یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

مهدی کریمی‌تفرشی: امروزه امنیت غذایی و ایمنی غذا موضوعات بسیار مهم و کاربردی هستند. ۳عنصر موجودبودن، دسترسی و پایداری در دریافت غذا، محورهای اصلی تعریف امنیت غذایی محسوب می‌شوند.

مهدی کریمی‌تفرشی

بنابر اعلام سازمان جهاني فائو، براي تأمين غذاي جمعيت 9ميليارد نفري دنيا در سال 2050بايد دوبرابر ميزان كنوني مواد غذايي توليد كرد. براي تأمين اين هدف بايد موانعي مانند كمبود آب و محدوديت زمين‌هاي كشاورزي، هزينه بالاي انرژي، افزايش ضايعات غذايي و كمبود سرمايه‌گذاري در بخش تحقيقات كشاورزي مرتفع شود.

در واقع بايد با منابع كمتر، غذاي بيشتري براي مردم سراسر جهان توليد شود. با اين روند سازمان فائو توليد 3چالش بزرگ براي تأمين امنيت غذايي پايدار در قرن كنوني را چنين اعلام كرده است؛ نخست اينكه گرسنگي در جهان در حال افزايش است و افزايش قيمت غذا و بحران مالي باعث شده سه‌چهارم مردم جهان براي بقا به كشاورزي وابسته باشند. چالش دوم افزايش بيماري‌هاي مرتبط با رژيم غذايي ازجمله چاقي، ديابت و بيماري‌هاي قلبي است كه ناشي از عدم‌تعادل در رژيم غذايي روزانه افراد بوده و بهداشت عمومي انسان‌ها در كشورهاي صنعتي را به خطر انداخته است. چالش سوم به نابودي محيط‌زيست و طبيعت مرتبط است؛

مشكلاتي چون آلودگي آب‌ها، انتشار گازهاي گلخانه‌اي و فرسايش خاك، توليد جهاني غذا را به خطر انداخته و بر اين اساس يكي راهكارهاي اساسي رسيدن به امنيت غذايي اصلاح الگوي مصرف جامعه است و تقويت فرايند بازاريابي، اصلاح الگوي مصرف و توجه هرچه بيشتر به بسته‌بندي و توزيع درست محصولات غذايي براي جلوگيري از اتلاف آنها از وظايف مهمي است كه مسئولان و مردم هر جامعه بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند.

همچنين با توسعه سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي و بهبود آموزش و بهداشت در جامعه مي‌توان به امنيت غذايي جامعه كمك كرد. توسعه پايدار كشاورزي يكي از عوامل مهمي است كه بايد همواره در بحث امنيت غذايي مورد توجه قرار گيرد و با برنامه‌‌ريزي صحيح و منسجم براي افزايش بهره‌وري اين بخش با كاهش ضايعات محصولات كشاورزي، بهبود توليد و متعادل‌كردن مصرف گام برداشت.

جلب مشاركت مردم در برنامه‌ريزي‌هاي دولتي، اشتغال‌زايي، افزايش سطح درآمد خانوارها، ايجاد دسترسي مناسب به غذا به‌ويژه غذا‌هايي متناسب با فرهنگ مردم، آموزش و ارتقاي فرهنگ تغذيه‌اي و ارتقاي سطح بهداشت جامعه و ترويج شيوه صحيح مصرف غذايي از عوامل مهم براي ايجاد امنيت پايدار غذايي است كه بايد براي نيل به اين هدف سيستم ارزشيابي و نظارت منسجمي تدوين و اجرايي شده و تمامي سازمان‌ها و نهاد‌هاي مرتبط همكاري و هماهنگي لازم را داشته باشند.

  • رئيس تعاوني توليد‌كنندگان مواد غذايي
کد خبر 351099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha