همشهری آنلاین: گزارش‌های منتشر شده حاکی از موفقیت حزب لیبرال دمکرات انگلیس در جلب حمایت بیش از ۸۰ تن از نمایندگان مجلس عوام برای برگزاری همه پرسی دوم برگزیت و مقابله با راهبرد دولت 'ترزا می' درخصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا، است.

اتحادیه اروپا و انگلیس

به گزارش ایرنا، 'تیم فارون'، رهبر حزب لیبرال دموکرات هشدار داد نمایندگان این حزب در مجلس عوام علیه شروع مذاکرات برگزیت رأی خواهد داد، مگر اینکه رأی‌دهندگان انگلیسی بتوانند در یک همه‌پرسی مجدد درباره شرایط توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا در این خصوص، نظر خود را اعلام کنند.

حزب لیبرال دمکرات در همین راستا به دنبال ارائه یک طرح به مجلس عوام است که بر اساس آن، پارلمان برگزاری همه‌پرسی دوم را به بحث و رای خواهد گذاشت.

حزب لیبرال دموکرات اگرچه دارای تنها 8 کرسی در مجلس عوام 650 نفری انگلیس است، اما برای پیشبرد این خواسته‌اش بر روی حمایت شمار زیادی از اعضای حزب کارگر اصلی‌ترین حزب مخالف و نیز نمایندگان پارلمانی حزب ملی اسکاتلند و نیز نمایندگان شورشی حزب محافظه کار حساب باز کرده است.

در این میان روزنامه دیلی تلگراف امروز (شنبه 22 آبان) در گزارشی نوشت: برخی از منابع گفتند که تاکنون 84 نماینده مجلس عوام از پیشنهاد 'تیم فارون ' رهبر حزب لیبرال دمکرات حمایت کرده‌اند که شامل نمایندگان این حزب و نیز نمایندگان حزب ملی اسکاتلندو حزب محافظه کار می‌شوند.

این روزنامه نوشت که شماری از این نمایندگان از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس هستند که این مساله سبب خشم اعضای کابینه دولت 'ترزا می' شده است.

به نوشته دیلی تلگراف، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر تاکنون وعده جلوگیری از تصویب ماده 50 پیمان لیسبون در پارلمان را نداده است اما یکی از همکارانش گفته است که او نیز قصد حمایت از همه‌پرسی دوم دارد.

'ترزا می'، پیش ‌از این اعلام کرده بود که ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر مذاکرات این کشور با بروکسل در خصوص برگزیت است تا 31 مارس فعال خواهد کرد اما دادگاه عالی انگلیس در یک رای جنجالی اعلام کرد که پارلمان ابتدا باید درباره شروع مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا رأی‌گیری کند.

دولت انگلیس علیه حکم دیوان عالی انگلیس درخواست تجدیدنظر کرده است و انتظار می‌رود که در اوایل ماه دسامبر آینده این مساله به بحث گذاشته شود.

اگر دولت محافظه‌کار انگلیس در این مرحله نیز شکست بخورد، چاره‌ای جز واگذار کردن اختیار شروع مذاکرات برگزیت به پارلمان ندارد هرچند که برخی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار تهدید به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی کرده‌اند.

کد خبر 352417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha