سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

غلامرضا موسوی : کسانی که درآمدهای هنگفت نامشروع کسب می‌کنند معمولا برای اینکه منبع پول زیادی که از راه‌های غیرقانونی به‌دست آورده‌اند را واجد توجیه کنند به یکی از بخش‌های اقتصادی وارد می‌شوند.

غلامرضا موسوی

 به اين ترتيب پول نامشروعي كه با كلاهبرداري، اختلاس يا قاچاق مواد مخدر به‌دست آمده، وارد چرخه‌اي اقتصادي مي‌شود تا تميز شود؛ اتفاقي كه به آن پولشويي مي‌گويند. براساس قانون مبارزه با پولشويي قاعدتاً بانك‌ها در قبال پول‌هاي كلان اين سؤال را مطرح مي‌كنند كه منبع اين پول كجاست؟ در واقع بانك‌ها بايد هر سرمايه انبوه مشكوكي را به سيستم قضايي معرفي كنند و بعد قوه قضاييه به موضوع رسيدگي مي‌كند. براي تميزشدن پول به‌دست‌آمده از راه‌هاي نامشروع،‌ عده‌اي مثلا وارد ساختمان‌سازي شده‌اند، برخي به صادرات و واردات، تجارت و... روي آورده‌اند؛ همچنان كه گروهي به عنوان سرمايه‌گذار وارد سينما يا شبكه نمايش خانگي شده‌اند.

فرض بگيريد فردي براساس زد و بند با مديران يك بانك يا مؤسسه مالي، ملكي را كه 40ميليارد تومان مي‌ارزيده به بهاي مثلا 200ميلياردتومان معامله كرده و به 160ميليارد تومان سود نامشروع رسيده است. حالا اين فرد مفروض با بخشي از اين 160 ميليارد تومان وارد عرصه سرمايه‌گذاري در شبكه نمايش خانگي مي‌شود و از آنجا كه پولش را براساس زحمت و كوشش و به عنوان ارزش افزوده فعاليتي سالم به‌دست نياورده، شروع به سرمايه‌گذاري به شيوه‌اي غيرمتعارف مي‌كند. به اين ترتيب به بازيگري كه عرفاً بايد 50ميليون تومان دستمزد بدهد، 200ميليون تومان مي‌دهد.

براي فردي كه با يك زد و بند ميلياردها تومان درآمد به‌دست مي‌آورد، هزينه‌هاي اينچنيني اساساً رقمي محسوب نمي‌شود. در نتيجه اين شيوه ورود سرمايه، ‌قيمت تمام‌شدن فيلم يا سريال را به عنوان كالايي فرهنگي بالا مي‌برد. ورود سرمايه‌هاي مشكوك، اقتصاد سينما را دچار مشكل مي‌كند. وقتي در يك پروژه سينمايي يا شبكه نمايش خانگي دستمزدهاي بسيار كلان و غيرمتعارف پرداخت مي‌شود ما و همكارانمان متوجه مي‌شويم كه پاي سرمايه‌اي مشكوك به ماجرا باز شده است. تنها كاري كه از ما برمي‌آيد هشداردادن است. هشدار نسبت به رعايت‌نشدن اصول حرفه‌اي و از اينجا به بعد طبيعتاً بايد مسئولان قضايي و نهادهاي اطلاعاتي وارد شوند. آدم‌هايي كه با پول بي‌حساب و كتاب اقدام به فعاليت‌هاي غيراقتصادي در حوزه فرهنگي مي‌كنند، اصطلاحاً‌سريع توي چشم مي‌روند.

البته كه ورود سرمايه بخش خصوصي به شكل سالم مورد احترام ما قرار دارد و از سوي ديگر هيچ‌كدام از همكاران من نمي‌توانند از فردي سؤال كنند كه اين پول را از كجا آورده‌اي؟ اين سؤال را نهادهاي انتظامي، امنيتي و قضايي بايد بپرسند كه خوشبختانه الان هم دارند به وظايفشان عمل مي‌كنند.

  • رئيس‌شوراي عالي تهيه‌كنندگان
کد خبر 350637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha