همشهری آنلاین: توقف مصنوعی رشد بهای مواد غذایی و انتخابات بدون گزینه، پاسخگوی آرزوهای مردم روسیه است که سیستم سیاسی شوروی سابق را بهتر می‌دانند و برای اقتصاد برنامه‌ای ترجیح قائلند.

به گزارش نووستی 35 درصد از کسانی که در نظرسنجی "مرکز لوادا" طی روزهای 12-15 اکتبر شرکت کرده‌اند در پاسخ به اینکه چه سیستم سیاسی برای آنها بهتر است، سیستم شوروی سابق را ترجیح داده‌اند.

در این نظرسنجی که 1600 نفر در آن شرکت کرده‌اند، 27 درصد حکومت کنونی در کشور و کمتر از یک پنجم (19 درصد) سیستم دموکراسی غربی را مطلوب خوانده‌اند.

گزارش نووستی حاکی‌است، تقریباً همین نتایج در نظرسنجی سال گذشته به دست آمده بود، اما در سالیان اخیر طرفداران "اقتصاد مختلط" (تلفیقی از اقتصاد برنامه‌ای و بازاری) افزایش یافته‌است: 47 درصد امسال در مقابل 44 درصد سال گذشته.

24 درصد از پرسش‌شوندگان کلاً خواستار بازگشت به سیستم برنامه‌ای هستند.60 درصد نیز به‌طور کامل با لزوم خصوصی‌سازی صنایع و مؤسسات در روسیه موافق نیستند و 52 درصد معتقدند که خصوصی‌سازی بر حیات اقتصادی و سیاسی کشور تأثیری ندارد.

48 درصد از پرسش‌شوندگان نیز در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه به مجلس دوما نیاز دارد، پاسخ مثبت داده‌اند در عین حال 37 درصد معتقدند که برای اداره کشور حکم رئیس‌جمهور کفایت می‌کند و قوه مقننه اضافی است.

در سال‌های 2003 و 2004 در حدود 19 تا 20 درصد خواستار به‌کارگیری اقتصاد بازار در روسیه بودند اما در سال 2005 زمانی که دولتی شدن اقتصاد آغاز شد تعداد آنها به 15 درصد رسید.

آلکسی گراژدانکین نایب رئیس مرکز لوادا، با اظهار تأسف گفت، اکثریت مردم حد واسط را ترجیح می‌دهند یعنی ادغامی از آزادی فعالیت اقتصادی و عدم امکان سوء‌استفاده، اگر چه این به افسانه بیشتر شباهت دارد.

آلکسی مظفروف تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی باشکیروا و شرکا، نیز تأکید می‌کند: برای بسیاری از مردم عصر قدیمی شوروی فقط ایده‌ها کمونیستی نبود بلکه زمان ثبات محسوب می‌شد.

وی در توضیح این مسئله می‌گوید: مردم آماده تبادل آزادی سیاسی با تضمین‌های اقتصادی دولتی هستند. آنها نیاز به سیاست سیاسی-اقتصادی مانند زمان گورباچف یا زمان شوروی سابق دارند اما با آزادی بیشتر اقتصادی.

کد خبر 35037

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز