یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

آزاده جعفریان: عاشورا و قیام سرخ سالار شهیدان، تیتر یک این روزهای جهان اسلام است. جامعه هنر ایران هم همگام با این روزهای تاریخ‌ساز و تب‌دار، حماسه کربلا و قیام سرخ عاشورا را در آثار خود به تصویر کشیده و به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه

در گوشه و كنار ايران مجتمع‌هاي فرهنگي هنري و نگارخانه‌هاي خصوصي و دولتي به انعكاس آفرينش‌هاي هنري عاشورايي اختصاص يافته‌اند. نگارخانه‌هاي تهران هم بر ديوارهاي سياه‌پوش، طنين ياحسين‌اند در قاب‌هاي نقاشي و خوشنويسي.به گزارش همشهري، نمايش آثار كارگاه تصويرسازي عاشورا در نگارخانه لاله برپاست.

اين نمايشگاه شامل 20اثر از 20هنرمند است كه تمام آنها در كارگاه يك‌روزه تصويرسازي عاشورا كه در همين مكان برگزار شد، شكل يافته‌اند. آثار، فارغ از متن و به‌صورت تصويرسازي مستقل خلق شده‌اند؛ برخي هنرمندان با الهام‌گرفتن از تصاوير عاميانه، نگارگري و چاپ سنگي، جامه‌اي نوين بر پيكره سنت تصويرسازي عاشورايي پيشينيان پوشانده و برخي تصاوير خود را با رويكردهاي تازه خلق كرده‌اند. با اين حال، آنچه نقطه اشتراك ميان اين تصاوير به شمار مي‌آيد، روايتي خلاقانه از نبرد خير و شر است.

آثار هنرمنداني نظير اكبر نيكان‌پور، عطيه مركزي، كمال طباطبايي، كيوان عسگري، پژمان رحيمي‌زاده، كيانوش غريب‌پور، نگين احتسابيان، راحله برخورداري، علي بوذري، هدا حدادي، سحر حقگو، مهكامه شعباني، امير شعباني‌پور، نوشين صفاخو، حسام‌الدين طباطبايي، حسن عامه‌كن، عليرضا گلدوزيان و... تا 4 آبان در نگارخانه لاله در بوستان لاله داير است.

  • حماسه سرخ براي كودكان

همزماني هفته كودك و روزهاي حماسه عاشورا، نگارخانه‌ مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را بر آن داشته تا گزيده‌ آثار تصويرگري كتاب‌هاي مذهبي خود را به تماشا بگذارد. در اين نمايشگاه، 38تصوير از كتاب‌هاي مختلف كانون با موضوع رخدادهاي تاسوعا و عاشورا در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ اتفاقي هنري كه مي‌تواند براي كودكان و نوجوانان بسيار آموزنده و جذاب باشد.

در اين نمايشگاه تصاويري از كتاب‌هاي «تشنه‌لبان» حميد گروگان با تصويرگري هاجر سليمي‌نمين، «آن شب، آن سردار» مسلم ناصري با تصويرگري سعيد رزاقي، «جامانده از كاروان» محمد جوانبخت با تصويرگري سعيد رزاقي، «آسمان خون گريه كن» جعفر ابراهيمي با تصويرهاي پرويز اقبالي، «فصل خون مهتاب» جعفر ابراهيمي و تصويرگري علي خدايي و «نگاهي به سرخي آتش» نوشته زهرا زواريان با تصاوير مريم حسن‌نژاد به تماشا درآمده است.

  • عاشورا از نگاه قدما

بيش از 100 اثر هنري از آثار خوشنويسي، نقاشيخط و نقاشي قهوه‌خانه با موضوع عاشورا و مزين به احاديث و رواياتي از پيامبر و ائمه معصومين(ع) اين روزها در نمايشگاه دائمي نگار مكتب‌خانه به همت كتابشهر ايران در مجتمع سرچشمه داير است. حضور آثار عاشورايي 70هنرمند و چهره‌هايي شاخص چون پرويز كلانتري، نصرالله افجه‌اي، جليل رسولي، محمدعلي ترقي‌جاه، محمود زنده‌رودي، شمس‌الدين غازي، احمد محمدپور، محمدسعيد نقاشيان و... بر جذابيت‌هاي نمايشگاه افزوده است.

  • جلوه‌ سوگ از نگاه هنرمندان عاشورايي

نمايشگاه نقاشيخط «مكتب حسين» شامل ۳۰ تابلو از آثار استاد علي حسن‌پور تا ۱۹ مهر در فرهنگسراي اشراق، نمايشگاه «به رنگ عاشورا» شامل آثار هنرمندان تصويرگر، استادان نقاشي و كتيبه‌هاي عاشورايي اشعار محتشم تا پايان محرم در 3 فضاي جداگانه موزه هنرهاي ديني امام‌علي(ع)، نمايشگاه بادي آرت با روايت تصويري وقايع عاشورا تا ۲۰ مهر در فرهنگسراي ارسباران و نمايشگاه گروهي عكس محرم در موزه عكسخانه شهر ازجمله برنامه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در‌ماه محرم امسال است. ضمن اينكه به سنت سال‌هاي اخير، ميدان امام‌حسين(ع) تهران از نخستين روز‌ ماه عزا ميزبان ويژه‌برنامه «جلوه سوگ» با ۱۰۶ برنامه عاشورايي شده كه تا پايان‌ماه صفر ادامه مي‌يابد.

کد خبر 349070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha