همشهری آنلاین: جلسه بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار و در این نشست اعلام شد که در حال حاضر سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور تولید می‌شود که ادامه آن نگران‌کننده است.

تولید سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در این نشست بر ضرورت استمرار ساماندهی مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی و تعیین تکالیف و وظایف واحدهای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور از ابتدا تا انتهای فعالیت تاکید کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع، باید با افزایش نظارت و دقت در انجام فرآیندها، آسیب‌ها و خطاها به حداقل برسد.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی باید به گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد صرفه اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه، از شکل‌گیری انحصار و ایجاد قیمت‌های نامتوزان در این حوزه جلوگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ضرورت آموزش و آگاهی‌رسانی دقیق برای کارشناسان مرتبط سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان این عرصه در سطوح مختلف گفت و خواستار توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی شد.

بنابراین گزارش، در این جلسه نقاط ضعف و قوت در زمینه اجرای سیستم مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برنامه عملیاتی پسماندهای ویژه توسط ادارات کل و با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط و مسئول انجام شود.

در ابتدای جلسه نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و محمد جواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور ارائه دادند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در حال حاضر سالانه حدود 8 میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور تولید می‌شود که این روند بر اساس تجربه سایر کشورهای جهان و با توجه به روند توسعه‌ای و صنعتی شدن کشور می‌تواند با رشدی سریع مواجه شود و این موضوع با توجه به درصد بسیار پایین تفکیک پسماند ویژه در کشور نگران‌کننده است.

به عنوان مثال در تهران میزان تفکیک پسماند ویژه شهری در حدود 8 تا 10 درصد است این در حالی است که به طور نمونه، آمریکا در سال 2010 حدود 43 میلیون تن پسماندهای ویژه و صنعتی داشت که این میزان نسبت به سال 1990 به دلیل رشد صنعتی،20 برابر شده بود. همچنین آمریکا در سال 1990، 16 درصد پسماندهای ویژه و صنعتی خود را بازیافت می‌کرد که این میزان در سال 2010 به 36 درصد و هم اکنون به بیش از 40 درصد رسیده است.

همچنین در این نشست، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های سمنان، قزوین، البرز، بوشهر، خوزستان، مرکزی و معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گزارشی از روند مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در استان‌های خود و چالش‌های پیش رو ارائه دادند.

کد خبر 350168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha