پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آشنایی با مردی که تمام عمر فوتبالی خود را در نیوکمپ گذراند. ژاوی هرناندز کروز (Xavier "Xavi" Hernández Creus) متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۸۰ در تراسا واقع در اسپانیا است.

ژاوی هرناندز

پدرش یک ارتشی بود و حالا بازنشسته شده است و شاید دلیل نظم و انضباطی که حالا از ژاوی سراغ داریم حاصل تربیت پدر نظامی او باشد.

او زمانی که تنها ۱۱ سال داشت به بارسا پیوست. پیشرفت او بسیار سریع بود تا اینکه در فصل ۹۷-۹۸ از تیم جوانان وارد تیم دوم بارسا شد.

XAVI

در تیم دوم بارسا او به مغز متفکر تیم تبدیل شد و به همراه تیم جواز صعود به دسته دوم را کسب کرد.

رویای ژاوی یعنی شروع رسمی کار با تیم اصلی، زمانی تحقق یافت که او در تابستان ۱۹۹۸ در سوپر جام اسپانیا برابر مایورکا بازی کرد. او در ترکیب ثابت بود و گلزنی کرد، شروعی که برای او بهتر از این نمی‌شد. ژاوی همچنین در قهرمانی لیگ در فصل ۱۹۹۸-۹۹ با مربیگری فن خال نقش مهمی را ایفا کرد که بارزترین مورد گل بسیار مهم او در نوئوو زوریا بود که شانس‌های تیم را برای قهرمانی افزایش داد.

فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ فصل خوبی برای ژاوی بود که به علت مصدومیت گواردیولا او برای قسمت اعظم فصل انتخاب اول بود. بعد از اینکه کاپیتان افسانه‌ای، تیم را به مقصد فوتبال ایتالیا ترک کرد ژاوی به بازیساز تیم بدل شد و به این کار ادامه داد تا تمام استعداد و نبوغ خود را در این پست به اثبات برساند.

در زمان مربیگری فن خال، رکساچ، آنتیچ و رایکارد، ژاوی همواره یک مهره کلیدی بوده است. این حقیقت زمانی اثبات می‌شود که بدانیم او در طول این مدت و در حالیکه هنوز فقط ۲۵ سال سن دارد، ۳۰۰ بازی رسمی انجام داده است.

در زمان مربیگری رایکارد، ژاوی نشان داده است که نه تنها می‌تواند در قلب خط هافبک بازی کند، بلکه این توانایی را دارد که در هر پستی در وسط زمین به بازی گرفته شود. این توانایی را از آنجا می‌توان فهمید که او در قهرمانی لیگ در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ بازیکنی بود که با انجام ۳۶ بازی بیشترین بازی‌ها را انجام داد.

ژاوی هرگز ۲ دسامبر ۲۰۰۵ را فراموش نخواهد کرد. در حین تمرین در لامسیا، لگامنت پای چپ او پاره شد. دوره درمانی او سریعتر از انتظار طی شد و پس از ۵ ماه توانست بازی کند. در ۲۹ آوریل ۲۰۰۶ و در بازی مقابل کادیز، ژاوی مجددا "احساس یک فوتبالیست" را داشت. او به موقع برگشت تا قهرمانی های لیگ و لیگ قهرمانان را در کنار هم تیمی‌هایش جشن بگیرد.

در دو فصل پایانی حضور فرانک رایکارد بر روی نیمکت بارسا، ژاوی یکی از بازیکنانی بود که بیش از بقیه مورد استفاده این هلندی قرار گرفته بود. علاوه بر این در فصل ۲۰۰۷/۲۰۰۸ او رکورد شخصی خود را به ۷ گل ارتقا بخشید. رکورد قبلی او، ۴ گل در فصلهای ۲۰۰۱/۲۰۰۲ و ۲۰۰۳/۲۰۰۴ بود.

بهترین بازیکن تورنمنت ۲۰۰۸

  • یورو ۲۰۰۸

بعد از بازی فینال که با برتری ۱-۰ اسپانیا بر آلمان همراه بود، ژاوی برترین بازیکن آیت تورنمنت انتخاب شد. ژاوی در این تورنمنت برترین هافبک بود، دفاع و تکل، شکل دهی حمله و پاس‌های زیاد او منجر به دومین قهرمانی اسپانیا در این تورنمنت بعد از قهرمانی در یورو ۱۹۶۴ بود.

در نیمه نهایی او گل اول اسپانیا را به روسیه زد بازی که در نهایت با برتری ۳-۰ اسپانیا به پایان رسید.

در فینال هم او توپ را هدایت کرد و به سمت زمین آلمان‌ها برد و با پاس به فرناندو تورس بازی را بر آلمان‌ها تمام کرد.

جشن قهرمانی یورو ۲۰۰۸

ژاوی جزئی از لیست ۲۳ نفرهٔ تیم ملی اسپانیا بود و این تورنمنت با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید. ژاوی در این تورنمنت ۶۶۹ پاس داد که از این میان ۵۹۹ پاس سالم داشت یعنی ۹۰ درصد پاس سالم.

ژاوی در این تورنمنت ۸۰٫۰۲ کیلومتر دوید یعنی در هر مسابقه ۱۱٫۵ کیلومتر و در فینال ۱۵ کیلومتر دوید.

در یک شانزدهم نهایی و در مقابل پرتغال ژاوی پاس گل را به داوید ویا داد و در دقیقهٔ ۶۳ سبب برتری ۱-۰ مقابل پرتغال شد. داوید ویا توپ را با پای چپ زد و توپ پس از برخورد به ادواردو با شوت پای راست خود داوید ویا وارد دروازه شد.

در نیمه نهایی و در مقابل آلمان ژاوی ضربهٔ کرنری را زد که با ضربهٔ سر پویول به گل تبدیل شد.

بازی با پیروزی ۱-۰ مقابل آلمان به پایان رسید.

بعلاوه، ژاوی هرناندر همچنین بازیکن فیکس تیم ملی اسپانیا بوده است. او در جام های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ و جام ملتهای اروپای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ حضور داشته است و در یورو ۲۰۰۸، پس از قهرمانی اسپانیا، به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد.

جشن قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰

  • یورو ۲۰۱۲

در مقابل ایرلند ژاوی رکورد بیشترین پاس رد و بدل.۱۳۶ پاس (۱۲۷ پاس صحیح).رکورد قبلی مربوط به رونالد کومان بود که در یورو ۱۹۹۲ و در بازی هلند و دانمارک به ثبت رسیده بود. ژاوی و اینیستا ۲۲۹ پاس دادند که بیشتر از پاس های رد و بدل شده ی ۱۱ نفر ایرلندی‌ها بود.
در فینال که با برتری ۴-۰ مقابل ایتالیا بود، ژاوی ۲ پاس گل داد یکی به یوردی آلبا و دیگری به فرناندو تورس و به این ترتیب تنها بازیکنی لقب گرفت که در دو فینال یورو پاس گل داده است. با قهرمانی در این تورنمنت ژاوی موفق‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد، افتخاری که قبلاً مشترکاً بین ژاوی و پویول بود و چون پویول این جام را به خاطر مصدومیت از دست داد، ژاوی به پر افتخارترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد.

  • جام جهانی ۲۰۱۴

همه دیگر انتظار داشتند که ژاوی و اسپانیا همچنان پرقدرت به کار خودشان ادامه بدهد اما انگار دیگر دوران ژاوی هم پس از یورو ۲۰۱۲ به سر آمده بود و نقطه سقوط او در عرصه ملی، برزیل بود. سرخپوشان باز هم به عنوان مدافع قهرمانی قدم به یک تورنومنت بزرگ دیگر گذاشتند اما در شرایطی که خودشان هم حتی باورشان نمی‌شد در همان مرحله گروهی حذف شدند آن هم در حالیکه می‌خواستند رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کنند. واقعیت تلخ فوتبال مانند پتکی بر سر ژاوی و هم تیمی‌هایش کوبیده شده بود اما کارنامه ژاوی پربارتر از آن بود که یک شکست بخواهد بر آن تاثیر بگذارد.

  • نکات فنی

او ذاتا یک هافبک دفاعی است ولی اگر قرار باشد خارج از بارسلونا بازی کند به مشکل برمی‌خورد! او نمی‌تواند به غیر از این سیستم، در سیستم دیگری بازی کند ولی با همین خصوصیات می‌بینیم که از تاثیرگذارترین مهره های بارسا به حساب می‌آید. او کمتر به خودنمایی می‌پردازد و بیشتر کار گروهی می‌کند و شاید دلیل این که او بعد از سال ها بازی در بالاترین مدارج فوتبال، به جمع بازیکنان مطرح جهان راه پیدا کرده است، همین موضوع باشد. اما در نهایت می‌توان ژاوی را یک مغز متفکر در زمین دانست و بدون شک هر تیمی آرزوی داشتن چنین بازیکنی را خواهد داشت.

  • موسیقی

او به موسیقی "بروس اسپرینگستون" علاقه‌ی زیادی دارد. تقریبا روزی نیست که ژاوی این ترانه ها را گوش ندهد. در این بین "نیک کیو" نیز به او انرژی خاصی می‌دهد. به گفته خودش: "من موسیقی‌ای را ترجیح می‌دهم که انرژی دهنده باشد و از موسیقی ای که به من حالت غمگین را القا کند متنفرم. "

  • فیلموگرافی

او نقش خود را در فیلم تلویزیونی "قهرمانان" محصول ۲۰۰۶ و "کارلیتوس ال کامپو دل لوس" محصول ۲۰۰۸ ایفا کرد.

  • خواندنی ها

عنوان بهترین بازیکن جام یورو ۲۰۰۸ به او رسید. به آواز خواندن در داخل رختکن مشهور است و هم تیمی های خود را بعد از هر بازی به خواندن ترانه‌های دلخواه خودش مهمان می‌کند. اینیستا دوست صمیمی اوست تا جایی که همدیگر را برادر صدا می‌کنند. همچنین لیونل مسی، پویول و حتی ایکر کاسیاس هم دوست صمیمی وی هستند. مادرش را مشوق و حامی اصلی خود می‌داند. او از درس بیزار بوده و به خاطر دلخوشی خانواده اش به اجبار درس خوانده است وگرنه از همان ابتدا آن را رها می‌کرد. اصولا در هنگام بازی خیلی کم عصبانی می‌شود ولی زمانیکه این حالت برایش رخ دهد تقریبا غیرقابل کنترل می‌شود. چندان اهل مد و پوشیدن لباس های مختلف نیست و همیشه خیلی ساده و به گفته ی خودش مردانه لباس می‌پوشد.

  • خداحافظی از تیم ملی اسپانیا و پایان نسل طلایی ماتادورها

ژاوی زمانی که اولین بازی خود را در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۰ برای اسپانیا انجام داد، ۲۰ سال و ۹ ماه و ۲۱ روز سن داشت و بعد از گذشت ۱۴ سال و انجام ۱۳۳ بازی در تاریخ ۵ آگوست سال ۲۰۱۴ از تیم ملی خداحافظی کرد. کناره گیری وی از تیم ملی اسپانیا یک پیام داشت و آن هم اینکه نسل طلایی تیم ملی اسپانیا به پایان راه خود رسیده است. در این ۱۴ سال حضور ژاوی در تیم ملی اسپانیا شاید بهترین دوران فوتبال اسپانیا بود و کسی چه می داند که چقدر اسپانیا باید صبر کنند تا دوباره اعجوبه ای مانند ژاوی در تیمش متولد شود.

خداحافظی ژاوی

  • سلطان پاس جهان

هرگاه در فوتبال امروزی بخواهیم در مورد پاس دادن و ارسال های عالی صحبت کنیم بدون شک نام ژاوی باید به زبان بیاید. ژاوی توانایی منحصر به فردی در پاس دادن و ارسال های بلند دارد. در یک لحظه تصمیم می‌گیرد و پاسش را به هم تیمی‌هایش در بدترین شرایط ارسال می‌کند. تنها یک نرم افزار کامپیوتری می‌تواند همانند ژاوی پاس دهد، البته نرم افزاری که خود ژاوی درست کرده باشد. خصوصیات او در نحوه پاس و دادن پاس گل های بی شمار، باعث شده تا لقب سلطان پاس جهان را به ژآوی بدهند.

  • سبک بازی

ژاوی یکی از بهترین بازیسازهای نسل خود و یا شاید بهترین بازیساز در طول تاریخ فوتبال باشد. توانایی ژاوی متکی بر پیدا کردن و بهره‌وری از فضا است. خود ژاوی در این مورد می‌گوید"این چیزی است که من انجام می‌دهم، نگاه برای پیدا کردن فضا. هر روز. من همیشه نگاه می‌کنم تا فضایی پیدا کنم". ژاوی دید و بازی خوانی عالی، پاس‌های دقیق نقطه‌ای و توانایی کنترل توپ در سطح جهانی است که به او این اجازه را می‌دهد که در جریان بازی توپ از دست ندهد. توانایی ژاوی در کنترل بازی به او لقب عروسک استاد را داده است. توانایی منحصربه‌ فرد دیگر در بازی ژاوی چرخش های هوشمندانه و زیبای اوست که مداوما تکرار می‌شود و بازی را از روزنه های بسته به فضاهای بازتر منتقل می‌کند.

  • جوایز و افتخارات

ردهٔ باشگاهی لالیگا(۸): ۹۹-۱۹۹۸، ۰۵-۲۰۰۴، ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰، ۱۳-۲۰۱۲، ۲۰۱۴-۲۰۱۵
سوپر کاپ اسپانیا(۶): ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰،
جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا(۳): ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۱-۲۰۱۰
جام حذفی اسپانیا(۲): ۰۹-۲۰۰۸، ۱۲-۲۰۱۱
سوپرکاپ اروپا(۲): ۲۰۰۹، ۲۰۱۱
جام قهرمانی باشگاه‌های جهان:۲۰۰۹، ۲۰۱۱

  • تیم ملی

جام قهرمانی جوانان جهان:۱۹۹۹
مدال نقرهٔ المپیک تابستانی: ۲۰۰۰
جام قهرمانی یورو :۲۰۰۸، ۲۰۱۲
جام جهانی ۲۰۱۰

او در ۲۳ می ۲۰۱۵ در بازی مقابل دیپورتیو لاکرونیا که با تساوی ۲-۲ به پایان رسید آخرین بازی برای بارسلونا در لالیگا را انجام دادو جام قهرمانی برای بیست وسومین باربه بارسلونا رسید. او بعد از فینال کوپا دل ری مقابل ویا رئال و فینال چمپیونز لیگ مقابل یوونتوس به باشگاه السد قطر پیوست.

خداحافظی از بارسا

کد خبر 352672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha