همشهری آنلاین: ده‌ها هزار مسلمان اندونزی که اظهارات فرماندار جاکارتا را توهین به مقدسات اسلامی می‌دانند با تجمع در جاکارتا و برخی شهرهای بزرگ اندونزی خواستار استعفای وی از این پست شدند.

تظاهرات ده ها هزار اندونزیایی در اعتراض به توهین به مقدسات اسلامی

به گزارش ایرنا، رسانه های مختلف اندونزی از جمله روزنامه های 'جاکارتا گلوب'، 'جاکارتا پست' و خبرگزاری رسمی این کشور (آنتارا) به پوشش اخبار این تجمع اعتراض آمیز پرداختند.

ده ها هزار نفر از مسلمانان اندونزی پس از برگزاری نماز جمعه در حالی نسبت به اظهارات فرماندار مسیحی شهر جاکارتا واکنش نشان دادند که 'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری و برخی مقامات این کشور در کاخ ریاست جمهوری حضور داشته و از نزدیک تظاهرات را زیر نظر داشتند.

نمایندگان تجمع کنندگان که بعد از برگزاری نماز جمعه از مسجد استقلال شهر جاکارتا به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت و با وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی دیدار و گفت وگو کردند.

'لقمان حکیم سیف الدین' وزیر امور مذهبی اندونزی و رئیس پلیس شهر جاکارتا در این نشست حضور داشتند، ولی 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی که سال 2014 میلادی فرماندار فعلی جاکارتا را بدون انجام فرایند انتخاب در این منصب گمارد، بعدازظهر روز جمعه به دلیل داشتن جلسه ای، در کاخ ریاست جمهوری حضور نداشت.

اگرچه پیشتر رئیس جمهوری و معاون وی در بیانیه ای اعلام کردند که خواستار برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستند، با این حال مقامات این کشور بر این نکته تاکید دارند که افکار عمومی نباید از قانون اساسی پیشی بگیرند.

پلیس اندونزی نیز در ابتکاری زیرکانه با توجه به افزایش نگرانی ها از مسائل امنیتی، در اقدامی انسانی با هدف جلوگیری از هرگونه اقدام احتمالی تخریب گر توسط معترضین، از نیروهای پلیس زن استفاده کرد و این نیروها که محجبه بودند را برای برقراری امنیت به خیابان ها فرستاد و در برخی اماکن در صف نخست قرار داد.

'آوی ستیونو' سخنگوی پلیس جاکارتا در این خصوص، گفت که این افراد کارمندان آموزش دیده ای بودند که اسماء حسنی و همچنین مطالب مفید اسلامی دیگر را می دانستند.

پلیس جاکارتا که با بالگردهایی از فراز شهر بر این تجمع اعتراض آمیز نظارت داشت، اعلام کرد که آنها به اقناع بیش از سرکوب اعتقاد دارند و خواستار مدیریت شرایط معترضان هستند.
معترضان اندونزیای امروز با خود دست نوشته هایی برای دستگیری و یا زندانی کردن فرماندار حمل می کردند.

فرماندار جاکارتا در حالی هدف اعتراض ده ها هزار مسلمان اندونزیایی بود که خود برای بررسی زیرساخت ها مشغول به فعالیت بود و به صورت عادی کار خود را انجام می داد.

بیش از 18 هزار نیروی پلیس در 26 منطقه شهر جاکارتا پایتخت اندونزی برای ایجاد امنیت حضور داشتند.

'باسوکی تجاها پورناما' فرماندار کنونی جاکارتا از سال 2012 تا 2014 که 'جوکو ویدودو' هدایت فرمانداری را در اختیار داشت به عنوان معاون وی فعالیت می کرد و پس از آن فرماندار شد.

در انتخابات فرمانداری مسیحی شهر جاکارتا قرار است 'پورناما' که به عنوان یک اصلاح طلب جدی شهرت فراوانی دارد، مقابل دو نامزد مسلمان این پست به نام های 'آگوس هاریمورتی یودهویونو'، پسر رئیس جمهوری سابق و 'آنیس باسوئدان' وزیر سابق آموزش اندونزی رقابت کند.

 

کد خبر 351558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha