پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا رسانه‌های اجتماعی ما را شادتر می‌کنند یا افسرده‌تر؟ مرتبط‌تر با یکدیگر هستیم یا صرفاً معتادتر به رسانه‌‌های اجتماعی؟

facebook

اکنون یک بررسی جدید بر روی ۱۲ میلیون کاربر فیس‌بوک نشان‌دهنده مزیت عمده‌ای است: فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی با طول عمر بیشتر همراهی دارد.

به گزارش سی‌بی‌اس 
این همراهی هنگامی مشاهده می‌شد که این سایت برای حفظ و تقویت دوستی‌های در جهان واقعی به کار رفته بود.

به گزارش سی‌بی‌لس تیپوز نویسندگان مقاله این بررسی یادآور می‌شوند که این پژوهش از نوع مشاهده‌ای بود و ثابت نمی‌کند که استفاده آر فیس‌بوک واقعاً به طول عمر بیشتر می‌انجامد. بااین‌حال، آنان می‌گویند این بررسی نشان می‌دهد مزایای سلامت بخش روابط اجتماعی قدرتمند به روابط از راه اینترنت هم گسترش می‌یابد.

ویلیام هابس، نویسنده اصلی مقاله که به‌عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو در علوم سیاسی بر روی آن کار کرده و اکنون فلوی پست‌دکتری در دانشگاه نورث‌وسترن است، گفت: «به نظر می‌رسد تعامل آنلاین سالم باشد، به شرطی که فعالیت آنلاین در حد متعادل باشد و تعامل آفلاین را تکمیل کند.»

«آن‌ها در مواقع افراط در فعالیت اینترنتی و گذراندن مقدار زیادی زمان بدون شواهدی از ارتباط با دیگران با شیوه‌های دیگر است که همراهی منفی را مشاهده می‌کنیم.»

این پژوهشگران برای این بررسی یک گروه ۱۲ میلیون نفری از کاربران فیس‌بوک در کالیفرنیا را با سوابق حیاتی‌شان در اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا با هم تطبیق دادند. آنان فعالیت آنلاین این افراد را در طول یک دوره شش ماه انالیز کردند و فعالیت افرادی را که هنوز زنده بودند، با افرادی که مرده بودند، مقایسه کردند. همه افرادی که تحت بررسی بودند - و حریم شخصی‌شان حفظ شده بود- در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۹ متولد شده بودند.

همه مقایسه‌ها میان افرادی انجام گرفت که سن و جنس مشابهی داشتند.

نتایج نشان داد که در یک سال معین، احتمال مرگ کاربر متعادل فیس‌بوک نسبت به شخصی که از این سایت شبکیه اجتماعی استفاده نمی‌کرد، ۱۲ درصد کمتر بود.

اما پژوهشگران دریافتند که اینکه چگونه شخص از این پلتفرم فعالیت اجتماعی استفاده کند، هم اهمیت دارد. برای مثال، افرادی که بیشترین میزان فعالیت اجتماعی آفلاین را داشتند- که بر حسب شمار عکس‌های پست شده نشانگر تعامل‌های چهره‌به‌جهره اندازه‌گیری می‌شد، بیشترین میزان طول عمر را داشتند. برعکس، افرادی که تعاملاتشان فقط آنلاین بود، برای مثال روی دیوارشان پیام می‌گذاشتند، چنین رابطه‌ای را نشان ندادند.

کاربران فیس‌بوک که شبکه‌های اجتماعی بزرگی داشتند- در ۵۰ تا ۳۰ درصد در رأس- نسبت به افرادی که دوستان کمتری داشتند- افرادی که در پایین‌ترین ۱۰ درصد بودند- برای مدت طولانی زندگی کردند. این یافته‌ها با نتایج تحقیقات پیشین درباره روابط در دنیای واقعی هماهنگی دارد که نشان داده‌اند افرادی که تنها هستند یا از لحاظ اجتماعی منزوی هستند، به‌اندازه افرادی که روابطشان را با خانواده و دوستان حفظ می‌کنند، عمر نمی‌کنند.

اما یک یافته پژوهشگران را شگفت‌زده کرد. نتایج نشان داد که کاربران فیس‌بوک که بیشترین تقاضای دوستی را پذیرفته بودند، بیشترین طول عمر را داشتند، درحالی‌که هیچ رابطه قابل‌مشاهده‌ای در اغلب كساني‌كه آغازگر دوستی‌ها بودند، وجود نداشت.

جیمز فولر، استاد علوم سیاسی در بخش علوم اجتماعی و بهداشت عمومی جهانی در دانشکده پزشکی کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو و نویسنده ارشد این مقاله گفت: «متأسفانه، آنچه این یافته پیشنهاد می‌کند، این است که ممکن است بتوان جهت سببی را برعکس کرد، به این معنا که این دوستان نیستند که ما را سالم‌تر می‌کنند، این افراد سالم‌تر هستند که دوستان بیشتری را جذب می‌کنند یا اینکه افراد محبوب به سالم‌تر بودن گرایش دارند.»

این پژوهشگران تأکید می‌کنند که ازآنجایی‌که این بررسی مشاهده‌ای است، ثابت نمی‌کند که استفاده از فیس‌بوک به زندگی طولانی‌تر کمک خواهد کرد.

این پژوهشگران همچنین یادآور می‌شوند که بسیاری از عوامل دیگر هم ممکن است در این مورد دخیل باشند. آنان در این تحقیق مواردی مانند سن، جنس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی افراد موردبررسی را کنترل کرده بودند، گرچه به حساب آوردن مورد اخیر به علت عدم وجود اطلاعات درباره تک‌تک افراد کار مشکلی بود.

کد خبر 351364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha