دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: با ادامه فروش خیره‌کننده «فروشنده» در سینماها، بازار استقبال از نمایشنامه آرتور میلر داغ شده و مطرح شدن نام جوجو مویز در دنیا او را به چهره محبوب کتابخوان‌های جوان و نوجوان ایرانی تبدیل کرده است. داستان تازه «هری پاتر» هم همچنان مخاطبان خود را در بازار کتاب دارد.

کتاب

به گزارش همشهري، 93روز گرم تابستاني شايد بهترين فرصت براي دانش‌آموزان و دانشجويان باشد كه فارغ از هياهوي درس و بحث به خواندن كتاب‌هاي غيرآموزشي و غيردرسي بپردازند. انتشار حدود 11هزار عنوان كتاب تأليفي و ترجمه شده در 3‌ماه دومين فصل سال و برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب استاني سهمي عمده در رونق بازار مطالعه داشت و البته بخشي از اين رونق هم مديون يك فيلم مطرح و يك نويسنده شناخته ‌شده است.

  • تازه‌هاي پرفروش

جوجو مويز (Jojo Moyes) كه همنام سرمربي پيشين و ناكام تيم فوتبال منچستريونايتد است، پيش از اين با «من پيش از تو» و «پس از تو» به نويسنده‌اي پرطرفدار تبديل شده بود و كتاب‌هايش در سراسر دنيا به فروش مي‌رسيد. با آمدن «يك بعلاوه يك»، سه‌گانه رمان‌نويس 47ساله بريتانيايي در ايران كامل شد و كتاب‌هايش همچنان خوب مي‌فروشند؛ البته يك بعلاوه يك در بريتانيا قبل از پس از تو منتشر شده بود اما مريم مفتاحي آن را اواخر تابستان منتشر كرد.

از ميان كتاب‌هاي قديمي‌تر و همچنان محبوب مي‌توان به «شازده كوچولو» و «جنگ چهره زنانه ندارد» اشاره كرد كه نزديك‌ترين تعقيب‌كنندگان آثار مويز هستند. «زني با موهاي قرمز»، «دلايل عشق»، «استادان نادان»، «چيزي به تابستان نمانده»، «هويت»، «عشق‌لرزه»، «عقل ساد»، «زمينه روانشناسي هيلگارد»، «روزي كه فضايي‌ها آمدند»، «بهيموت»، «فرجام آندرياس» و «فرقي نمي‌كند» هم از آثاري هستند كه نخستين‌بار به فهرست پرفروش‌هاي كتاب پايتخت راه يافتند.

  • بازار داغ فروشنده

با اكران فروشنده اصغر فرهادي و موفقيت تجاري و هنري آن، خيلي‌ها براي پي بردن به ويژگي‌هاي شخصيت ويلي لومان و فراز و نشيب «مرگ فروشنده»، سراغ نمايشنامه آرتور ميلر را از كتابفروشي‌ها گرفتند. همين باعث شد، بازار اين كتاب نشر قطره داغ و پررونق شود. «وقتي نيچه گريست» اروين يالوم با ترجمه سپيده حبيب، «درباره عشق» استاندال با ترجمه گلاره جمشيدي و «دوست داشتم كسي جايي منتظرم باشد» آنا گاوالدا با ترجمه الهام دارچينيان ديگر پرفروش‌هاي تابستاني نشر قطره هستند.

انتشارات اميركبير همچنان كتاب‌هاي «دختري در قطار» نوشته پائولا هاكينز با ترجمه محبوبه موسوي، «لبه تيغ» ويليام سامرست موام با ترجمه مهرداد نبيلي و «طريقت عشق» نوشته اكرم غفاروند را پرفروش‌هاي خود معرفي مي‌كند. «زن سي ساله» انوره دوبالزاك بعد از سال‌ها اين بار با ترجمه علي‌اصغر خبره‌زاده تجديد چاپ شد و هنوز پرفروش است. پرفروش‌هاي تابستاني انتشارات قصيده هم 2كتاب روانشناسي «مديريت خشم» و «تحليل نقاشي‌هاي كودكان» نوشته مهناز حاجيلو و «ترانه‌هاي مادران زمين» تاليف حميد سفيدگر است و «هري پاتر و فرزند نفرين‌شده» جي‌.كي. رولينگ با ترجمه ويدا اسلاميه در 3شعبه شهر كتاب مركزي، ابن‌سينا و شهيد بهشتي با استقبال مواجه شده است.

  • آمار كتاب در تابستان

در فصلي كه پشت سر گذاشتيم، 10هزار و 748كتاب از زير چاپ درآمدند و وارد بازار شدند كه از اين ميان، 6هزار و 700عنوان چاپ اول و كمي بيش از 4هزار عنوان چاپ‌هاي چندم بود. 3هزار و 798عنوان كتاب ترجمه هم در ميان كتاب‌هاي عرضه‌شده وجود داشت و سهم كودكان و نوجوانان در بازار كتاب‌هاي غيردرسي و غيرآموزشي، چندان بد نبود. در تابستان 95حدود 1200كتاب در رده سني كودك و نوجوان به چاپ رسيد كه 789عنوان آن ترجمه بود.

کد خبر 349702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha