خبر 352825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha