مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که آژانس فضایی اروپا ارتباطش را با فضاپیمای کیاپارلی در ماموریت بلند پروازانه اگزومارس از دست داد، این فرودگر مانند یک بمب آتش‌زا با سطح مریخ برخورد کرد.

فضاپیما

براساس گزارش اسپيس، تصاوير پيشين از بقاياي اين فرودگر تنها منطقه برخورد و سقوط را مشخص مي‌كردند،‌اما تصاوير جديد رنگي تصويري واضح‌تر را از آخرين لحظات كياپارلي نمايش مي‌دهند.

فضاپیما

اين كاوشگر 2/40 متري در حين فرود آمدن از مراحل دشواري مانند ورود به اتمسفر و باز كردن چتر نجات جان سالم به در برد،‌اما نقصي رايانه‌اي منجر با نابودي آن شد. قرار بود كياپارلي در حين فرود براي 30 ثانيه موتورهايش را روشن كرده و فرودي آرام را براي فرودگر تضمين كند، اما موتورها تنها سه ثانيه روشن ماندند.

در نتيجه فرودگر با شدت و با سرعت 298 كيلومتر بر ساعت با سطح مريخ برخورد كرد درحالي كه حجم زيادي سوخت به همراه داشت و نتيجه اين برخورد انفجاري بزرگ و ايجاد حفره‌اي عميق در سطح سياره بود.

مریخ

آژانس فضايي اروپا هرلحظه با استفاده از كاوشگر اكتشافي مريخ تصاوير بهتري را از اين سانحه فضايي به دست مي‌آورد، مدارگردي كه به صورت مداوم از بالاي محل اين منطقه عبور كرده و از آن تصويربرداري مي‌كند. تا به امروز تمامي اين تصاوير سياه و سفيد بوده است، اما اين كاوشگر در اول نوامبر 2016 با استفاده از فيلتر‌هايي خاص در دوربي HiRISE خود به تكنسين‌هاي زميني اجازه داد تا رنگ‌هاي قرمز، آبي و سبز را به تصاوير بيافزايند تا به اين شكل محل برخورد را با جزئيات و تمركزي بالا به نمايش درآورند.

در تصاوير جديد جزئياتي ديده مي‌شوند كه در تصاوير قديمي‌تر ديده نمي‌شدند، براي مثال نقاط سفيد رنگي كه در اطراف لكه‌اي تاريك پراكنده شده‌اند، تكه‌هاي متلاشي شده فضاپيما هستند. اين تكه تاريك وسعتي برابر 24 متر دارد. 

کد خبر 352184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha