همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین‌بار کشورهای جهان‌ را از نظر همدلی و درک احساسات شهروندانشان رتبه‌بندی کرده‌اند و براساس داده‌های به دست آمده از ۱۰۴۳۶۵ بزرگسال در ۶۳ کشور مختلف، اکوادور در این رتبه‌بندی مقام اول را به دست آورده‌است.

کشورهای جهان

براساس گزارش ساينس الرت،‌اين مطالعه كه آمريكا را در رتبه هفتم جهان قرار داده‌است،‌ميزان احساسات مردم يك كشور را نسبت به يكديگر و تمايل آنها براي تصور كردن ديدگاه ديگران مورد بررسي قرار دادند. پايين‌ترين رتبه همدلي براساس يافته‌هاي اين تحقيق به كشور ليتواني رسيده‌است.

اين رتبه‌بندي جديد كه توسط محققان دانشگاه ميشيگان انجام گرفته‌است، كامل‌ترين و مشروح‌ترين درك از همدلي را در گوشه و كنار جهان توضيح داده‌است.

براساس نظرسنجي آنلايني كه توسط بيش از 100 هزار داوطلب كامل شد، محققان به درك رابطه ميان احساسات همدلانه و صفات شخصيتي و رفتارهاي جامعه‌پسند از جمله فعاليت‌هاي داوطلبانه و خيرخواهانه پرداختند و در نهايت ادعا كردند اين تحقيق از نظر تعداد افراد مورد مطالعه قرار گرفته و تعداد كشورها، وسيع‌ترين آزمايش تفاوت‌هاي فرهنگي در زمينه همدلي بوده‌است.

براساس يافته‌هاي اين مطالعه رتبه‌بندي 10 كشور برتر جهان با بيشترين ميزان همدلي از اين قرارند: اكوادو، عربستان، پرو، دانمارك، امارات، كره، آمريكا، تايوان، كاستاريكا و كويت.

در مقابل كشورهاي ليتواني، ونزوئلا، استوني، لهستان و بلغارستان از كمترين ميزان همدلي برخوردارند و در حقيقت محققان دريافتند هفت كشور از 10 كشور پايين رتبه‌بندي در منطقه اروپاي شرقي قرار گرفته‌اند. دانشمندان همدلي را به تمايل افراد براي هماهنگي رواني با احساسات و ديدگاه‌هاي ديگران توصيف كرده‌اند. براي محاسبه اين حس در افراد، از داوطلبان خواسته شد تا پرسشنامه‌اي برگرفته از چندين آزمون استاندارد را پر كنند.

اين آزمون‌ها ميزان همدلي،‌صفات شخصيتي، جامعه پسند بودن، و فردگرايي يا جمع‌گرايي آنها را مورد ارزابي قرار مي‌دهد. محققان همچنين اعتماد به‌نفس و حس خوب بودن افراد را نيز مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد كشورهايي كه جمع‌گرايي در آنها بيشتر است از همدلي بيشتري برخوردارند و همدكي در كشورها با قابل پذيرش بودن، باوجدان بودن، اعتماد‌ به نفس، رفتارهاي جامعه‌پسند و سلامت ذهني در ارتباط است.

با اين همه تعداد محدود داوطلبان، اجراي آزمايش تنها به زبان انگليسي، و اينكه داوطلبان تنها افرادي بودند كه درمورد ويژگي‌هاي خود شهادت مي‌دادند، مي‌توانند نتايج تحقيق را زير سوال ببرند و همچنين در اين تحقيق ميزان همدلي افراد يك كشور نسبت به افراد كشوري ديگر سنجيده نشده‌است. با اين همه نتايج به دست آمده مي‌تواند ديدگاهي نسبي درباره نحوه بيان همدلي در فرهنگ‌هاي مختلف به وجود آورد.

کد خبر 349748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha