همشهری‌آنلاین: سعودی‌ها برای نخستین بار برای جبران کسری بودجه و کاهش مشکلات اقتصادی اوراق قرضه می‌فروشد .

 روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: عربستان سعودی فروش اوراق قرضه خود را چهارشنبه برگزار می‌کند.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی قرار است برای نخستین بار روند فروش اوراق قرضه بین‌المللی را در حالی آغاز کند که این کشور برای کمک به کاهش مشکلات اقتصادی خود ناشی از روند دو ساله پایین بودن بهای نفت در بازارهای جهانی، به بازارهای بدهی روی آورده است.

بانک های دخیل در فروش این اوراق قرضه اعلام کردند سعودی ها قرار است روز سه شنبه 27 مهر به یک نقشه راه برای این اوراق -که بیشتر آنها دلار است- دست یابند و پس از آن دستورالعمل اولیه مربوط به فروش را ارائه خواهند کرد.

گفته می‌شود ریاض در تلاش برای فروش بین 10 تا 15 میلیارد دلار از این اوراق قرضه است که بزرگ‌ترین نمونه این نوع فروش در خاورمیانه [غرب آسیا] محسوب می شود و رقیب اقدام آرژانتین در فروش 16.5 میلیارد دلار اوراق قرضه در اوایل امسال است.

بانکداران اعلام کرده اند پیش بینی می شود درخواست برای خرید این اوراق قرضه زیاد باشد، اقدامی که در بحبوحه خرید سنگین بدهی دیگر بازارهای در حال ظهور از جمله مکزیک، قطر و آرژانتین انجام مي‌شود.

این اقدام عربستان سعودی بخشی از یک طرح افراطی برای کاهش اتکای اقتصاد عربستان سعودی به نفت است، طرحی که نخستین بار در نوامبر سال 2015 اعلام شد زیرا بهای نفت در سال قبل از آن از 115 دلار در هر بشکه به 50 دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان 50 دلار است و اوپک در نشست سالانه خود در اواخر ماه نوامبر، برای دست‌یابی به توافقی رسمی برای کاهش تولید تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ریاض با کاهش هزینه‌های دولتی و متوسل شدن به ذخایر خارجی، به کاهش بهای نفت واکنش نشان داد.

بین پایان دسامبر سال 2015 و اوت سال 2016، سطح بدهی‌های عربستان سعودی از 142 میلیارد و 200 میلیون ریال سعودی (37  میلیارد و 900 میلیون دلار) به 273 میلیارد و 800 میلیون ریال سعودی (72 میلیارد و 900 میلیون دلار) رسید.

بر اساس گزارشی که موسسه استاندارد اند پورز منتشر کرده شش اقتصاد تشکیل‌دهنده شورای همکاری خلیج [فارس] که شامل عربستان سعودی نیز می شود، باید طی چهار سال آینده در مجموع 560  میلیارد دلار استقراض انجام دهند تا بتوانند با کسری بودجه خود به سبب سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، مقابله کنند.

کد خبر 349800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha