علی ابراهیمی: تشدید برخوردهای نظارتی و ورود بازرسان تعزیرات و اصناف به برخورد با لوازم خانگی فاقد اصالت در سطح بازار، موجب دپوی اقلام قاچاق، خرید و فروش پنهانی و پیامکی و کوچ آن به شهرستان‌ها شد.

لوازم منزل

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در پاسخ به خبرنگار ما در مورد روند اجراي طرح تشديد برخورد با لوازم خانگي قاچاق از 15مهر‌ماه امسال به اصناف اعلام كرد: تشديد برخورد با لوازم خانگي فاقد اصالت در سطح بازار و واگذاري اين وظيفه به اتحاديه‌هاي صنفي، موجب دپوي لوازم خانگي قاچاق به‌ويژه اقلام خرد در انبارهاي اطراف سه‌راه امين‌حضور، خريد و فروش پنهاني و پيامكي و كوچ برخي از اين اقلام به شهرستان‌هايي شده كه نظارت كمتري بر عرضه آن وجود دارد اما سرنوشت نهايي لوازم خانگي قاچاق، مسئله‌اي است كه بايد براي حل آن اقدام كرد.

محمد طحانپور با اعلام اينكه بازرسان اتحاديه از ديروز با تهيه فرم‌هايي، فهرست لوازم خانگي فاقد اصالت يا فاكتور خريد در فروشگاه‌هاي سطح شهر را به سازمان تعزيرات حكومتي گزارش كرده و عرضه‌كنندگان اين اقلام بايد جوابگوي عرضه اين اقلام باشند، افزود: متأسفانه هنوز هم برخي فروشندگان با تصور غلط فرار از پرداخت ماليات ارزش افزوده، تمايل بيشتري به عرضه لوازم خانگي فاقد اصالت دارند. اين در حالي است كه اين ماليات 9درصدي از مصرف‌كننده نهايي دريافت مي‌شود.

  • نگراني از اجراي نادرست كد رهگيري

اجراي طرح تشديد برخورد با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه از ابتداي مهر‌ماه امسال در دستور كار سازمان تعزيرات حكومتي قرار گرفت اما برخي برخوردهاي صورت گرفته در مرحله نخست اجراي اين طرح، كالاهاي سلامت‌محور، محصولات آرايشي و بهداشتي و تجهيزات پزشكي و تسري آن به لوازم خانگي و گوشي تلفن همراه واكنش و نامه‌نگاري اصناف با دولت براي هماهنگي بيشتر در اجراي اين طرح را به‌دنبال داشت و متعاقب آن در جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، اصناف جايگزين بازرسان تعزيرات حكومتي در رصد لوازم خانگي قاچاق در سطح بازار شدند.

اين در حالي است كه درصورت انجام بموقع تكاليف دولت براي تصويب، ابلاغ و اجرايي‌شدن آيين‌نامه اجرايي ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و درج كد شناسه و رهگيري روي كالاها، نيازي به اينگونه برخوردهاي نظارتي براي احراز هويت و اصالت كالاها نبود. اما تا نزديك به 20روز ديگر فرصت دوماهه وزارت صنعت براي ارائه كد شناسه و رهگيري كالاهاي مشمول گروه الف (دارو، اقلام خوراكي و...) به پايان رسيده و سپس ارائه اين كد‌ها به كالاهاي گروه ب كه انواع لوازم خانگي نيز در گروه مذكور قرار دارند، فرا مي‌رسد.

با توجه به ابلاغ آيين‌نامه اجرايي ماده‌13 قانون مقابله با قاچاق كالا و ارز در 23شهريور‌ماه امسال اكنون بيش از 40روز از مهلت چهارماهه وزارت صنعت براي اجرايي‌شدن كد شناسه و رهگيري لوازم خانگي سپري شده است. با وجود اين، ديروز رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در پاسخ به خبرنگار ما از نبود هيچ نشست يا تعاملي بين اين اتحاديه و مسئولان وزارت صنعت براي بحث و بررسي در مورد كم و كيف درج كد شناسه و رهگيري كالا روي لوازم خانگي خبر داده و نسبت به آثار منفي تصميم‌گيري‌ يكجانبه اين وزارتخانه بر روند درج و اجرايي‌شدن اين كدها روي انواع لوازم خانگي ابراز نگراني كرد.

به گفته طحانپور، متأسفانه به‌دليل مشكلات سيستم اجرايي هنوز هم افراد ديگري به جاي اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي صنفي تصميم مي‌گيرند و به‌رغم ابلاغ آيين‌نامه اجرايي ماده‌13 هنوز هم وزارت صنعت هيچ نشست يا تعاملي با اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي براي چگونگي درج كد شناسه و رهگيري لوازم خانگي و اجرايي‌شدن آن نداشته و اين نگراني وجود دارد كه كد شناسه و رهگيري كالا نيز در مرحله اجرا با مشكلاتي مواجه شده و اين طرح نيز به سرنوشت طرح شبنم در دولت قبل كه طرح خوبي بود اما در مرحله اجرا به بيراهه رفت، دچار شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينكه بنا بر تأكيدات مقام معظم رهبري بر مقابله با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه، اتحاديه امسال در پنجمين نمايشگاه عرضه محصولات لوازم خانگي نيز كه از 5 تا 8 آبان‌ماه برگزار مي‌شود، اطلاع‌رساني در مورد لوازم خانگي خارجي كه از مبادي رسمي وارد شده و داراي گارانتي معتبر و اصلي است را در دستور كار قرار داده است، گفت: اگر تشكل‌هاي صنفي از روز اول در جريان بررسي، تصويب و اجراي مصوباتي مانند كد رهگيري و شناسه 16رقمي كالا باشند، اينگونه مصوبات در مرحله اجرا با مشكلات كمتري مواجه خواهد شد.

وي تأكيد كرد كه اتحاديه از ارائه كد شناسه و رهگيري كالاها براي جلوگيري از واردات و عرضه و مقابله با لوازم خانگي قاچاق استقبال كرده و مخالف برخوردهاي پليسي با اين اقلام است اما بايد بپذيريم كه در برخي موارد ما اختياري نداريم.

  • آخرين وضعيت ارج ، آزمايش و پارس‌الكتريك

رئيس اتحاديه لوازم خانگي در تشريح آخرين وضعيت كارخانه‌هاي ارج، آزمايش و پارس الكتريك اعلام كرد: برخي افراد در بخش خصوص گام‌هايي را براي خريد كارخانه‌هاي ارج و آزمايش برداشته‌اند تا بتوان مجددا چرخه توليد آنها را فعال كرد اما در مورد پارس الكتريك مشكلات بيش از اينهاست چراكه دانش توليد و تكنولوژي محصولات آن فرق مي‌كند و نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر است چرا كه با توليدات قبلي، امكان رقابت وجود ندارد.

در مجموع وضعيت فعلي اين كارخانه‌ها همانند ساير كارخانه‌ها نيست و بايد به مرور زمان مشكلات آنها حل شود تا مجددا به چرخه توليد برسند. وي از رايزني‌هايي با يك شركت ايتاليايي براي تأمين ماشين‌آلات توليد لوازم خانگي خبر داد و گفت: اين شركت اعلام كرده كه علاوه بر همكاري‌هاي مختلف تسهيلات ويژه‌اي را ارائه مي‌كند. بنابراين مي‌توانيم براي فعالسازي مجدد كارخانه‌هاي ارج و آزمايش به‌صورت اعتباري از تسهيلات ارائه‌شده بهره ببريم.

کد خبر 350491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha