چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا چه تأثیری بر اقتصاد ایران و جهان داشته و دارد.

اقتصاد ایران وجهان

در نخستين واكنش بازارهايي چون نفت و سهام با كاهش ارزش مواجه شدند وليكن سرمايه‌گذاران به پناهگاه امن مالي جهان يعني بازار طلا پناه بردند و همين مسئله باعث شد تا قيمت گرانبهاترين فلز جهان اوج بگيرد. كارشناسان و فعالان اقتصادي ايران به تحليل اثر انتخاب ترامپ بر اقتصاد ايران پرداختند و محور اصلي تحليل آنها بي‌تأثير بودن انتخاب مردم آمريكا بر اقتصاد ايران‌است.

  • اروپا در برابر آمريكا
    احمد حاتمي‌يزد، كارشناس بانكي

براي اظهارنظر درباره اينكه اروپا بخواهد در برابر آمريكا منفعل عمل كند يا مسير مستقلي از آمريكا در برخورد با ايران طي كند، زود است. سرنوشت برجام ممكن است در اين شرايط تغيير كند. ممكن است آمريكايي‌ها برجام را نقض كنند كه احتمال آن ضعيف است ولي اروپايي‌ها حتما چنين نخواهند كرد.

  • فروش هواپيما مشكلي ندارد
    سعيد ليلاز، كارشناس اقتصادي

پيروزي ترامپ خطري براي توافق هسته‌اي و قرارداد خريد هواپيماهاي جديد ندارد، آمريكا تنها تصميم‌گيرنده براي توافق هسته‌اي نيست و سرمايه‌داران آمريكايي به‌دنبال فروش هواپيما به ايران هستند. واكنش بازارهايي مانند بورس، طلا و... ناشي از هيجانات رواني در بازار است و اهميت استراتژيك ندارد.

  • تأثيري بر اقتصاد ايران ندارد
    كوروش پرويزيان، مدير بانكي

ايران داراي اقتصاد بسته‌تري است و اين انتخاب تأثيري بر اقتصاد ايران ندارد. شرايط فعلي ايران به‌گونه‌اي است كه شرايط اقتصادي ما را در ابعاد كلان بهتر از گذشته دنبال مي‌كند.

  • چرخش در بازارهاي مالي
    شريف نظام مافي،‌رئيس اتاق سوئيس

مسلماً وضعيت بازار دلار به هم مي‌ريزد. شركت‌هاي بزرگ منتظر مي‌مانند تا 60 روز آينده كابينه دولت ترامپ مشخص شود. چرا كه انتخاب كابينه جهت سياست‌هاي خارجي و مالي آمريكا را مشخص خواهد كرد.ايران دوران تحريم‌ها را پشت‌سرگذاشته است، اما بايد ديد الان دوباره ايران به آن وضعيت برمي‌گردد يا نه.

  • خطري اقتصاد ايران را تهديد نمي‌كند
    اسدالله عسكراولادي، فعال اقتصادي

ما با آمريكا روابطي نداريم پس براي ما فرقي ندارد. انشاءالله كه براي روابط مان با اروپا هم تأثير نگذارد. پيروزي ترامپ هيچ اثري روي اقتصاد ما ندارد، براي ما ترامپ و آن خانم يكي بودند. آنچه مهم است نبايد زير برجام بزنند، چرا كه برجام قوانين محكمي دارد و هيچ دولتي نمي‌تواند آن را زير سؤال ببرد.

  • جو بازار طلا رواني است
    محمد كشي آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر

قيمت‌ها در بازار طلا و ارز به سمت ثبات پيش مي‌رود و معاملات در بازار با احتياط صورت مي‌گيرد. تأثيرات هيجاني باعث افزايش قيمت ارز و طلا شد، اما اين هيجانات در حال فروكش كردن است و دادوستد در بازار ارز و طلا در حد متعارفي انجام مي‌شود و معاملات با احتياط صورت مي‌گيرد.

  • سقوط بازارها سياسي است
    حسين سليمي، فعال اقتصادي

آنچه الان شاهدش خواهيم بود كاهش ارزش دلار در برابر ارزهاي ديگر، كاهش قيمت نفت و افت ارزش بازارهاي مالي است، اين شوك به مرور زمان برطرف مي‌شود و همه‌‌چيز به حالت اول بازمي‌گردد مگر اينكه برنامه‌هاي اقتصادي ترامپ تأثيرات ديگري داشته باشند زيرا الان همه اين اتفاقات كاملا سياسي است.

  • واكنش بازار، رواني است
    مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران

انتخاب ترامپ ممكن است در اقتصاد ايران تاثيري داشته باشد كه بيشتر آن بار رواني است اما اگر مشكلات خودمان را در داخل حل كنيم نتيجه انتخابات آمريكا تأثير چنداني بر اقتصاد ما نمي‌گذارد.

  • واكنش‌هاي بازار انتخاباتي است
    محمد خوش‌چهره، كارشناس اقتصادي

هم‌اكنون در هيجانات متأثر از نتايج انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا قرار داريم و واكنش‌ها هنوز انتخاباتي است و اصالتي ندارد. البته اجراي برجام به رفتار طرف ايراني هم ارتباط دارد هر چقدر ما صلابت، عقلانيت و خود باوري بيشتري داشته باشيم طرف خارجي هم خود را ملزم به اجراي تعهدات خود مي‌داند.

  • تأثير ترامپ بر قراردادهاي خودرويي
    داوود ميرخاني رشتي، مشاور خودروسازان

بعيد است نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و انتخاب ترامپ تأثير چنداني بر مذاكرات خودرويي داشته باشد هر چند اين احتمال وجود دارد كه سختگيري‌هاي بيشتري در جريان همكاري‌ها و مذاكرات شركت‌هاي خودروساز خارجي با ايران ايجاد و در روند اجراي قراردادها با مشكلات و موانع بيشتري روبه‌رو شود.

نمودار

کد خبر 352228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha