سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

نیروهای پیشمرگه کرد روز گذشته سرانجام پس از چند روز محاصره شهر بعشیقه در۱۳ کیلومتری موصل از ۳ محور وارد این شهر شدند و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که کنترل کامل این شهر را به‌دست گرفته‌اند.

کنترل کامل بعشیقه توسط نیروهای کرد

طبق گزارش‌‌ها ورود نيروهاي پيشمرگه كرد به اين شهر، همراه با درگيري‌هاي شديد با نيروهاي گروه تروريستي داعش بوده و ده‌ها عامل انتحاري در تلاش بودند تا مانع از پيشروي اين نيروها شوند. فرماندهان نيروهاي كرد اعلام كرده‌اند كه چندين عامل انتحاري قبل از اينكه بتوانند خودروهاي بمبگذاري شده خود را منفجر كنند هدف قرار گرفته‌اند.

همچنين در يك مورد جنگنده‌هاي ائتلاف به رهبري آمريكا يكي از اين خودروها را هدف حمله هوايي قرار دادند كه بر اثر آن دود سفيدي آسمان شهر را فرا گرفت. پس از نبردي سنگين اما نيروهاي پيشمرگه كرد موفق شدند تا كنترل جاده اصلي و راهبردي بعشيقه به موصل را به‌دست بگيرند و با خودروهاي زرهي وارد شهر شوند.

نيروهاي كرد به‌دنبال اين مسئله موفق شدند تا كنترل ساختمان‌هاي مهم و اصلي شهر را در دست بگيرند. فرماند‌هان نيروهاي پيشمرگه كرد از فرار دسته جمعي نيروهاي داعش از اين شهر خبر داده‌اند و گفته مي‌شود در زمان ورود به اين شهر تنها 200تا 300نيروي داعش براي مبارزه باقي مانده بودند.

بيش از 500نظامي تركيه با وجود مخالفت دولت عراق و پارلمان اين كشور ماه‌هاست در پايگاه بعشيقه حضور دارند و اين ماجرا به اختلافي جدي ميان دو طرف با خيز آنكارا براي مداخله در عمليات موصل تبديل شده است. مقام‌هاي كردستان عراق اما روابط خوب و نزديكي با آنكارا طي سال‌هاي گذشته داشته‌اند. با اصرار تركيه براي مداخله در عمليات‌هاي آزادسازي موصل و رقه ژنرال ژوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا راهي آنكارا شده و در حال مذاكره با مقام‌هاي اين كشور ازجمله وزير دفاع تركيه است.

موصل زماني جزو امپراتوري عثماني بوده و مقام‌هاي تركيه تمايل فراواني براي نفوذ بر اين شهر دارند اما با مخالفت شديد دولت عراق مواجه شده‌اند.عمليات آزادي رقه با حمايت آمريكا توسط گروه نيروهاي دمكراتيك سوريه آغاز شده كه بخش اصلي آنها را نيروهاي كرد ي‌پ‌گ تشكيل مي‌دهند. تركيه ي‌پ‌گ را مرتبط با پ‌ك‌ك مي‌داند.

  • كنترل بر كليه مسيرهاي غرب موصل

آزادي كامل بعشيقه در حالي صورت مي‌گيرد كه نيروهاي بسيج مردمي عراق(حشد الشعبي) هم موفق شده‌اند تمامي راه‌هاي غرب موصل را تحت كنترل خود درآورند. ابو‌مهدي المهندس از فرماندهان اصلي حشد الشعبي با تأكيد بر اهميت و دشواري نبرد در محور غرب موصل گفت: نيروهاي حشد الشعبي تمامي راه‌هاي منتهي به شهر موصل را در محور غربي كه 110كيلومتر است، به تسلط خود در آورده و توانسته‌اند 65روستا را آزاد كنند.

وي تأكيد كرد: عناصر داعش در شرق و جنوب موصل مسير پيشروي رو به جلو يا فرار ندارند اما در محور غربي به‌علت نزديكي به مرز سوريه، درگيري بسيار دشوار و سخت خواهد بود. نيروهاي حشدالشعبي در تلاش هستند كه شهر تلعفر را به‌صورت كامل تحت كنترل خود درآورند تا راه فرار تروريست‌هاي داعش به سوريه بسته شود. گفته‌ مي‌شود گردان‌هاي سيدالشهدا و ديگر نيروهاي حشد‌الشعبي اقدام به محاصره فرودگاه تلعفر در 8كيلومتري مركز اين شهر كرده‌اند.

  • استفاده از پهپادهاي ارزان براي مقابله با انتحاري‌ها

با تحت فشار قرار گرفتن داعش نيروهاي اين گروه تنها راه خود را استفاده گسترده از حملات انتحاري با خودروهاي بمبگذاري شده مي‌دانند. نيروهاي عراقي براي مقابله با اين مسئله اكنون دست به ابتكاري جديد با استفاده از پهپادهاي ارزان تجاري زده‌اند. ارتش عراق دسترسي محدودي به پهپادهاي نظامي دارد اما پهپادهاي معمولي و ارزان با پخش مستقيم تصاوير از آسمان به نيروهاي نظامي اين كشور كمك مي‌كنند تا خودروهاي بمبگذاري شده را شناسايي و هدف قرار دهند. تصاوير اين پهپادها از ارتفاع 150متري زمين روي تبلت فرستاده مي‌شود و مي‌توان تحركات داعش را رصد كرد.

کد خبر 352008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha