سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه یک نظرسنجی در فرانسه نشان داد که ۷۷ درصد مردم معتقدند دمکراسی در این کشور رو به افول است.

نتیجه یک نظرسنجی | افول دمکراسی در فرانسه

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، نظرسنجی مشترک موسسه «ایپسوس» (Ipsos) و « سوپرا استریا» (Sopra Steria )از بدبینی مردم فرانسه به کارکرد دمکراسی در این کشور حکایت دارد. شمار فرانسوی هایی که معتقدند کارکرد دمکراسی در فرانسه هر روز کمتر می شود با 14 درصد افزایش در دو سال گذشته به 77 درصد رسیده است.

تنها سه درصد فرانسوی ها معتقدند نظام دمکراسی فرانسه کارکرد بهتری یافته است. این رقم نیز در مقایسه با نظرسنجی سال 2014 میلادی، یک درصد کاهش یافته است. 20 درصد فرانسوی ها نیز اعلام کرده اند، تغییری را در نظام دمکراسی فرانسه مشاهده نمی کنند.

بر پایه این نظرسنجی که به سفارش موسسه های «مونتنی»، دانشگاه علوم سیاسی و روزنامه «لو موند» صورت گرفت، بیش از نیمی از فرانسوی ها (57 درصد) معتقدند که دمکراسی در کشورشان کارکرد مناسبی ندارد. 43 درصد مردم نیز نظر عکس دارند.

تعداد فرانسوی هایی که دمکراسی را بهترین نظام سیاسی می دانند با هشت در صد کاهش نسبت به نظرسنجی دو سال گذشته به 68 درصد رسیده است. تعداد موافقان سایر نظام ها نیز با هشت درصد افزایش به 32 درصد رسیده است.
33 درصد فرانسوی ها موافق نظام استبدادی هستند و 67 درصد نیز نظر مخالف دارند.

  • احزاب سیاسی مانعی بر سر راه بهبود وضعیت

در میان افرادی که معتقدند دمکراسی کارکرد درستی در فرانسه ندارد، 74 درصد دلیل نظر خود را «برگزیدگان غالبا فاسد» می دانند. سایر دلایل از جمله «انتخابات هایی که چیزی را تغییر نمی دهد»، «ناامنی بیش از حد و مناطق بی قانون» و «بی توجهی به دغدغه های شهروندان» با 70، 67 و 65 درصد دلایل بعدی اعتقاد فرانسویان به کارکرد نامناسب دمکراسی در کشورشان است.

گروه دیگری از فرانسوی ها، «انتخابات آزاد» (64 درصد)، «آموزش رایگان و در دسترس» (62 درصد)، «نظام حمایت اجتماعی مهم» (55) و « تضمین آزادی های فردی » (50 درصد) را نشانه های کارکرد خوب دمکراسی قلمداد می کنند.

بر پایه این نظرسنجی، 78 درصد فرانسوی ها احزاب سیاسی را مانع بهبود وضعیت می دانند. سهم اتحادیه ها، رسانه ها، روشنفکران و کارفرمایان نیز در این مانع تراشی به ترتیب 62، 57، 44 و 40 درصد عنوان شده است.

42 درصد از فرانسوی ها نیز کارکرد دمکراسی را در آلمان بهتر از فرانسه ارزیابی می کنند. 32 و 20 درصد از فرانسوی ها هم کارکرد این نظام را در انگلیس و آمریکا بهتر می دانند.

این نظرسنجی در روزهای 21 تا 25 اکتبر (30 مهر تا 4 آبان) و در جامعه آماری یک هزار و 2 فرانسوی بالای 18 سال، صورت گرفته است.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار شود.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی، «فرانسوآ اولاند» از حزب سوسیالیست در مقابل «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق این کشور به پیروزی رسید.

کد خبر 352114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha