یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: موتورسیکلت چه در کلانشهرها و چه در شهرهای کوچک همیشه جزو وسایل نقلیه پرطرفدار بوده است.

دست به آچار موتورسواری کنید

از آنجا كه در موتورسيكلت‌ها، قسمت‌هاي اصلي مثل كاربراتور بر عكس ماشين‌ها در فضايي باز نصب شده، اين وسيله نقليه بسيار آسيب‌پذير است. اين آسيب‌ها در قسمت‌هاي مختلف بدنه، موتورسواران را با مشكلات متعددي روبه‌رو مي‌كند. شايد در ابتداي امر به‌نظر برسد تعميرات موتورسيكلت كار دشواري است و بايد به‌دست تعميركار متخصص انجام شود، اما بايد توجه داشت كه موتورسيكلت شايد هفته‌اي يك‌بار دچار مشكل شود، پس بردن دائمي آن نزد تعميركار اصلا مقرون‌به‌صرفه نيست. پس بايد چه كنيم؟ اين صفحه تمامي اطلاعات لازم در مورد تعميرات جزئي موتورسيكلت را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا خودتان دست به آچار شويد و اين تعميرات جزئي را انجام دهيد. آقاي فريد شيري يكي از تعميركاران با سابقه موتورسيكلت، ما را به‌عنوان كارشناس در اين صفحه همراهي مي‌كند.

  • كاربراتور

كاربراتور وسيله‌اي است كه وظيفه دارد سوخت مورد نياز وسايل نقليه را به‌نحوي آماده كند كه موتور آن وسيله به بهترين حالت ممكن كار كند. در موتورسيكلت‌ها اين وسيله بسيار مهم است و كوچك‌ترين مشكل در آن، موتور را با آسيب‌هاي فراواني روبه‌رو مي‌كند. ممكن است براي موتورشما هم پيش آمده باشد كه از لوله زير كاربراتور بنزين خارج شود يا به‌اصطلاح فولوت بزند. اين مشكل به‌خاطر كثيف شدن كاربراتور است. اصولا كاربراتور‌ها به‌خاطر نامرغوب بودن بنزين‌ها، هر از چند گاهي كثيف مي‌شوند. براي تميز كردن كاربراتور در ابتدا بست لاستيكي رابط كاربراتور و محفظه فيلتر هوا را باز مي‌كنيم. سپس درپوش بالاي كاربراتور را برمي‌داريم و به آرامي سوزن كاربراتور را بيرون مي‌كشيم تا سيم گاز از كاربراتور جدا شود. بعد از آن پيچ‌هاي اتصال به سيلندر را باز مي‌كنيم. به اين ترتيب كاربراتور از موتور جدا خواهد شد. روي كاربراتور سه پيچ كوچك وجود دارد. آنها را باز مي‌كنيم تا دو قسمت بدنه كاربراتور از هم جدا شود. حال با بنزين و يك فرچه نرم داخل كاربراتور را تميز مي‌كنيم و به همان شكل كه باز كرديم سر جاي خود قرار مي‌دهيم. اگر موتور هنگام حركت به‌اصطلاح ريپ بزند باز هم مشكل از كاربراتور است و بايد پيچ بنزين آن تنظيم شود. هنگام بستن كاربراتور، سوزن كاربراتور را سفت كنيد. با اين كار بنزين كمتري وارد كاربراتور مي‌شود. هر گاه احساس كرديد مصرف سوخت موتور تنظيم نيست مي‌توانيد با اين سوزن ميزان مصرف سوخت را كاهش يا افزايش دهيد.

  • ترانزيستور

اين قطعه وظيفه هماهنگي بين قسمت‌هاي مختلف موتورسيكلت را بر عهده دارد. عوامل مختلفي باعث سوختن ترانزيستور مي‌شوند مثل نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوك‌هاي متعدد الكتريكي يا حتي وجود هرگونه اتصالي در سيم كشي موتور. اما از كجا بايد بفهميم كه ترانزيستور سوخته است؟ هرگاه چراغ‌هاي عقب و جلو با هم خاموش شدند اقدام به تعويض چراغ‌ها نكنيد مشكل از ترانزيستور است. باز كردن ترانزيستور مثل كاربراتور دشوار نيست. كافي است سوكت‌هاي ترانزيستور را باز و آن را از بدنه جدا كنيد. در اين مرحله بايد ترانزيستور جديدي بخريد و جايگزين قبلي كنيد.

  • شارژر

اگر چراغ‌هاي موتور روشن شد ولي قسمت‌هاي برقي ديگر مثل بوق و يا فلاشر كار نكرد بايد به سراغ شارژر برويد و سريعا آن را تعويض كنيد؛ چرا كه ممكن است روي باتري يا ترانزيستور هم اثر بگذارد. باز كردن آن هم زياد دشوار نيست. شارژر قطعه‌اي مربعي شكل است كه با دو سوكت به موتور وصل مي‌شود.

  • چراغ‌ها

اگر يكي از چراغ‌ها سوخته باشد عوض كردن لامپ آن زياد كار دشواري نيست. كافي است در ابتدا يك لامپ جديد خريداري كنيد. سپس پيچ‌هاي قسمت جلويي چراغ را باز كنيد و كاسه چراغ را دربياوريد. وقتي كاسه را درآورديد به آرامي لامپ سوخته را باز و لامپ جديد را جايگزين كنيد.

  • ترمز

ترمز يكي از قسمت‌هاي بسيار مهم در موتورسيكلت محسوب مي‌شود. اگر ترمز كار نكند و يا ضعيف كار كند ممكن است به قيمت جان موتورسوار تمام شود. پس بهتر است هر از چند گاهي ترمز موتور خود را تنظيم كنيد. براي تنظيم ترمز كافي است پيچ رگلاژ آن را سفت كنيد، بعد پاي خود را روي پدال ترمز بگذاريد و امتحان كنيد كه به اندازه كافي سفت كرده‌ايد يا نه.

  • پنچرگيري

پنچرشدن يكي از مواردي است كه موتورسواران خيلي زياد با آن روبه‌رو مي‌شوند، اما هزينه‌هاي پنچرگيري بسيار زياد است. براي پنچر‌گيري در ابتدا بايد موتور را روي دو جك قرار داده و با آچار بكس پيچ‌هاي چرخ را بازكنيد. سپس اهرم نگه دارنده چرخ را از آن خارج كنيد. در مرحله بعد توپي ترمز را به‌صورت قالبي از جاي خود دربياوريد. به اين ترتيب چرخ از بدنه جدا مي‌شود. در مرحله بعد بايد باد تيوب را كاملا خالي و با اهرم، لاستيك را از چرخ جدا كنيد. حال تيوب را كمي باد بزنيد و داخل يك تشت آب قرار دهيد. هر قسمتي كه حباب توليد كرد نياز به پنچرگيري دارد. با چسب پنچر‌گيري آن قسمت را بپوشانيد. دوباره اين آزمايش را تكرار كنيد تا مطمئن شويد پنچرگيري به خوبي انجام شده است. باد تيوب را خالي كنيد و داخل لاستيك قرار دهيد. لاستيك را به وسيله يك اهرم به دور طوقه بيندازيد و سپس تيوپ را باد كنيد. در مرحله بعد لاستيك را سر جايش قراربدهيد و توپي ترمز را نصب كنيد. اهرم را سر جايش بگذاريد و پيچ چرخ را سفت كنيد.

کد خبر 346733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha