دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: برخی‌ها فکر می‌کنند که برای ورزش کردن و ایجاد تناسب‌اندام باید کلی هزینه کرد و به باشگاه‌های حرفه‌ای بدنسازی رفت.

ورزش

خب اين هم يك راه است اما راه ديگري هم وجود دارد. حالا تقريبا امكانات ورزشي لازم براي ايجاد تناسب اندام، تقريبا در بيشتر پارك‌هاي تهران و شهرهاي بزرگ ديگر كشور نصب شده است و به رايگان در اختيار مردم قرار دارد. اگر مي‌خواهيد يك بدنسازي مفت و مجاني داشته باشيد از همين امروز سري به يكي از بوستان‌هاي نزديك محل سكونت‌تان بزنيد. اين راهنما را هم با خودتان ببريد تا بدانيد كه استفاده از هر يك از وسايل داخل پارك‌ها به چه درد شما مي‌خورد.

  • چهار فرمان

اشتباه نكنيد، اين فرمان‌ها هيچ ربطي به فرمان اتومبيل ندارد و در راستاي يادگيري رانندگي نيست. استفاده از اين وسيله باعث تقويت ماهيچه‌هاي ناحيه شانه، مفاصل، آرنج‌ها و مچ‌ها و باعث تقويت عملكرد قلبي و تنفسي بدن مي‌شود و گردش خون را تسريع مي‌كند. افراد در همه سنين به‌ويژه آنهايي كه ناراحتي قلبي و عروقي دارند مي‌توانند از اين دستگاه استفاده كنند.

  • گام‌زن جلو و عقب

حتما يادتان باشد دستگيره بالاي پدال‌ها را محكم بگيريد تا خداي ناكرده استفاده از اين وسيله باعث ايجاد آسيبي براي شما نشود. اين وسيله باعث تقويت فعاليت‌هاي قلبي، تنفسي و تقويت ماهيچه‌هاي بدن به‌ويژه ماهيچه كمر مي‌شود. ضمن اينكه انعطاف‌پذيري بدن را نيز افزايش مي‌دهد و بين پا‌ها توازن برقرار مي‌كند و باعث تقويت آنها مي‌شود.

  • چرخش پهلو

با ديدن اين وسيله بدنسازي داخل بوستان‌ها حتما ياد فرمان كشتي‌هاي قديمي مي‌افتيد. اين وسيله هم بسيار براي بدن‌تان پرفايده است. استفاده از اين دستگاه چرخان داخل بوستان‌ها باعث تقويت ماهيچه‌هاي اعضاي بدن در بالا تنه و افزايش انعطاف‌پذيري و تحرك مفاصل شانه مي‌شود. درضمن اين وسيله گردش خون در عروق بدن و قلب را هم تسريع مي‌كند.

  • تخته شكم

آن قدر‌هـا هم كه فكر مي‌كنيد استفـاده از اين دستگاه سخت نيـست. حواســتان باشد مچ پا‌هايتان را در جاپايي دستگاه قرار داده باشيد و پاهايتان محكم باشد. بعد از اطمينان از حفظ تعادل‌تان، روي تخته شكم دراز بكشيد. اين حركت باعث تقويت و افزايش انعطاف‌پذيري ماهيچه‌هاي شكم و پشت شده، چربي شكم و كمر را نيز مي‌سوزاند.

  • توسن

شبيه اسب‌هاي چوبي است كه در بچگي سوارش مي‌شديد و بازي مي‌كرديد. استفاده از اين وسيله بدنسازي كه در بوستان‌هاي منطقه نصب شده باعث تقويت فعاليت‌هاي قلبي و تنفسي، همچنين تقويت ماهيچه‌هاي كمر، شكم و پشت مي‌شود و در ضمن به افزايش توازن در اين اعضا كمك مي‌كند. اين دستگاه براي تقويت مچ، آرنج و مفاصل لگن و زانو نيز مناسب است.

  • گام‌زن دست و پا

كار كردن با اين وسيله بدنسازي داخل بوستان‌ها كار سختي نيست. استفاده از اين وسيله باعث تقويت مفاصل بدن و تقويت عملكرد قلبي و تنفسي مي‌شود. در ضمن كساني كه اضافه وزن دارند و مي‌خواهند لاغر شوند و اندامي متناسب داشته باشند، بايد حتما از اين دستگاه استفاده كنند، چون براي سوزاندن و كم كردن چربي بدن نيز بسيار مفيد است.

  • مسگري

زياد به اينكه چرا اسم اين دستگاه «مسگري» است فكر نكنيد. آنها كه اهل بدنسازي هستند حتما اين دستگاه ساده باشگاه‌هاي پرورش اندام را مي‌شناسند. حواس‌تان باشد در تمام مراحل كار با اين دستگاه بايد دستگيره را محكم نگه داريد تا آسيبي نبينيد. استفاده از اين دستگاه بدنسازي باعث تقويت ماهيچه‌هاي شكم، كمر و ستون فقرات مي‌شود.

  • پرس پاي دوبل

پرس پاي دوبل به شما كمك مي‌كند كه يك حركت فوق‌العاده براي تقويت عضلات ران و كفل داشته باشد. خوبي‌ اين وسيله اين است كه در آن ريسك آسيب‌ديدن زانوها برخلاف دستگاه‌هاي پرس قديمي وجود ندارد. مناسب براي تمام سنين و توانايي‌هاست، پس سالمندان هم مي‌توانند از آن استفاده كنند. اين دستگاه قابل‌استفاده به‌صورت انفرادي يا دو نفره است.

  • قوس كمر

اگر براساس دستورالعمل روي وسيله عمل كنيد شايد استفاده از آن برايتان كمي سخت باشد، اما در عوض ماهيچه‌هاي بدن‌تان به‌ويژه در بالا‌تنه و ماهيچه‌هاي شكمي تقويت مي‌شوند. ضمن اينكه با اين حركت توازن بدن‌تان نيز حفظ خواهد شد. بهتر است فقط جوانان و افراد ميانسال از اين دستگاه استفاده كنند و تمرين با آن براي نوجوانان و كودكان توصيه نمي‌شود.

  • ماساژور

اهل ماساژ هستيد؟ تقويت عضلات كمر، ماساژ كامل عضلات پشتي بدن، تقويت سيستم عصبي مركزي، برطرف كردن خستگي و تسريع گردش خون جزو فوايدي است كه استفاده از اين دستگاه دربر دارد. يادتان باشد استفاده از ماساژور تنها براي جوانان و افراد ميانسال توصيه شده است و بچه‌ها و نوجوانان بهتر است از اين دستگاه داخل بوستان‌ها استفاده نكنند.

  • گام‌زن چپ و راست

نكته‌اي كه هنگام استفاده از اين دستگاه بايد حواس‌تان باشد اين است كه موقع سوارشدن، روي پدال‌ها نپريد. ضمـن اينكه دستگاه فقط بايد به وسيله يك نفر در هر طرف مورد استفاده قرار گيرد. استفاده از اين دستگاه باعث تقويت ماهيچه‌هاي‌ شكم و انعطاف‌پذيري آنها مي‌شود. روي اين دستگاه ۲ پدال وجود دارد كه هر يك توسط يك نفر استفاده مي‌شود.

  • پرس سينه نشسته

اين دستگاه قدرت و استقامت عضلات سينه، بازوها، شانه‌ها و پشت را افزايش مي‌دهد كه در دوران سالمندي بسيار اهميت دارد. اين حركت جزو حركات نسبتا سنگين طبقه‌بندي مي‌شود كه در آن مي‌توان از نيروي حاصل از فشار پاها به زمين به‌عنوان نيروي كمكي استفاده كرد. به همين دليل كمي در استفاده از اين دستگاه دقت كنيد. استفاده از اين دستگاه براي كودكان توصيه نمي‌شود.

بايد توجه داشت كه مطلوب‌ترين زمان براي ورزش كردن حد فاصل ساعت ۶ تا ۹ صبح است. در اين مدت جريان هوا مناسب بوده و توليد اكسيژن در وضعيت مطلوبي قرار مي‌گيرد.

بعضي از وسايل بدنسازي داخل بوستان‌ها به نام سالمندان شناخته مي‌شوند. اين وسايل مي‌تواند در سلامت اين افراد نقش تعيين‌كننده‌اي را ايفا كند.

کد خبر 349637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha