شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - سیده فاطمه مطهری: کسانی که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، یکی از زیبایی‌های این سفر را همدلی و رسیدگی به زائران ذکر می‌کنند.

تقدیم با عشق!

زائران بين راه با انواع غذاها، نوشيدني‌ها و لوازم مورد نياز پذيرايي مي‌شوند. ولي گاهي لوازم كوچكي ممكن است لازم شود كه در موكب‌ها توزيع نمي‌شود يا زائران فراموش كرده‌اند همراه خود ببرند، اينجاست كه اگر كسي چنين وسايلي را همراه داشته باشد كمك بزرگي به بقيه مي‌كند. سعي كرديم فهرستي از لوازم كاربردي در اين سفر كه حجم و وزن زيادي هم ندارند تهيه كنيم تا زائرين ايراني نيز با تهيه و پخش اين نذري‌ها، سهمي در خدمت‌رساني به زائران اربعين داشته باشند. اگر هم به هر دليل امسال قسمت‌تان نشده كه به سفر اربعين برويد ولي دوست داريد سهمي در اين گردهمايي بزرگ داشته باشيد، مي‌توانيد يكي از چيزهايي كه در اين صفحه فهرست كرده‌ايم را تهيه كنيد و از دوست يا آشنايي كه به اين سفر مي‌رود، بخواهيد آنجا بين زوار پخش كند. بعضي از هيئت‌هاي ايراني كه در عراق موكب زده‌اند، پول و نذورات براي خدمت‌رساني به زوار قبول مي‌كنند. مي‌توانيد از طريق اين هيئت‌ها نيز در ثواب خدمت به زوار حسين(ع) سهيم شويد. فقط حواستان باشد به هر هيئت يا هر پيام اينترنتي‌اي كه ادعاي فعاليت در عراق را داشت، اعتماد نكنيد و نذرتان را به مكان‌هاي معتبر بسپاريد.

  • نذري‌هاي كوچك پركاربرد

يكي از وسايل كاربردي و كم‌حجم، زيارت عاشورا و اربعين و ادعيه ديگر در برگه‌هاي كوچك تك ورقي است. مي‌توانيد تعدادي از اين ادعيه تهيه كنيد و هنگام نماز يا هر زمان مناسب ديگر، بين زوار تقسيم كنيد. صلوات‌شمار و تسبيح نيز وسيله‌هاي پركاربردي براي اين سفر است. هردوي اين وسيله‌ها را مي‌توانيد هم از شهر خودتان به‌صورت عمده تهيه كنيد و ببريد و هم مي‌توانيد در شهر نجف تهيه كنيد. البته پيشنهاد ما اين است كه وقت‌تان در نجف را صرف بازارگردي و پيداكردن اجناس خاص نكنيد و حتما از كشور خودمان خريدهايتان را بكنيد.

سربند يكي از وسايلي است كه سال‌هاي گذشته بين زائران بسيار طرفدار داشت؛ مخصوصا نوجوانان عراقي علاقه خاصي به زدن سربند با شعارهايي حماسي دارند. اگر مي‌خواهيد سربند بين زوار پخش كنيد حتما از ايران تهيه كنيد چون در عراق پيدا نمي‌كنيد. سربندهايي با شعارهايي حماسي و غيراختلاف‌افكنانه تهيه كنيد.

تعدادي كيسه فريزر همراه داشته باشيد، هم به درد خودتان مي‌خورد، هم در مواقع مختلفي مي‌توانيد به باقي زائران بدهيد. مثلا زمان توزيع ميوه‌اي كه بعدا مي‌خواهيد بخوريد يا براي گذاشتن لباس‌هاي كثيف. دستكش پلاستيكي يكبار مصرف هم در زمان خوردن غذا و ميوه كه امكان شستن دست‌ها وجود ندارد، يا براي ماساژ يا زدن پماد و موارد بهداشتي، حتما به‌كار زائران مي‌آيد.
خيلي از زائران، چه ايراني و چه غيرايراني، با يك مهر نماز مي‌خوانند. مي‌توانيد تعدادي جانماز كوچك و جيبي تهيه كنيد و هنگام نماز، به زائراني كه سجاده و جانماز ندارند، بدهيد.

هدبند و كلاه بيشتر به‌كار آقايان مي‌آيد و مي‌تواند سرشان را از سرما محافظت كند. مي‌توانيد تعدادي هدبند و كلاه به همراه خود ببريد و صبح‌ها بين مردم تقسيم كنيد. حواستان به اين نكته باشد كه اگر زماني كه اكثر زائران به وسيله‌اي احتياج دارند، آن را توزيع كنيد، خيلي بهتر كاربرد آن شيء مشخص مي‌شود و زمان سنجي شما نيز كمك بيشتري به زائران مي‌كند.

  • لوازم بهداشتي

در مسافت پياده‌روي دستمال كاغذي به وفور ديده مي‌شود ولي لوازم بهداشتي ديگر، كمتر پيدا مي‌شود. رعايت مسائل بهداشتي در اين سفر كمي سخت‌تر از سفرهاي ديگر است. شما مي‌توانيد يكسري محصولات بهداشتي كوچك تهيه كنيد و به زوار بدهيد.

در سرويس‌هاي بهداشتي، صابون و مايع دستشويي كم است؛ مي‌توانيد صابون‌هاي كوچك تهيه كنيد و در سرويس‌هاي بهداشتي قرار دهيد يا صابون‌ تيوپي همراه خود ببريد و موقع استفاده خودتان، به بقيه زواري كه اطراف‌تان هستند هم بدهيد. صابون‌هاي كاغذي هم گزينه مناسبي براي پخش بين زوار است و قطعا استقبال خوبي مي‌شود.

دستمال كاغذي نيز با اينكه در موكب‌ها و بين راه توزيع مي‌شود، در سرويس‌هاي بهداشتي وجود ندارد. مي‌توانيد از دستفروش‌هاي كنار جاده دستمال بخريد و در سرويس‌هاي بهداشتي قرار دهيد يا توزيع كنيد.

دستمال مرطوب علاوه بر اينكه نياز خودتان است، مي‌تواند به بهداشت زائران ديگر مخصوصا قبل و بعد از خوردن غذا يا ميوه، كمك كند.

چند عدد شامپوي كوچك كه اكثرا در هتل‌ها استفاده مي‌شوند با خود داشته باشيد تا هم براي استحمام خود استفاده كنيد و هم اگر كسي شامپو همراه نياورده بود، به او ببخشيد.چند عدد خميردندان كوچك هم مي‌توانيد مانند شامپو به همراه داشته باشيد و براي استفاده به باقي زوار بدهيد يا مي‌توانيد چند خمير دندان بزرگ با خود ببريد و روي آنها بنويسيد «براي استفاده عموم»، «وقف عام» و در دستشويي‌ها قرار دهيد.

ماسك نيز قطعا در اين سفر چه براي جلوگيري از شيوع سرماخوردگي، چه براي گردوخاك مورد استفاده زائران قرار مي‌گيرد. تعدادي ماسك بهداشتي (اگر تهويه‌دار باشند بهتر است) از داروخانه تهيه كنيد و بين زوار تقسيم كنيد.

گزينه مورد استفاده ديگر اين است كه چند پماد پيروكسيكام كه براي درد پا بر اثر راه رفتن زياد استفاده مي‌شود، تهيه كنيد، تعدادي قوطي پلاستيكي كوچك كه برخي داروخانه‌ها يا پلاستيك فروشي‌ها دارند هم با خود داشته باشيد و هر پمادي را داخل چهار، پنج عدد از قوطي‌ها تقسيم كنيد. شب‌ها كه زوار در موكب‌ها در حال استراحت هستند، مي‌توانيد آنها را توزيع كنيد. اين نكته يادتان باشد كه اسم دارو را به انگليسي و عربي روي كاغذي بنويسيد و روي قوطي بچسبانيد تا اگر به زوار غيرفارسي زبان داديد و نتوانستيد برايشان توضيح دهيد چه چيزي است، از اسم آن متوجه شوند.

  • زائران كوچك

كودكان زيادي به همراه والدينشان به اين سفر مي‌آيند. مي‌توانيد با هدايايي كوچك، دل بچه‌ها را شاد كنيد. اگر فرصت داريد و مي‌توانيد، عروسك‌هاي كوچك نمدي درست كنيد؛ عروسك‌هايي اندازه كف دست يا عروسك‌هاي انگشتي... . مي‌توانيد شب‌ها در موكب محل استراحت‌تان براي بچه‌ها يك نمايش كوتاه اجرا كنيد و بعد عروسك‌ها را به آنها اهدا كنيد.

براي پسربچه‌ها مي‌توانيد ماشين‌بازي‌هاي كوچك تهيه كنيد و همراه خود داشته باشيد. بادكنك هم از آن وسيله‌هايي است كه بچه‌ها را خيلي خوشحال مي‌كند. فقط براي توزيعش حواستان باشد يا باد نكرده به بچه‌ها بدهيد و يا ابتدا در جاي خلوتي بنشينيد و آنها را باد كنيد و بعد بين بچه‌ها توزيع كنيد تا موقع باد كردن، بچه‌ها معطل نشوند. حواستان باشد دل بچه‌اي هنگام توزيع نشكند؛ مثلا اگر در مكاني هستيد كه تعداد بچه‌ها خيلي بيشتر از هديه‌هاي شماست، آنجا توزيع نكنيد و جايي برويد كه نذري شما به همه بچه‌ها برسد.

مداد و لوازم التحرير ريز و كوچك هم وسايل مناسبي براي هديه دادن هستند. مي‌توانيد تعدادي برگه نقاشي همراه جعبه‌هاي كوچك شش‌تايي مداد رنگي يا مداد شمعي با خودتان ببريد. زمان استراحت، كودكان مستقر در موكب را جمع و برگه‌ها و مدادها را بينشان تقسيم كنيد و از آنها بخواهيد اگر دوست دارند همانجا در كنار همديگر نقاشي بكشند. غيراز سرگرم شدن بچه‌ها و لذتي كه مي‌برند، قطعا مادرانشان هم برايتان دعا مي‌كنند كه ساعتي فرزندشان مشغول فعاليت است و آنها مي‌توانند استراحت كنند يا به كارهاي شخصي‌شان برسند. فقط مواظب اختلاف و دعواهايي كه ممكن است بين بچه‌ها پيش بيايد، باشيد!

براي دختربچه‌ها مي‌توانيد تعدادي گل‌سر، تل، دستبند و گوشواره تزئيني و دست‌ساز تهيه كنيد؛ هم سبك و كوچك هستند و به راحتي مي‌توانيد با خودتان حملشان كنيد و هم برايتان روضه‌اي مجسم مي‌شود؛ يادآوري دختران كوچك كاروان حسيني.

  • براي زوار غيرايراني

در اين سفر به غير از زوار كشورهاي عربي كه بيشترين جمعيت را دارند، شيعيان زيادي از كشورهاي پاكستان، هند، آذربايجان و كشورهاي اروپايي مي‌بينيد. خيلي از اين شيعيان تابه‌حال نتوانسته‌اند به زيارت امام رضا(ع) بيايند و نذري‌هاي مرتبط با مشهد و حرم برايشان بسيار شيرين است. اگر مشهدي هستيد يا قبل از سفر به عراق، به زيارت امام‌رضا(ع) مي‌رويد، مي‌توانيد به معاونت اماكن متبركه مراجعه كنيد و بسته‌بندي‌هاي نمك يا نبات تبرك براي توزيع در مسير پياده‌روي بگيريد. اين بسته‌بندي‌ها سال‌هاي قبل به‌شدت مورد توجه و علاقه زائران كشورهاي ديگر بود.

مي‌توانيد پيكسل‌ها يا مگنت‌هايي با عكس ضريح يا حرم امام رضا(ع) تهيه و بين زائران، مخصوصا نوجوانان پخش كنيد. پوستر و عكس‌هاي كوچك از حرم نيز مي‌تواند سوغات و هديه مناسبي از طرف زائران ايراني به شيعيان كشورهاي ديگر باشد.

رهبر معظم انقلاب، در سال‌هاي گذشته دو نامه به جوانان كشورهاي غربي نوشته‌اند. متن اين دو نامه به زبان‌هاي انگليسي، عربي، اردو، فرانسوي، اسپانيايي، تركي، روسي، ژاپني و سواحيلي در اينترنت و سايت خامنه‌اي‌دات‌آي‌آر موجود است. مي‌توانيد متن نامه‌ها را كپي كنيد يا از هركدام تعدادي پرينت بگيريد و طي مسير بين زائران مختلف، با توجه به زبان و مليتشان توزيع كنيد. زائران عرب‌زبان، انگليسي زبان و اردو زبان بيشتر هستند.

  • مخصوص خانم ها

خانم‌ها چه زائران ايراني و چه غيرايراني، حضور چشمگيري در اربعين دارند و وسايلي كه مورد نياز آنهاست، بيشتر از مردان است. گيره روسري، گزينه بسيار خوبي است براي هديه و نذري دادن به خانم‌ها، چون وسيله كوچكي است و خيلي‌وقت‌ها گم مي‌شود و بستن روسري و حفظ حجاب بدون آن، براي خانم‌ها سخت است. زنان عرب اكثرا از گيره‌هايي شبيه سوزن ته‌گرد استفاده مي‌كنند، مي‌توانيد تعدادي از اين سوزن‌ها تهيه و بين آنها توزيع كنيد. زنان ايراني، از گيره‌هاي كوچك يو شكل يا كيليپس‌هاي بند انگشتي براي نگه‌‌داشتن روسري‌هايشان استفاده مي‌كنند. يادتان باشد پيدا كردن اين وسيله‌ها و خريد تعداد بالا، در شهر خودتان آسان‌تر از گشتن و تهيه كردنشان در عراق و شهر نجف است، پس اگر از اين ايده خوشتان آمده، حتما از همين ايران آن را تهيه كنيد و با خودتان ببريد.

جوراب هم گزينه خوبي براي پخش كردن بين خانم‌هاست؛ مخصوصا صبح‌هاي زود كه زائران مي‌خواهند شروع به پياده‌روي كنند و بعضي‌هايشان به‌خاطر خستگي شب قبلش جوراب‌هايشان را نشسته‌اند و جوراب تميز هم ندارند، حتما از يك جوراب نو و تميز استقبال مي‌كنند. اين نكته را فراموش نكنيد كه زنان عرب اكثرا جوراب مشكي مي‌پوشند. حواستان به نازك نبودن جوراب و ديده نشدن پا درون آن هم باشد تا به‌خاطر ثواب نذري دادن، گناهي به گردنتان نيفتد. دستكش پارچه‌اي هم براي رعايت بهداشت يا جلوگيري از خشكي دست، به‌كار زائران مي‌آيد و ممكن است خيلي‌ها فراموش كرده باشند همراه خود ببرند، شما مي‌توانيد با هديه دادن دستكش، نياز عده‌اي از زائران به اين وسيله را برطرف كنيد.

همانطور كه گفتيم رعايت مسائل بهداشتي در اين سفر، كمي سخت‌تر از سفرهاي معمولي است. در سرويس‌هاي بهداشتي با پخش لوازم بهداشتي مثل دستمال كاغذي، پد روزانه مخصوص بانوان و صابون مي‌توانيد دعاي خير خيلي از زوار را براي خودتان جمع كنيد.

  • از انواع خوراكي ها

درست است كه در كشور عراق و در مسير پياده‌روي اربعين از نظر مواد غذايي هيچ مشكلي وجود ندارد و تمام مايحتاج زوار توسط موكب‌ها برطرف مي‌شود ولي برخي خوراكي‌هاي ريز و مقوي كه در عراق هم كم پيدا مي‌شود، مي‌تواند گزينه خوبي براي نذري دادن باشد؛ مثلا چند عدد از مغزهاي خوراكي مثل پسته، بادام و گردو را در كيسه‌هاي كوچك بسته‌بندي كنيد و بين راه به زوار بدهيد. مويز هم براي تجديدقوا گزينه بسيار مناسبي است و مي‌توانيد در بسته‌هايتان آن را اضافه كنيد. فقط يادتان باشد از قبل سفر آنها را تهيه و آماده كنيد. شكلات هم مخصوصا بين بچه‌ها طرفدار زيادي دارد. اگر حمل بار از ايران برايتان سخت است، مي‌توانيد شكلات را از شهر نجف تهيه كنيد. ليموترش از موادي است كه توصيه مي‌كنند مقداري با خودتان در اين سفر همراه ببريد و با غذاهايتان بخوريد، مي‌توانيد مقدار بيشتري با خودتان ببريد و هنگام غذا به افرادي كه در كنارتان نشسته‌اند هم تعارف كنيد.

کد خبر 352361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha