دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاکمه گرت ویلدرز رهبر حزب راست افراطی هلند به اتهام نفرت پراکنی علیه مهاجران روز دوشنبه، چهار ماه و نیم پیش از انتخابات پارلمانی این کشور، آغاز می‌شود.

محاکمه سیاستمدار اسلام ستیز هلندی

به گزارش ايرنا به نقل از  روزنامه گاردین، این اتهام پس از آن به ولیدرز رهبر حزب «آزادی» هلند (PVV) وارد شد که او 18 ماه پیش تجمعی را علیه مراکشی ها در هلند هدایت کرده بود.

دادستان ها می گویند ویلدرز در تجمع ماه مارس سال 2014 با طرح این پرسش از حامیان خود که آیا خواستار پذیرش مراکشی های کمتر یا بیشتری در هلند هستند، از مرزهای قانونی عبور کرده است.

ویلدرز پس از آنکه حامیان حزب افراطی آزادی هلند شعار دادند که خواستار حضور مراکشی های کمتری در هلند هستند، گفته بود 'ترتیب این کار را خواهیم داد'!

بیش از شش هزار نفر شکایت رسمی نزد پلیس هلند علیه این اظهارات ویلدرز ثبت کردند و او 9 ماه بعد بطور رسمی به تبعیض نژادی و نفرت پراکنی متهم شد.

ویلدرز روز جمعه در بیانیه ای دادگاه محاکمه خود را یک «تقلید مضحک» قلمداد و اعلام کرد که در دادگاه حاضر نخواهد شد. او محاکمه خود را یک اقدام سیاسی و تلاشی برای سرکوب آزادی بیان قلمداد کرد.

حداکثر مجازات برای این جرم دو سال زندان است، هر چند جریمه مالی حداکثر تا هفت هزار و 400 یورو و ارائه خدمات عمومی اجباری به عنوان مجازات مرسومتر است.

محاکمه ویلدرز که تا 25 نوامبر (5 آذرماه) ادامه خواهد یافت، در حالی برگزار می شود که سال آینده میلادی مردم هلند، فرانسه و آلمان به پای صندوق های رای می روند و به علت ورود پناهجویان به اروپا در ماههای اخیر احزاب راست افراطی در این کشورها با بهره برداری از مشکلات ناشی از ورود پناهجویان درصدد تقویت پایگاه مردمی خود بوده اند.

ویلدرز در سال 2011 نیز به تحریک خشونت و نفرت علیه مسلمانان متهم شد، اما دادگاه او را تبرئه کرد.

حاکمه امروز در حالی برگزار می شود که حزب آزادی هلند پیش از انتخابات پارلمانی ماه مارس 2017 وضع خوبی در نظرسنجی دارد. حزب راست افراطی آزادی هلند اکنون تقریبا شانه به شانه حزب لیبرال منسوب به مارک روته نخست وزیر هلند (VVD) حرکت می کند و انتظار می رود هر کدام از این احزاب 25 تا 29 کرسی پارلمان را از آن خود کنند. پارلمان هلند 150 کرسی دارد.

ویلدرز در گذشته مواضعی در ضدیت با اسلام گرفته و خواستار ممنوعیت قرآن و بستن مساجد در هلند شده است. او موضع ضد اسلام و ضد اتحادیه اروپایی خود را در مبارزات انتخاباتی تشدید کرده است. پیش نویس مرامنامه حزب ویلدرز وعده بستن تمام مساجد را داده هر چند وی در گذشته صرفا به جلوگیری از احداث مساجد جدید بسنده کرده بود.

کد خبر 351185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha