سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - مریم‌ حدادی: خاطرات نه‌چندان دوری که روی ایوان‌های بزرگ به‌وجود آمده‌اند را احتمالا با هیچ کدام از اتفاقات خانه‌های کوچک و شیک امروزی عوض نمی‌کنید؛ خانه‌هایی که حیاط‌های سرسبز داشتند و حال و هوای اهالی خانه را رو به راه می‌کردند.

یک وجب بالکن!

اما اين روزها بالكن‌ها و تراس‌ها جاي خودشان را در خانه‌هاي آپارتماني باز كرده‌اند. ممكن است بيشترين استفاده‌اي كه از يك بالكن‌ها و تراس به ذهن‌تان برسد، فضايي براي خشك‌كردن لباس‌ها باشد يا يك انباري دم‌دستي در واحد خودتان. تراس‌ها هرقدر هم كه كوچك باشند، باز هم مي‌توانند در خوب‌شدن حال شما مؤثر باشند. مي‌توانيد روي معجزه سرسبز بودنشان حساب باز كنيد. براي شروع كافي است همه وسايل ريز و درشتي را كه كنار تراس، روي هم گذاشته‌ايد يا به ديوار‌ها آويزان كرده‌ايد جمع و به انباري منتقل كنيد. براي اينكه بتوانيد از پيشنهادهاي اين صفحه استفاده كنيد، تراس كوچك‌تان را آب و جارو كنيد، ديوارهاي آن را دستمال بكشيد و سعي كنيد تمام تلاش‌تان را به‌كار بگيريد تا بتوانيد به تراس كوچكتان روح ببخشيد.

  • لانه پرندگان

ممكن است در مدتي كه شما روي تراس كوچك‌تان حساب باز نمي‌كرده‌ايد، در را قفل كرده و آن را به پرندگان اجاره داده باشيد. اگر اين كار را كرده‌ايد احتمالا پروژه سنگيني براي تميزكردن آنجا خواهيد داشت. سعي كنيد حين تميزكردن، دَرِ تراس را ببنديد تا گرد و خاك و پَرها وارد خانه نشوند. اگر پكيج روي تراس داريد حتما سراغ آن برويد. احتمالا حجم زيادي از آشغال‌ها و فضولات كبوترها و پرندگان در محفظه داخلي آن قرار گرفته است. حالا با محلول‌هاي ضد‌عفوني‌كننده، كف و ديوارهاي تراس را بشوييد. اگر گوشه دل‌تان ناراحت است كه چرا پرندگان بي‌گناه را بي‌خانه كرده‌ايد، مي‌توانيد يك خانه كوچك چوبي تهيه كنيد و روي ديوار‌هاي خارجي و نه داخل تراس، نصب كنيد و هر از گاهي مقداري غذا درون آن قرار دهيد.

  • از توري‌ها كمك بگيريد

احتمالا پرنده‌ها به اين راحتي جايي را كه در آن زندگي كرده‌اند فراموش نمي‌كنند. براي بستن قطعي راه آنها، مي‌توانيد سراغ توري‌هاي ريز و محكم پلاستيكي برويد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه رنگ توري را به شكلي انتخاب كنيد كه با نماي ساختمان در تضاد نباشد و چهره آن را خراب نكند. اگر بچه كوچكي در منزل داريد اين توري‌ها باز هم به كمك شما مي‌آيند و اجازه نمي‌دهند كه هر چيزي را پرت كند و يا چنددقيقه حضورش در تراس باعث نگراني شما شود.

  • سر سبزي را به خانه بياوريد

بسته به اندازه تراس‌تان مي‌توانيد انتخاب كنيد كه چه نوع گياهي در آنجا پرورش دهيد. مي‌توانيد از گلدان‌هاي آويز كه به ديوار وصل مي‌شوند استفاده كنيد. در همين گلدان‌ها مي‌توانيد به سراغ كاشت سبزي‌ها برويد و اين قسمت از احتياجات خانه و سفره را خودتان تأمين كنيد. اگر مي‌خواهيد فضاي سبز ملموس‌تري داشته باشيد بايد سراغ گياهان‌رونده برويد. يك گلدان از آنها تهيه كرده و شاخه‌ها و برگ‌هاي آن را به سمت توري‌اي كه نصب كرده‌ايد، هدايت كنيد. به همين راحتي مي‌توانيد ديد‌ تراستان را كور و از فضاي سبز و طراوت آن استفاده كنيد.

  • اتاق‌نشيمن خانوادگي بسازيد

اگر فضاي كافي در تراس خود دراختيار داريد مي‌توانيد سراغ انواع ميز‌ها و صندلي‌هاي‌كوچك برويد و با استفاده از آنها مكان مشخصي را براي گعده‌هاي عصرگاهي و خانوادگي‌تان درنظر بگيريد. بهتر از است در انتخاب اين وسايل هوشمندانه عمل كنيد و انواع تاشو يا قابل نصب روي ديوارها و نرده‌ها را انتخاب كنيد تا از همين فضاي اندك باز هم بتوانيد بيشتر استفاده كنيد. مي‌توانيد گوشه‌اي از اين فضا را به يك تخت كوچك اختصاص دهيد براي زمان‌هايي كه دنبال يك گوشه دنج مي‌گرديد تا زير نور گرم آفتاب چند صفحه‌اي از كتاب مورد علاقه‌تان را ورق بزنيد.

  • كف بالكن را زيبا كنيد

اگر مي‌خواهيد كف تراس تميز بماند و با فضاي داخلي خانه همخواني داشته باشد، مي‌توانيد به هنر دست خودتان رجوع كرده و يك دستباف ساده يا طرح‌دار براي اين كار انتخاب كنيد. كف آنجا را با كمك زيرپايي دستبافت خودتان بپوشانيد و رنگ‌هايي را كه در فضاي تراس كم داريد به كمك نخ‌هاي كاموا و دنياي رنگ‌هايشان جبران كنيد.

  • ديواره‌هاي بالكن را ناديده نگيريد

اگر مي‌خواهيد از تمام فضاي موجود در تراس استفاده كنيد، مي‌توانيد ديوارهاي آن را با استفاده از چند تكه چوب و ميخ و البته با كمك همسرتان طبقه‌بندي كنيد. از اين فضاهاي كوچك و پركاربرد براي قراردادن ترشي‌ها و شورها استفاده كنيد. تعدادي از طبقات را براي قراردادن گلدان‌هاي كوچكي مانند كاكتوس‌ها اختصاص دهيد.

  • چمن مصنوعي تهيه كنيد

چمن‌هاي مصنوعي تنها براي زمين‌هاي فوتبال استفاده نمي‌شوند. مي‌توانيد با استفاده از آنها كف تراس‌هاي خود را بپوشانيد و چشم‌انداز زيبايي را براي خودتان بسازيد. چمن‌هاي مصنوعي با قيمت‌هاي مناسبي در بازار هستند كه مي‌توانند فضاي بالكن شما را نو و تازه كنند. اگر فضاي كافي در اختيار داريد، يك حوض كوچك با قطر كمتر از نيم متر همراه با فواره تهيه كنيد و اجازه بدهيد طراوت و سرزندگي به خانه شما راه پيدا كند.

کد خبر 352057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha