همشهری آنلاین: محققان می‌گویند ویتامین D می‌تواند روند پیری را به تاخیر انداخته و از ابتلا به بیماری پیشگیری کند.

ویتامین D روند پیری را به تعویق می‌اندازد

ویتامین D

به گزارش خبرنگار مهر، انسان‌ها عمدتا ویتامین D بدن‌شان را از نور خورشید دریافت می‌کنند. زمانی که پوست در مقابل اشعه ماورابنفش قرار می‌گیرد بدن ویتامین D تولید می‌کند. این ویتامین برای افزایش جذب کلسیم استفاده شده و به رشد سلول‌ها و استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.

این باور وجود دارد که ویتامین D نقش مهمی در بسیاری از بیماری‌ها هم دارد؛ افراد دچار کمبود این ویتامین ممکن است مبتلا به دیابت، بیماری قلبی-عروقی یا حتی سرطان شوند. تحقیق نشان می‌دهد این ویتامین موجب کاهش علائم منفی سلامت روان می‌شود که از آن جمله می‌توان به افسردگی، اضطراب و زوال عقل یا دمانس اشاره کرد.

با افزایش سن و پیرشدن بدن، پروتئین‌ها قادر به حفظ شکل و عملکردشان نیستند و گاهی اوقات می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نظیر آلزایمر، پارکینسون، دیابت و بیماری قلبی می‌شود چراکه پروتئین‌های سمی در بدن تجمع می‌یابند.

محققان با مطالعه بر روی کرم‌ها دریافتند ویتامین D مانع از تجمع پروتئین‌های سمی شده و در نتیجه بر طول عمر تاثیر می‌گذارد بطوری که ویتامین D در کرم‌ها موجب شد طول عمرشان حدودا سه برابر شود.

گوردون لایتگو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «از آنجائی که تصور می‌شود فرایند پیری در بین کرم‌ها و پستانداران مشابه است تاثیر ویتامین D بر بدن انسان‌ها هم همان نتیجه را خواهد داشت.»

کد خبر 350909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha