مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

بشیر حاجی‌بیگی: آمارها نشان می‌دهد که در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن و کره‌جنوبی کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند.

اهداء خون

طي 10سال گذشته شيوع هپاتيتB در جامعه اهداكنندگان خون از 0.6درصد به كمتر از 0.12درصد و در زمينه هپاتيت C از 15درصد با يك كاهش چشمگير به 0.04درصد تا پايان سال94 رسيده است. اين در حالي است كه شيوع هپاتيتB در جامعه عادي بيش از 2درصد و در مورد هپاتيت C بين 0.5 تا 0.7درصد است. هم‌اكنون ميزان شيوع هپاتيتB و C در جمعيت اهداكنندگان خون با فرهنگسازي، آموزش و ارتقاي فرايند‌هاي انتخاب اهداكننده و اجراي برنامه خودحذفي محرمانه و حذف خون جايگزين 10برابر كمتر از جمعيت عمومي كشور است و در منطقه مديترانه شرقي و آسياي ميانه، كشور ما با برخورداري از بهترين شاخص‌هاي سلامت خون و كمترين ميزان شيوع عفونت‌هاي منتقله از خون از جمله هپاتيتB و C و با افزايش شاخص اهداكنندگان مستمر خون، استفاده از كيت‌هاي غربالگري استاندارد، بهره‌گيري از سيستم اتوماسيون و اجراي روش‌هاي بهينه توليد در مراكز انتقال خون سراسر كشور سرآمد اين كشورهاست.

شايان ذكر است در جامعه عمومي كشور نزديك به 2ميليون نفر مبتلا به ويروس هپاتيتB مزمن و كمتر از 300هزار نفر مبتلا به هپاتيت C مزمن هستند. همچنين در سراسر جهان 400ميليون نفر مبتلا به هپاتيت‌هاي ويروسي B و C هستند. طبق جديدترين آمار سازمان انتقال خون در ايران هپاتيتB در سال1394 به 12مورد از هر 10هزار واحد اهداي خون جمع‌آوري شده و در مورد هپاتيت C اين آمار در هر 10هزار واحد خون اهدايي جمع‌آوري شده به 4مورد رسيده است.

هم‌اكنون با توجه به واكسيناسيون نوزادان عليه هپاتيتB در كشور، آمار هپاتيتB نيز رو به كاهش است. اين شيب كاهشي، آرامش اطمينان‌بخشي را براي عزيزان مصرف‌كننده خون و فرآورده‌هاي آن در كشور به‌دنبال دارد. گفتني است، خون‌هايي كه از نظر هپاتيت و HIV در مراكز انتقال خون شناسايي مي‌شود از چرخه انتقال خون خارج مي‌شود.

کد خبر 351748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha