همشهری آنلاین: معصومه ابتکار در جلسه علنی مجلس آمارهای نگران کننده‌ای از مصرف ۹ برابری انرژی در ایران نسبت به متوسط مصرف در کشورهای صنعتی و هزینه ۳۰ میلیارد دلاری ناشی از آلودگی هوا ارائه کرد.

ابتکار

به گزارش ایسنا، معاون رئیس جمهور که در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا سخن می‌گفت اظهار کرد: ما تنها در بخشی از روستاها در کشور هوای سالم داریم و جلوگیری از آلودگی هوا از اهمیت بالایی برخوردار است و لایحه مرتبط با آن که با همکاری همه بخش‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها تدوین شده لایحه‌ای کارآمد و به روز است.

وی افزود: خوشبختانه ما از 20 سال پیش قوانینی در ارتباط با آلودگی هوا در کشور داشتیم که امروز باید آنها را روزآمد کنیم که در لایحه جدید این اتفاق افتاده و بخشی از مواد آن مرتبط با چالش‌های جدیدی نظیر آلودگی هواست که مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده و مساله مهم این است که ما پس از اینکه سال گذشته سیاست‌های کلی نظام را در موضوع محیط زیست توسط رهبری ابلاغ شد توانستیم بعد از یک سال لایحه جامع و کامل را تقدیم مجلس کنیم و ان‌شاء الله این قانون مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد.

ابتکار ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مردم از ناحیه آلودگی هوا سالانه حدود 30 میلیارد دلار خسارت می‌بینند و امروز نیز به این خسارت‌ها، خسارت ناشی از گرد و غبار اضافه شد و تنها اگر بتوانیم الگوی مصرف سوخت را در کشور و صنایع اصلاح کنیم بسیاری از مشکلاتمان حل می‌شود.

وی تصریح کرد: منابع ملی ما در بخش انرژی با سرعت زیاد در حال اتلاف است و 9 برابر متوسط جهانی با مصرف انرژی مواجهیم و سهم ما در گازهای گلخانه‌ای در حال افزایش است و این لایحه دقیقا در راستای بهبود مشکلات و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم شد و به این موضوع تاکید دارد که اگر قوانین مرتبط با آلودگی هوا به روز شود می توانیم بسیاری از هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تصویب جزئیات لایحه با تصویب جزئیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا این پیام را به دنیا بدهیم که کشور ما یک قانون کارآمد و به روز برای مقابله با گسترش آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

 

کد خبر 349964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha