دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

آزاده جعفریان: این روزها نگارخانه‌های پایتخت دست‌کم میزبان ۵۰ نمایشگاه تجسمی هستند با محتواها و سبک‌های متفاوت، بیشتر نمایش‌های انفرادی و معدودی گروهی.

هنر تجسمی

در روزهايي كه هنوز از سرماي پاييز خبري نيست و بازار ديگر هنرها ازجمله سينما و تئاتر مثل هوا گرم است، سرزدن به نمايشگاه‌هاي تجسمي مي‌تواند به‌ويژه ساعت‌هاي خالي آخر هفته شما را به شكلي مناسب پر كند.نمايشگاه «26عكاس» يكي از گروه‌هاي بسيار موفق است كه اين روزها با نمايشگاه‌گرداني اميرحسين حشمتي در نگارخانه شيرين برپاست.

گرد هم‌آمدن 3 نسل از زنان عكاس ايران به‌خودي خود نشان‌دهنده قدرت فرهنگي اين خاك و سرزمين نسبت به همسايه‌هاست؛ در عين حال رصد زاويه‌هاي نگاه زنان ايراني به زندگي و اينكه چه مضاميني را در قاب دوربين مي‌گنجانند هم از ديگر جاذبه‌هاي نمايشگاه است. حشمتي كه خود عكاس است، مي‌گويد: كارها را طوري انتخاب كردم كه با وجود تفاوت‌هاي زياد، نگاه عكاسان چندان از هم جدا نيست و آثار برگزيده حسي خوب در بيننده ايجاد مي‌كند.

بهرام دبيري، نقاش صاحب‌سبك با طراحي‌هايي كه سال 1364 در اوج دوران دفاع‌مقدس خلق كرده، در نگارخانه گلستان حضور دارد. موج فزاينده ترورها در اقصي نقاط دنيا دبيري را بر آن داشته تا تجاوز و خشونت‌هايي را كه در آن سال‌ها به ايراني‌ها صورت گرفته در قالب طراحي‌هايش يادآوري كند. او مي‌گويد: اين 23طراحي در سال‌هايي خلق شد كه ايران درگير جنگي وحشتناك بود و فضاي آن روزگاران بر تلخي و سياهي اين آثار سايه انداخته است. مجموعه «دشنه در ديس» در حقيقت بيانگر خشونتي است كه در دوران جنگ عليه ما بود و امروز تروريست‌ها آن فجايع ترسناك را به جاي و جاي جهان برده‌اند.

نگارخانه والي ميزبان آثاري كاملا متفاوت و لبريز از رنگ و بسيار پرشور است كه به نقاشي‌هاي كودكانه مي‌ماند. سيروان كنعاني، خالق آثار مي‌گويد: وقتي روي نقاشي كودكان مطالعه مي‌كردم، برخورد كودكانه با طبيعت برايم به‌شدت عجيب بود و با الگوبرداري از اين نقاشي‌ها سعي كردم آنها را تحليل و در كارهايم استفاده كنم. ريشه تمام كارهاي من طبيعت بومي است. هر چند دقايقي تامل و دقت در معناي پشت اين آثار رنگين، مخاطب را متوجه جهان پراسترس بشر معاصر مي‌كند و به او هشدار مي‌دهد گول ظواهر را نخورد.

اين هفته مصادف است با 17سالگي نگارخانه اثر و به ابتكار اين نگارخانه، نمايشگاهي متفاوت داير شده كه به يكي از خلأهاي هميشگي هنر معاصر ما تلنگر زده است؛ فقدان مستندنگاري و نبود بايگاني قابل رجوع كه آسيب‌هايي جدي به حافظه هنري سرزمين ما زده است. «10از 17» عنوان اين نمايشگاه است كه مي‌كوشد به لطف پوسترها و كاتالوگ‌ها، برشي از تلاش‌هاي جامعه هنري و هنرمندان را بازآفريني كند.

در اين نمايشگاه 10سال آثار گرافيكي ايمان صفايي كه براي نمايشگاه‌هاي مختلف نگارخانه اثر خلق شده‌اند، به تماشا درآمده است؛ آثاري كه هم زيبايي‌شناسي هنرمند را بازتاب مي‌دهد و هم فعاليت‌ها و دستاوردهاي هنري اين نگارخانه را در يك دهه اخير بازنمايي مي‌كند. نكته جالب تهيه كتاب هنري از مجموعه آثار است كه در شمارگان محدود 100نسخه ارائه شده و مي‌تواند علاوه بر مشتاقان گرافيك، از منظر مستندسازي براي مجموعه‌داران هنر هم جذاب باشد.

  • چند نمايشگاه ديگر

در نگارخانه آران نقاشي‌هاي هومن مهدي‌زاده با عنوان «تعليق»، در نگارخانه شماره 2سيحون نمايشگاه «گزارش يك وضعيت» از مجسمه‌هاي فيگوراتيو هادي محبعلي، عكس‌هاي آزاد احمدي در دنا، عكس‌هاي مهدي وثوق‌نيا با عنوان «خيابان وليعصر» در راه ‌ابريشم و نقاشي‌هاي ماني كومار با عنوان «در عمق قرمز پررنگ» در نگارخانه آتبين ديگر نمايشگاه‌هاي تجسمي تهران در نخستين روزهاي دومين‌ماه فصل پاييز است.

کد خبر 350477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha