رضا کیانیان، بازیگر مطرح سینمای کشور در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: خشکسالی‌های دوره‌ای، ناآگاهی عمومی، ناهماهنگی کشورهای منطقه و سیاستگذاری‌های غلط باعث شده‌اند تا بخش‌های بزرگ و وسیعی از منطقه و به‌خصوص ایران دچار بی‌آبی شوند.

نامه هنرمند مطرح سینما به دبیرکل سازمان ملل برای نجات ارومیه

در اين نامه آمده است:‌ سدسازي‌هاي بي‌رويه، احداث صنايع سنگين نامتناسب با محيط و كشاورزي بي‌برنامه و ناهمخوان با شرايط زيستي و همچنين اين اواخر پروژه‌هاي انتقال آب از مشكلاتي است كه انسان‌ها به طبيعت تحميل كرده‌اند و باعث تشديد بي‌آبي شده‌اند.

حامي پويش «من درياچه اروميه هستم»، ادامه داد: اكنون بيشتر درياچه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌هاي ايران خشك شده‌اند و يا به سرعت به خشكي نزديك مي‌شوند و در صدر اين فجايع زيست‌محيطي، درياچه‌هاي اروميه و هامون قرار دارند.

اين بازيگر در نامه خود خطاب به بان‌كي‌مون يادآور شد: ما امضا‌كنندگان اين درخواست به پشتوانه حدود يك ميليون و 700هزار امضا، از شما مي‌خواهيم به‌عنوان يك وظيفه جهاني، با كمك و نظارت‌هاي علمي، تكنيكي و مالي در رفع بي‌آبي به كشورمان ايران كمك كنيد.

اين نامه ديروز در مراسم اهداي يك ميليون و 700هزار امضا براي پويش «من درياچه اروميه هستم» تقديم گري لوئيس، هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران شد تا آن‌را به‌دست بان‌كي‌مون برساند.

  • طوماري با يك ميليون و 700هزار امضا

همزمان، محمد خزايي، باني پويش من درياچه اروميه هستم با بيان اينكه امروز نگين انگشتري ايران‌زمين، حال و روز خوشي ندارد، گفت: تاكنون يك ميليون و 700هزار نفر طومار حمايت از درياچه اروميه را امضا كرده‌اند.

به گزارش ايرنا، محمد خزايي ديروز در مراسم اهداي بيش از يك ميليون امضا براي نهضت «من درياچه اروميه هستم» به هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد افزود: درياچه‌اي كه روزگاري زيباترين منظره‌ها را در خاطر بازديدكنندگان ثبت كرده امروز با وزش باد، غباري از نمك را در هوا مي‌پراكند و تشديد اين وضعيت مي‌رود تا در آينده‌اي نه‌چندان دور، زندگي ميليون‌ها انسان را در معرض تهديد جدي قرار دهد. وي ادامه داد: فاجعه‌اي كه به‌هيچ‌وجه به هيچ‌كس رحم نخواهد كرد، انسان و درخت برايش هيچ فرقي ندارد و همه را در معرض نابودي قرار خواهد داد، در چنين شرايطي بر همگان لازم است تا اقدامي انجام دهند و هر كس به قدر وسع خود براي رفع مشكل گامي بردارد.

مسئول فرهنگسراي جوان اروميه يادآور شد: جمعي از جوانان در اين فرهنگسرا بر آن شدند تا با راه‌اندازي پويش «من درياچه اروميه هستم»، حركتي در راستاي همگاني‌كردن دغدغه محيط‌زيست درياچه و بحران كم‌آبي را آغاز كنند، لذا با دعوت از رضا كيانيان و اعطاي عنوان حامي درياچه اروميه به وي اين حركت آغاز شد.

خزايي اظهار داشت: هدف اوليه اين كمپين كسب يك ميليون امضا براي جلب حمايت بيشتر از درياچه بود، اما با همت همه مردم ايران، امروز حدود يك ميليون و 700هزار نفر طومار حمايت از درياچه اروميه را امضا كرده‌اند. وي يادآور شد: تحويل اين تعداد امضا و لوح فشرده، عصاره علاقه و دلبستگي و اميد مردم ايران به احياي درياچه اروميه است و مردم ايران چشم انتظار اقدامات جدي‌تر سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي در اين رابطه هستند.

کد خبر 351240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha