سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای اسکاندیناوی باری دیگر در لیست بهترین و خوشایند‌ترین مکان‌های جهان برای زندگی رتبه‌های اول را درو کردند، با این تفاوت که این‌بار متخصصان هشدار دادند این برتری دلیلی بر آن نیست که این کشورها نگرانی نداشته‌باشند.

براساس گزارش CNN، موسسه بريتانيايي لگاتوم به تازگي گزارش سالانه شاخص رفاه خود را منتشر كرده‌ و در آن 142 كشور مختلف جهان را براساس 89 متغير وابسته به هشت شاخص جانبي را رتبه‌بندي كرده‌است: اقتصاد،‌كار‌آفريني و فرصت‌ها، دولت، تحصيلات، سلامت و بهداشت، ايمني و امنيت، آزادي شخصي و سرمايه اجتماعي.

  • اسكانديناوي‌ها برترين‌هاي جهان

كشورهاي اسكانديناوي براي هفتمين سال پياپي رتبه‌هاي اول اين رتبه‌بندي را به عنوان مرفه‌ترين و بهترين كشورهاي جهان از آن خود ساخته‌اند و در بسياري از متغيرها از جمله اعتماد به ديگران، خشنودي از انتخاب‌هاي آزادانه، آزادي مدني و حق انتخاب و رضايت از استاندارد‌هاي زندگي بالاترين امتيازها را به دست آوردند. 

با اين‌همه متخصصان هشدار مي‌دهند اين كشورها هنوز مسائلي دارند كه بايد با آنها مواجه شوند. براي مثال از بعد اقتصادي اين كشورها در مقايسه با برخي از كشورهاي پيشرفته عملكرد موفقي از خود نشان نداده‌اند.

  • چين ثروتمند، نه مرفه

قدرتمند‌ترين اقتصاد براساس اين گزارش به كشور سنگاپور تعلق دارد، كه در ليست رتبه‌بندي كلي رفاه رتبه هفدهم را به دست آورده‌است. اين كشور همچنين تمامي زيرشاخص‌ها به جز آزادي فردي و سرمايه اجتماعي نيز در ميان 15 كشور برتر جهان ديده مي‌شود.

چين از نظر اقتصادي رتبه سوم جهان را به دست آورده‌است،‌ اما رتبه اين كشور در رتبه‌بندي نهايي 52 است. چين در بخش امنيت و ايمني رتبه ضعيف 100 و در بخش آزادي‌هاي فردي رتبه 120 را به دست آورده‌است.

اما اندونزي بزرگترين داستان موفقيت رتبه‌بندي سال 2015 رفاه به شمار مي‌رود. اين كشور در طول هفت سال گذشته 21 رتبه صعود كرده و به جايگاه 69 دست يافته و به پرسرعت‌ترين كشور در زمينه بهبود وضعيت تبديل شده‌است.

  • جهان خطرناك‌تر از هميشه

از ديگر يافته‌هاي كليدي اين گزارش سالانه اين است كه جهان از سال 2009 كه تدوين گزارش رتبه‌بندي رفاه كشورها آغاز شده‌است تا به امروز، لحظه به لحظه به مكاني خطرناك‌تر تبديل شده‌است. جمهوري كنگو، افغانستان و سوريه به عنوان خطرناك‌ترين كشورهاي جهان معرفي شده‌اند و رتبه كلي رفاه اين كشورها به ترتيب 137، 141 و 136 اعلام شده‌است.

در ميان برترين كشورهاي جهان،‌ ايالات متحده با رتبه‌ كلي 11، ناامن‌ترين كشور به شمار رفته و در بخش امنيت رتبه 33 را به دست آورده‌است. براساس اين گزارش آمريكا تنها كشور غربي است كه در آن نمونه‌هاي متعددي از خشونت‌هاي سياسي دولتي به ثبت رسيده‌است،‌ميزان اين نوع خشونت‌ها در آمريكا از درجه يك تا پنج،‌ درجه سه اعلام شده‌است و شدت اين نوع خشونت‌ها در آمريكا با كشورهايي مانند ونزوئلا، السالوادور و جمهوري دومينيكن برابري مي‌كند.

در اين گزارش به نقل از گزارش سازمان عفو بين‌الملل، ميزان خشونت‌هاي دولتي سياسي در آمريكا برابر با خشونت‌هاي سياسي عربستان سعودي اعلام شده‌است. در مقابل،‌ هنگ‌كنگ براي سومين سال پياپي به عنوان امن‌ترين نقطه جهان معرفي شده‌است.

  • برترين‌ كشورهاي جهان

كشور نروژ باري ديگر برترين رتبه در ليست مرفه‌ترين و برترين كشورهاي جهان را به دست آورده‌است. پس از نروژ كشورهاي سوئيس، دانمارك، نيوزيلند،‌سوئد، كانادا،‌اتريش، فنلاند و ايرلند رتبه دوم تا نهم برترين‌هاي كشورهاي جهان را به دست آورده‌اند. در نقطه مقابل اين كشورها، جمهوري آفريقاي مركزي، افغانستان،‌هائيتي، چاد، بوروندي، جمهوري دموكراتيك كنگو،‌ سوريه، يمن، سودان و آنگولا به ترتيب با كسب رتبه‌هاي 144 تا 133 به عنوان بدترين كشورهاي جهان معرفي شدند.

دربخش زيرشاخص‌ها رتبه بهترين و بدترين اقتصاد جهان به ترتيب به سنگاپور و ليبريا اختصاص يافته‌است. در بخش كارآفريني و فرصت‌ها سوئد و جمهوري آفريقاي مركزي نقاط مقابل يكديگر را در رتبه‌بندي به دست آورده‌اند. در بخش دولت سوئيس برترين و افغانستان بدترين كشور جهان معرفي شده‌است.

در بخش تحصيلات استراليا برترين و جمهوري آفريقاي مركزي بدترين كشور جهان اعلام شدند. در بخش سلامت و بهداشت آمريكا رتبه اول جهان را به دست آورده و در مقابل آن كشور جمهوري آفريقاي مركزي قرار گرفته‌است. هنگ‌كنگ امن‌ترين و جمهوري دموكراتيك كنگو ناامن‌ترين كشورهاي جهان اعلام شده‌اند.

كانادا آزاد‌ترين كشور جهان معرفي شده و كشور يمن به عنوان بدترين مكان براي زيرپا گذاشته شدن حق آزادي فردي معرفي شده‌است و در نهايت نيز نيوزيلند داراي برترين توگو داراي ضعيف‌ترين سرمايه اجتماعي معرفي شده‌اند.

کد خبر 313313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha