همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدعی شد از این‌که از ما برای مشارکت در عملیات موصل درخواست کمک نشد تعجب می کنم زیرا ما مرزهای طولانی در این منطقه داریم.این کار نتایج منفی در پی دارد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در کنفرانسی درباره حقوق بین‌الملل در استانبول گفت: به همه می گویم که ما در عملیات موصل تاثیرگذار خواهیم بود. چگونه ممکن است در عملیات موصل مشارکت نداشته باشیم، در شرایطی که مرزهای طولانی با عراق داریم؟ مشارکت نکردن ترکیه در عملیات موصل نتایج منفی به همراه خواهد داشت. ما تاریخ مشترکی با منطقه موصل داریم. 

اردوغان گفت: گروه‌های تروریستی دامن گیر کشورهای حامی آنها خواهند شد و این کشورها شاهد حمله‌هاي تروریستی خواهند بود. از هیچ کسی دستور نمی‌گیریم و از پایگاه بعشیقه خارج نخواهیم شد. ترکیه روابط نزدیک با مردم عراق دارد و باید از آنها در مبارزه با داعش حمایت کند. آمریکا وعده داد اجازه ورود یگان‌های مدافع خلق به شهر منبج را که 95 درصد اهالی آن عرب بودند، نخواهد داد. اگر این یگان‌های مسلح از این شهر خارج نشوند، امکان همکاری ما با آنها وجود نخواهد داشت.

او
افزود: ترکیه در برابر حمله‌هاي تروریستی تاوان سنگینی پرداخت کرده است. هدف از عملیات سپر فرات در سوریه پاکسازی مناطق مرزی از گروه‌های تروریستی است. ما نیروهای خود را به سوریه اعزام نکردیم، بلکه از مخالفان در این کشور حمایت کردیم. ترکیه هدف حمله‌هاي تروریستی از خاک سوریه قرار گرفت.

اردوغان گفت: عملیات سپر فرات نشان داد ما می‌توانیم با گروه داعش بجنگیم، بدون آن‌که غیرنظامیان کشته شوند. به آمریکایی‌ها اعلام کردیم با آنها پیش از خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق از منطقه مرزی، همکاری نخواهیم کرد. ما برای دفاع از امنیت خود وارد سوریه شدیم و نیازی به گرفتن اجازه از هیچ کسی نداریم. 

او گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی از گروه تروریستی حزب کارگران کردستان حمایت می کنند. قدرت های بزرگ قوانین را در جهان می نویسند و آنها را اجرا می‌کنند. اروپایی‌ها سه میلیارد دلار کمک مالی را که وعده داده بودند به ترکیه پرداخت نکردند. اما ترکیه به حمایت از آوارگان با 13 میلیارد دلار هزینه ادامه می دهد. 

اردوغان گفت: عملیات موصل آغاز شد، اما همچنان عده ای از ترکیه می‌خواهند دخالت نکند. چرا به دیگر طرف هایی که در عراق دخالت کردند، «نه» گفته نشد. ترکیه 350 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و با خطر گروه های تروریستی در این کشور روبروست. داعش جنگجویانی را از سراسر جهان به خدمت می گیرد و ما آنها را زمانی که بازداشت می کنیم به کشورهایشان باز می گردانیم. 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از الجزیره ، او افزود: تلاش می‌کنند ما را از نبرد موصل دور کنند زیرا می خواهیم مانع از جنگ طایفه‌ای احتمالی شویم و ما نمی توانیم شاهد هیچ جنگ جدید طایفه‌ای باشیم. برادران ترکمن، کرد و عرب ما در موصل حضور دارند و ما روابط خانوادگی با شهرک های مرزی عراق داریم. بخواهند یا نخواهند از پایگاه بعشیقه خارج نخواهیم شد. ما نیروهای ملی عراقی را در منطقه بعشیقه آموزش دادیم و سلاح در اختیار آنها قرار دادیم. رئیس ستاد ارتش ترکیه در حال دیدار با آمریکایی هاست و با آنها درباره عملیات موصل گفت‌وگو می‌کند. 

او گفت: ترکیه مسئول پیامدهای هر نوع عملیاتی که در آن مشارکت نداشته باشد، نخواهد بود و ما در عملیات موصل مشارکت خواهیم کرد و سر میز هم حاضر خواهیم بود.

کد خبر 349758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha