رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با اعلام اینکه روند انتقال آب به دریاچه ارومیه طبق برنامه در حال اجراست، گفت: براساس بازدیدی که انجام دادیم و نیز بنا به گزارش مجری طرح انتقال آب، این طرح حدود ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا مردادماه سال ۹۸پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تکمیل و از اواخر تابستان سال ۹۸حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل ‌شود.

دریاچه ارومیه

علي محمد شاعري كه به همراه اعضاي اين كميسيون براي بازديد از درياچه اروميه به آذربايجان غربي سفر كرده بود به ايسنا گفت: هم‌اكنون تنها حدود 30درصد درياچه اروميه آب دارد كه در مقايسه با سال گذشته وضعيت درياچه بهتر است؛ آب ذخيره شده در درياچه حدود يك ميليارد و 700ميليون مترمكعب است و قرار است اين ميزان آب در يك دوره 10ساله به 14ميليارد مترمكعب برسد.

علي محمد شاعري با اعلام اينكه 70درصد درياچه اروميه خشك و 30درصد آن احيا شده است، تصريح كرد: اگر اعتبارات بموقع تخصيص داده شود، پيش‌بيني مي‌شود طي 10سال آينده درياچه اروميه به تراز آبي نرمال برسد.

او ادامه داد: در اين سفر سه روزه، با اعضاي ستاد درياچه اروميه نشست مفصلي داشتيم و قرار شد تمامي اعضاي ستاد با هدف احياي درياچه اروميه هماهنگي و همكاري لازم را داشته باشند. همچنين در زمينه مديريت چاه‌هاي غيرمجاز، توسعه شبكه‌هاي نوين آبياري و تأمين بموقع حقابه درياچه اروميه و بهبود وضعيت نظام كشت در استان و استفاده از محصولات با آب‌بري پايين، تصميمات لازم گرفته شد.

  • كنترل كانون‌هاي گردوغبار در حوضه درياچه اروميه

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در بازديد از طرح‌هاي تثبيت و مهار كانون‌هاي گردوغبار درمنطقه سپرغان و شن زارهاي جبل كندي - 2 كانون بحراني گردوغبار - در حوضه آبخيز درياچه اروميه در آذربايجان غربي گفت كه با اقدامات مؤثر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخيزداري كشور كار كنترل و تثبيت كانون‌هاي گردوغبار در حوضه درياچه اروميه با موفقيت انجام شده است و بازديدها نشان داد كارهايي كه به‌عهده سازمان جنگل‌ها بود به خوبي انجام مي‌شود.او ادامه داد:‌ در حوزه وزارت نيرو و انتقال آب هم وظايف طبق برنامه پيش مي‌رود. همچنين قرار شد كه در رهاسازي حقابه اروميه، اقدامات لازم با دقت بيشتري انجام شود.

رحمان وهاب‌زاده، مديركل منابع طبيعي وآبخيزداري آذربايجان غربي هم درباره چگونگي اجراي عمليات تثبيت كانون‌هاي گردوغبار در حوضه آبخيز درياچه اروميه در آذربايجان غربي گفت: اين عمليات به 2شيوه بيومكانيكي و بيولوژيكي در 47هزار هكتار از دي‌ماه 93به‌رغم نامساعد بودن شرايط جوي آغاز شد و باوجود كمبود اعتبارات، كاركنان منابع طبيعي استان توانستند بيلان كار مثبتي ارائه دهند.

  • منابع طبيعي كانون‌هاي گردوغبار در اراضي تالابي را مهار مي‌كند

به‌رغم تلاش‌هاي قابل تحسين كاركنان منابع طبيعي آذربايجان غربي در مهار و تثبيت كانون‌هاي گردوغبار، مجيد موسي‌زاده، مديراجرايي احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي ضمن تشريح فعاليت‌هاي اداره كل منابع طييعي استان در حوضه‌ آبخيز درياچه اروميه به همشهري گفت: 80درصد كانون‌هاي توليد گردوغبار در سايت محيط‌زيست (محدوده تالابي كه تحت مسئوليت سازمان حفاظت محيط‌زيست) قرار دارد كه منابع طبيعي به آن ورود نكرده و تنها در منطقه مياندوآب كه شوري آب بسيار بالاست و احياي آن نيازمند گونه‌هاي خاص گياهي است منابع طبيعي ورود كرده و هم‌اكنون مشغول عمليات اجرايي است. به‌گفته موسي‌زاده در سال‌جاري، عمليات تثبيت و مهار كانون‌هاي گردوغبار در سايت محيط‌زيست (محدوده تالابي) به سازمان جنگل‌ها و مراتع واگذار شد كه هم‌اكنون مطالعات مرتبط با آن در دست تهيه و تدوين است. وي كه مسئوليت مهار و تثبيت كانون‌هاي گردوغبار در عرصه‌هاي منابع طبيعي را برعهده دارد درباره مهار كانون‌هاي بحراني گردوغبار در منطقه سپرغان هم گفت: 1200هكتار از كانون‌هاي گردو غبار در اين محدوده كه در يك ونيم كيلومتري درياچه و 25كيلومتري شهر اروميه واقع شده با و جود كمبود اعتبار مهار شد.

کد خبر 348154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha