دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مینا مقرب‌صمدی: حافظه دیداری بسیاری از ما، شبنم قلی‌خانی را با «مریم مقدس» به‌خاطر می‌آورد؛ فیلم/سریال دینی- تاریخی و آغازی بر مسیر هنری بازیگری که امروز تجربه ۱۸ سال حضور در آثار سینمایی و تلویزیونی، ساختن چند فیلم کوتاه و تدریس در رشته تئاتر را در کارنامه خود ثبت کرده است.

فیلم

از اين بازيگر جوان اين شب‌ها سريال «هشت‌ونيم دقيقه» به كارگرداني شهرام شاه‌حسيني روي آنتن شبكه2 است. با قلي‌خاني درباره حضور در يكي از نقش‌هاي اصلي سريال و فراز و نشيب دنياي بازيگري گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • در ابتدا كمي از نقش خودتان در سریال هشت و نیم دقیقه بگویید.

نقش شخصيتي به نام يكتا را برعهده دارم كه داستان بر پایه او شکل می‌گیرد؛ شخصیتی قوی و محکم که با وجود همه سختی‌ها و معضلات جا نمی‌زند و سعی در حل مشکلات دارد. يكتا زنی است که روی پای خود می‌ایستد و زندگی رو به خرابی‌اش را درست می‌کند. او نمونه‌ای از یک زن سرپرست خانوار است که تعدادشان در جامعه ما کم نیست. یکی دیگر از ويژگي‌هاي شخصیت یکتا، تخت‌نبودن آن است، یعنی ما با شخصیتی روبه‌رو هستيم که فراز و فرود دارد و برخوردش با آدم‌های مختلف متفاوت است.

  • فيلمنامه چه ويژگي‌هايي داشت كه بازي در آن را پذيرفتيد؟

قصه زن‌محور و به نظرم یکی از ویژگی‌های مثبت کار است. حتی در داستان‌های فرعی فیلمنامه که در حاشیه قصه اصلی اتفاق می‌افتد، زن‌ها تاثیرگذارند. یکی دیگر از ویژگی‌های داستان، وجود داستانک‌های فرعی است که به پروراندن شخصیت‌های اصلی بسيار كمك مي‌كند. این یعنی برای شخصیت‌های تک‌سکانسی سریال هم فکر شده است.

  • در سال‌هاي اخير كارگرداني و فيلم ساختن یکی دیگر از دغدغه‌های شما بوده است؛ چه اندازه برای آن وقت گذاشته‌ايد؟

از سال 82 شروع به ساختن فیلم کوتاه کردم. ضمن اینکه مدرک کارشناسی‌ارشد کارگردانی را از یکی از دانشگاه‌های استرالیا گرفتم. همیشه به این کار علاقه داشتم و یادم می‌آید سال 85 توليد یکی از فیلم‌های کوتاهم همزمان شد با پیشنهاد بازی در یک فیلم اما ترجیح دادم فیلم را به سامان برسانم. من با کارگردانی چیزهای زیادی درباره بازیگری آموختم و دانستن تدوین هم کمکي بزرگ برای بازیگری است.

  • هشت و نیم دقیقه یک گروه نویسندگی داشته و چند بار هم بازنویسی شده است. به نظر شما این تحولات خط روایی داستان را حفظ كرده است؟

حتما. معتقدم نتیجه کار یک گروه نویسنده بهتر از یک نویسنده است، چون چند فکر، اثري بهتر خلق می‌کنند و شخصیت‌ها را از ابعاد مختلف به بهترین نحو پرورش می‌دهند. همانطور که می‌دانيد، طرح اصلی متعلق به آقای بهروز مفید، تهیه‌کننده سریال بوده كه بازنویسی شده و آقای شاه‌حسینی هم بعد از بازنویسی نهایی، دوباره کار را می‌خوانند و اگر پیشنهادی داشته باشند، مطرح می‌کنند.

  • تجربه همكاري کردن با شاه‌حسینی به عنوان کارگردان سريال چطور بود؟

خوب. شاه‌حسینی از جمله کارگردان‌هایی است که به حس صحنه بسیار اهمیت می‌دهد و درآمدن احساس بین آدم‌های خانواده برایش مهم است. سبک و شیوه کارگردانی‌اش را دوست دارم. ضمن اینکه دچار وسواس‌های بیجا و آزاردهنده هم نیست و از پیشنهادهای معقول استقبال می‌کند.

  • شما با سریال مریم مقدس وارد دنياي بازیگری شدید. بيشتر به بازي در چه نقش‌هايي علاقه داريد؟

نقش‌های تاریخ معاصر ایران را دوست دارم؛ قصه‌هایی که ضمن داشتن مشخصه تاریخی، زن‌محور هم باشند.

  • پرهيز از داستان‌هاي تكراري و كليشه‌اي

عاملی که به كم‌شدن مخاطبان سريال‌ها مي‌انجامد، قصه‌های تکراری و کلیشه‌ای است. مثلا ما نمی‌دانیم نخستین زن وکیل یا پزشک يا روزنامه‌نگار ايران چه کسی بوده و از اين مضامين بسيار می‌توان در توليد فيلم‌ها و مجموعه‌ها بهره برد. به نظرم برخي نویسندگان ما هنوز به نوشتن قصه‌های دم‌دستی بسنده می‌کنند و معتقدم تلویزیون باید این نوع فیلمنامه‌ها را از نويسندگان بخواهد.

کد خبر 351207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha