پارلمان بخش خصوصی تشکیل دادگاه‌های تجاری مطابق با ماده ٢٩ قانون بهبود فضای کسب و کار را خواستار شد.

تشکیل دادگاه تجاری

مسئله‌اي كه در جلسه 25آبان سال 90نيز به تصويب هيأت وزيران رسيده و به مجلس تقديم شده بود اما اجراي آن به‌گونه‌اي پيش رفت كه ديروز رئيس اتاق ايران در حضور محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور، خواستار تشكيل دادگاه‌هاي تجاري با قضاوت قضات آشنا به پيچيدگي‌هاي مباحث اقتصادي شد.

غلامحسين شافعي در نشست صبحانه كاري با دادستان، تشكيل اين دادگاه‌ها را مهم‌ترين خواسته فعالان اقتصادي عنوان كرد و افزود: دومين خواسته بخش خصوصي تاسيس دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري است كه مي‌تواند در قالب كميته‌هاي استاني و براي حمايت‌هاي قضايي در محل دادستاني كل كشور تشكيل شود.

شافعي با اشاره به رابطه اقتصاد و امنيت، لزوم ايجاد اشتغال، رشد سرمايه‌گذاري و داشتن قوه قضاييه به‌روز و مستقل، تصريح كرد: به‌طور حتم وجود دستگاه قضا و نهادهاي كارا و سالم ازجمله عوامل تسهيل‌كننده محيط كسب وكار در هر جامعه‌اي است. او گفت: با وجود اقدامات بسيار اساسي در كشور، همچنان برخورد محاكم قضايي با صاحبان بنگاه‌ها كه سربازان جبهه اقتصادي هستند، در خور ‌شأن و منزلت آنها نيست و بايد طبق قانون دادگاه‌هاي اقتصادي و تجاري براي رسيدگي به جرايم مربوط به اين بخش تشكيل شوند. رئيس اتاق ايران با اشاره به دستورالعمل مربوط به سال 1387درباره تشكيل كميته‌هاي حمايت قضايي از سرمايه‌گذاري، گفت: درخواست بخش غيردولتي از دادستاني كل كشور، احيا و توجه ويژه به برگزاري جلسات اين كميته در سطح استان‌هاست.

  • دستور براي احياي كميته‌هاي حمايت قضايي

در ادامه دادستان كل كشور از فعالان بخش خصوصي خواست ضمن انتقادپذير بودن، مطالبه‌گر باشند و با جديت خواسته‌هاي خود را پيگيري كنند. محمدجعفر منتظري در واكنش به اظهارات فعالان اقتصادي درباره فعاليت‌هاي دستگاه قضا، تصريح كرد: فراموش نكنيم كه بخشي از آنچه به‌عنوان چالش مطرح شد به‌دليل رفتارها و اقدامات فعالان اقتصادي در سطح جامعه بروز كرده است. او ادامه داد: بقاي هر جامعه مرهون اين اصل است كه منابع و اموالش در اختيار اهل آن قرار گيرد؛ به اين معنا كه افراد داراي دانش اقتصادي كه مي‌توانند مسير درست را از مسير نادرست تشخيص بدهند، زمام اقتصاد كشور را به دست گيرند.

منتظري همچنين در پاسخ به درخواست اعضاي اتاق ايران مبني بر احياي كميته‌هاي حمايت قضايي در استان‌ها و راه‌اندازي دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري در دادستاني كل كشور، پيمان نوري معاون اقتصادي دادستاني كل كشور را به‌عنوان مأمور رسيدگي به اين موضوع معرفي كرد.

کد خبر 357541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha