چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - میرمحمد ابراهیم یزدانی: امروزه اتصال کامپیو‌تر‌ها و ابزار جانبی موجود در منزلتان به هم از طریق شبکه از همیشه ساده‌تر شده است.

شبکه تو

 پدر در طبقه بالا در حال رسيدگي به امور اداري‌اش توسط كامپيو‌تر شخصي است، مادر طبقه پايين در حال نوشتن يك نامه الكترونيكي با كامپيوترش است و پسر خانواده در اتاق خودش در حال جست‌وجو است. شبكه‌هاي خانگي به ما كمك مي‌كنند تا در خانه به‌راحتي به اطلاعات و اينترنت دسترسي داشته باشيم و براي انتقال اطلاعات بدون اينكه نياز به درايوهاي قابل حمل باشد، اين كار را انجام دهيم. شبكه‌هاي خانگي را مي‌توان از طرق مختلف راه‌اندازي كرد، مثلا از طريق كابل‌هاي شبكه يا شبكه‌هاي بي‌سيم مي‌توان اين كار را انجام داد؛ كارايي و استفاده از شبكه خانگي هم متفاوت است، گاهي براي بازي‌هاي كودكان و گاهي هم براي انجام دادن كارهاي اداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شبكه‌هاي خانگي با تمام آساني و راه‌حل‌هايي كه براي انتقال اطلاعات در اختيار ما قرار مي‌دهند، گاهي اوقات ايراداتي هم دارند كه ما به‌خاطر ويژگي‌هايشان، آنها را فراموش مي‌كنيم.

  • يك شبكه راه بيندازيد!

معمولا در هر خانه‌اي يك مودم ADSL براي اتصال به اينترنت وجود دارد. در بازار امروز مودم‌ها يا به‌صورت كابلي و يا به‌صورت وايرلس موجود هستند. با استفاده از مودم وايرلس، مي‌توانيم از طريق لپ‌تاپ، تبلت، گوشي يا هر دستگاه ديگري كه داراي اتصال وايرلس است به مودم متصل شده و از اينترنت موجود استفاده كنيم و يا حتي اسكنر و پرينتر را در اختيار همه اعضاي خانواده قرار دهيم. چندين دستگاه مي‌توانند به دوطريق بي‌سيم و سيمي با يك مودم ADSL ارتباط برقرار كرده و بين آنها شبكه‌اي براي به اشتراك‌گذاري فايل‌ها و اطلاعات ايجاد شود. شبكه‌هاي سيمي به‌دليل محدوديت‌هاي مكاني، محدوديت در طول كابل و عدم‌امكان جابه‌جايي استفاده‌كنندگان، زياد به‌صرفه نيست و به همين‌خاطر ايجاد يك شبكه بي‌سيم بين دستگاه‌هاي مختلف به‌دليل نداشتن محدوديت‌هاي مكاني و بهره‌بردن از جابه‌جايي استفاده‌كنندگان علاوه بر به‌صرفه بودن، راحت‌تر است. براي به راه انداختن يك شبكه، شما مي‌توانيد از كابل‌هاي شبكه استفاده كنيد كه در اين صورت تنها نياز است تا اتصال بين مودم و سيستم‌هاي مورد استفاده را برقرار كنيد؛ اما اگر مي‌خواهيد از شبكه بي‌سيم براي اين كار استفاده كنيد، مي‌توانيد آموزش‌هاي زيادي را پيرامون اين موضوع در فضاي مجازي پيدا كنيد.

  • شبكه‌هايي كه بچه‌ها را گير مي‌اندازد!

شبكه‌هاي خانگي و اتصال سيستم‌هاي خانگي به همديگر گاهي اوقات به محلي تبديل مي‌شود براي سرگرم شدن و بازي‌هاي كودكان كه آنها تا ساعاتي مشغول استفاده از رايانه‌ها باشند. اين موضوع مي‌تواند هم جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه‌هاي منفي، از اين نظر كه بچه‌ها به‌راحتي مي‌توانند در خانه مشغول بازي با دوستان خودشان يا ديگران بشوند و سرگرمي داشته باشند و از جهت ديگر تأثيرات فضاي مجازي و بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌تواند براي كودكان مناسب نباشد و آفاتي داشته باشد.

اگر شما مي‌خواهيد يك شبكه خانگي راه‌اندازي كنيد بايد اين موضوع را درنظر داشته باشيد. مي‌توانيد براي حل اين مشكل از رمز‌گذاري و دسترسي‌هاي محدود براي استفاده از شبكه خانگي استفاده كنيد. همچنين استفاده مديريت شده از اين، شبكه‌ها توسط فرزندانتان به شما كمك مي‌كند. استفاده از نرم‌افزارهاي مديريت شبكه و نرم‌افزار‌هايي كه نياز به بستر شبكه يا اينترنت ندارند مي‌تواند به شما در مديريت شبكه خانگي براي فرزندتان كمك كند.

  • با يك شبكه چه مي‌توان كرد!

شبكه كردن و ايجاد يك شبكه خانگي مي‌تواند براي شما بهره‌هاي بسيار زيادي داشته باشد. اگر مي‌خواهيد اطلاعاتي را به‌صورت مشترك از آنها بهره ببريد يا اينكه همگي از شبكه اينترنت واحد استفاده كنيد و يا اينكه يك پرينتر داريد و چند سيستم خانگي، استفاده از شبكه كردن براي شما ضروري است. شما با اين قابليت مي‌توانيد يك سيستم را به‌عنوان مركز اصلي ذخيره‌سازي‌ اطلاعات درنظر بگيريد كه ساير سيستم‌هاي شما به آن متصل مي‌شوند. همچنين اگر شما در خانه يك پرينتر داريد و مي‌خواهيد با چند سيستم دستور پرينت بدهيد، مي‌توانيد با قابليت شبكه خانگي اين امكان را فراهم‌سازيد. انتقال سريع اطلاعات، بازي و سرگرمي‌ها و استفاده تجاري و الكترونيك از قابليت‌هايي هستند كه شما مي‌توانيد با ايجاد شبكه خانگي از آنها استفاده كنيد. در شبكه‌هاي خانگي به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه شما مي‌توانيد به وسيله يك مودم رو‌تر ساده هم يك شبكه داخلي ايجاد و سيستم‌هايي را به هم مرتبط كنيد.

  • امنيت فراموشتان نشود!

رمز‌گذاري معتبر و دقيق براي سيستم شبكه يكي از اصولي‌ترين و مهم‌ترين مواردي است كه بايد حتما شما هنگام راه انداختن يك شبكه خانگي مدنظر داشته باشيد. اگر شبكه خانگي شما داراي رمز ايمن نباشد، اطلاعات و همچنين محتوايي كه بر بستر اين شبكه داريد در خطر قرار دارند. شما بايد در گام اول براي شبكه خانگي خود يك رمز معتبر مشخص كنيد و آن را فقط به اطلاع اعضاي خانواده برسانيد. اگر شما از شبكه‌هاي بي‌سيم براي شبكه خانگي استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد آنتن‌هاي مودم رو‌تر خودتان را نزديك پنجره و محل‌هايي كه به خارج از خانه مشرف است قرار ندهيد. اگر شما اين موارد را رعايت نكنيد شبكه خانگي شما توسط هكر‌ها مورد هجمه واقع مي‌شود و هزينه‌هاي جبران‌ناپذيري بر شما تحميل مي‌شود. همچنين ممكن است باعث شود تا اطلاعات و عكس‌هاي شخصي شما در اختيار سايرين قرار گيرد. به همين منظور مي‌توانيد براي نگهداري كردن اطلاعات شخصي و عكس‌هاي خانوادگي از حافظه‌هاي جانبي استفاده كنيد و در زمان‌هايي كه به شبكه خانگي متصل هستيد اين حافظه‌ها را به رايانه خودتان متصل نسازيد. همچنين نرم‌افزار‌هاي امنيت شبكه و محافظت از شبكه‌هاي خانگي در فضاي مجازي هستند كه به شما كمك مي‌كنند تا با نصب آنها روي سيستم‌هاي خود، از شبكه خانگي خودتان در مقابل اين حملات محافظت كنيد. از مشهور‌ترين اين نرم‌افزار‌ها مي‌توان به برنامه رايگان WiFi Guard اشاره كرد كه با شناسايي دستگاه‌هايي كه با درخواست IP به شبكه WiFi فعلي شما متصل شده‌اند آنها را براي شما نمايش مي‌دهد و در كنار آن امكانات كاربردي را براي محافظت و نظارت دائمي از WiFi در اختيار شما قرار مي‌دهد.

کد خبر 349920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha