ظاهرا حاشیه‌های عرضه جنجالی روز دوشنبه در بورس تهران تمامی ندارد.

عده‌اي از سهامداران و سرمايه‌گذاران بازارسرمايه در شكايت از نحوه برخورد بورس تهران با عرضه‌هاي اوليه با ارسال نامه‌اي سرگشاده به رئيس سازمان بورس به‌عنوان مسئول ارشد و نهادناظر بازارسرمايه، خواستار تجديدنظر در رويه جديد تخصيص سهام به معامله‌گران در عرضه‌هاي اوليه شدند.

برخي سرمايه‌گذاران بورس روش جديد را ناعادلانه خواندند و مدعي شدند اين رويه با هدف افزايش رانت شركت‌هاي كارگزاري طراحي و اجرا شده است.

  • قطعي اينترنت يا سامانه معيوب؟

روز دوشنبه عرضه اوليه 10درصد سهام شركت آسان پرداخت (آپ) در بورس تهران انجام شد. اين دومين عرضه اوليه امسال در بورس بود. در جريان اين عرضه بارديگر هسته سامانه فرسوده معاملات بورس تهران با مشكل مواجه شد و در نتيجه مسئولان بورس رويه تخصيص سهام به معامله‌گران را تغيير دادند.

مديرعامل بورس تهران علت تغيير رويه عرضه‌هاي اوليه را ناشي از قطعي اينترنت كاربران آنلاين اعلام كرده درحالي‌كه سرويس اينترنت مشتريان هيچ ارتباطي به سامانه معاملات بورس و كاربري‌هاي آنلاين ندارد و به‌نظر مي‌رسد مشكل از جاي ديگر آب مي‌خورد. گفته مي‌شود مسئولان بخش‌هاي اجراي بازارسهام به جاي رفع مشكل سامانه قديمي و چندپاره معاملات سهام سعي كرده‌اند با تغيير رويه‌هاي قانوني در عرضه‌هاي اوليه مشكل از كار افتادن سامانه معاملات را بي‌سر و صدا رفع و رجوع كنند. عرضه‌هاي اوليه با توجه به سودي كه همواره سرمايه‌گذاران براي آن متصور هستند از جذاب‌ترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بازارسهام به شمار مي‌آيند.

  • سري كه بي‌كلاه ماند

در جريان عرضه روز دوشنبه مي‌بايست حداقل 25درصد از كل سهميه دريافتي كارگزاران با رعايت انصاف و عدالت به معامله‌گران آنلاين داده مي‌شد اما ظاهرا اين امر محقق نشده و سر اغلب حرفه‌اي‌هاي بورس در اين ميان بي‌كلاه مانده و موجبات اعتراض شديد آنها را فراهم آورده است.

گفته مي‌شود روز دوشنبه بعد از اعلام تصميم بورس بر تغيير نحوه تخصيص سهام در عرضه‌هاي اوليه، برخي كارگزاران به تخصيص سهام كمتر از حد تعيين شده اقدام كردند درحالي‌كه كارگزاران بورس مدعي هستند اين اقدام را براي پاسخگويي به حجم بالاي تقاضاي مشتريان انجام داده‌اند. عده‌اي از سهامداران بر اين باورند كه كارگزاران بورس عدالت و انصاف را در تخصيص‌ها رعايت نكرده و به نورچشمي‌هاي خود سهام بيشتري داده‌اند. در 2روز گذشته دامنه اعتراض‌هاي سهامداران در شبكه‌هاي اجتماعي بالاگرفته است. آنها مدعي شده‌اند برخي مسئولان بازار سرمايه در بعضي موارد خاص به جاي منافع سهامداران، منافع كارگزاري‌ها را درنظر مي‌گيرند.

  • ارسال نامه سرگشاده

حال تعدادي از سهامداران و سرمايه‌گذاران معترض كه پاسخ مناسبي از مسئولان بورس اوراق بهادار به‌عنوان نهاد اجرايي بازارسهام دريافت نكرده‌اند در نامه‌اي سرگشاده از رئيس سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر بازارسرمايه خواسته‌اند در ساختار معاملات بازارسهام تجديدنظر شود. آنها در نامه خود به قطعي مكرر سايت TSE (سايت مرجع آمار معاملات سهام) اشاره كرده و نوشته‌اند: اين موضوع باعث تغيير روند كليت بازار در برخي از روزهاي معاملاتي شده و ضرر و زيان بسياري را متوجه سهامداران كرده است. بنا به ادعاي اين گروه از سهامداران در هفته‌هاي اخير نرم‌افزارهاي آنلاين معاملات سهام هم به‌طور مكرر دچار مشكل شده است.

آنان در ادامه به كهنه بودن سامانه معاملات بورس كنايه‌اي زده و نوشته‌اند: بورس تهران اعلام كرده فشار سفارش، باعث قطع اينترنت و اخلال در نرم‌افزار معاملات شده، چگونه در سال‌هاي نه‌چندان دور، عرضه اوليه‌هاي چند برابر بزرگ‌تر از اين به‌راحتي انجام مي‌شد ولي اكنون با وجود پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژي بايد شاهد اين همه اخلال در سامانه معاملات بورس باشيم. با وجود اينكه جزو معدود كشورهايي هستيم كه در آن سهامداران بيشترين كارمزد را پرداخت و كمترين خدمات را از نهادهاي مجري و كارگزاران دريافت مي‌كنند، در كمال تعجب، نرم‌افزار معاملات مدام دچار اختلال مي‌شود.

  • اطلاعيه بورس و تعيين تركيب خريداران سهام «آپ»

همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها بورس تهران ديروز تركيب خريداران حقيقي و حقوقي ۸۲ميليون و ۵۶۰ هزار سهم «آپ» را اعلام كرد تا شايد از حجم انتقادها بكاهد. معاونت بازار بورس تهران اعلام كرد در مجموع 64هزار و 164سهامدار خرد و كلان قادر به خريد سهام شركت تازه وارد آپ شده‌اند كه شامل 63هزار و 149سهامدار حقيقي و هزار و 17حقوقي هستند. به اين ترتيب 92درصد بازار اين سهم را حقيقي‌ها به‌خود اختصاص دادند و فقط 8درصد اين خريدها نصيب حقوقي‌ها شد. بورس تهران در اطلاعيه خود تأكيد كرده چنين نسبتي تا‌كنون در عرضه‌هاي اوليه سابقه نداشته است.

کد خبر 349845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha