پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

هادی خورشاهیان: شعر شیعی، شعر حماسه است و در عین حال غزل. چون: حماسه چون به غزل ختم می‌شود زیباست. چون: و مارأیت الّا جمیلا. چون: عشق غیور است و عشق غزل است و غیرت حماسه.

هادی خورشاهیان

چون: كيست در اين انجمن، محرم عشق غيور/ ما همه بي‌غيرتيم، آينه در كربلاست.كتاب «آيينه‌هاي مكدّر» روايت 10قرن است از شعر شيعي ما. از نخستين غزل حماسه‌ها تا واپسين‌شان. فرصت اگرچه كوتاه، ولي سخت مغتنم بوده است و نويسنده و شاعر و محقق ارجمند نام‌آشناي شعر متعهد دوران ما «سيدضياء‌الدّين شفيعي» در اين مختصر مغتنم، ارادتي نموده است و ان شاء‌الله سعادتي نيز مي‌برد.

اين اثر اگرچه مختصر، ولي چيزي را كه بايد بگويد، مي‌گويد و مخاطب را با انواع تماشا در شعر عاشورايي آشنا مي‌كند. اين نگاه را به مرثيه‌سرايي در شعر فارسي نيز به‌طور كلّي مي‌توان تعميم داد و مي‌شود به‌طور كل شعر فارسي اندوه را در اين آيينه ديد و در پايان كتاب به اين نتيجه رسيد كه كاش از حجم شعرهاي توصيفي، سوكوار و حتي تمثيلي كاسته مي‌شد و به حجم شعرهاي حماسي و عبرت‌آموز اضافه مي‌گرديد.

اگرچه نمايندگان شعر عاشورايي بسيار بيشتر از اين تعداد هستند كه نام‌شان از قرن چهارم تا به امروز آمده است، ولي مي‌توان از همين نمونه‌ها كه گاه در يك قرن يك نمونه بيشتر هم نبوده است، به سرگذشت و سرنوشت مرثيه‌سرايي در شعر فارسي پي برد و با شاعران پارسي سراي مرثيه‌گو و نه الزاماً پارسي‌سرايان ايران‌زمين آشنا شد. «آيينه‌هاي مكدّر» مي‌تواند و بايد سرآغاز سلسله كتاب‌هاي ديگري در عرصه شعر عاشورايي باشد و مي‌توان اين كتاب را بسط داد و در قرن‌هاي گذشته نمونه‌هاي ديگري يافت و با تأمل بيشتري در زندگينامه‌هاي آن شاعران و بررسي دوره تاريخي آنها، به زواياي مختلف تأثيرات جبر و جور حاكمان وقت در شعر آنها پرداخت.

از ديگر سو دوره معاصر و به‌خصوص همين چند دهه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، از نظر شعر عاشورايي، دوره‌اي بس ارجمند و بشكوه است و كميت و كيفيت عاشورايي‌هاي اين چند دهه، به تنهايي نياز به پژوهشي عظيم و ارجمند دارد كه مي‌توان با اشارات همين كتاب، به آنها نيز پرداخت كه راه در همين كتاب ارزشمند، به‌خوبي به مخاطب نشان داده شده است. به زيور طبع آراسته شدن «آيينه‌هاي مكدّر» توسط نشر هزاره ققنوس را در ايام عزاداري حماسي اباعبداللّه، مشيت الهي مي‌دانيم و تلنگري براي اهل تحقيق و شاعران اهل‌بيت، كه آنان نيز در صف زنجيرزنان آن شمشيرزنان بشكوه قرار بگيرند. آمين.

  • شاعر و داستان نويس
کد خبر 350018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha