مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

درحالی‌که در چند‌ماه اخیر بسیاری از داروسازان با احداث داروخانه‌های گیاهی مخالفت کرده‌اند اما عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با انتقاد از شیوه فعلی عرضه گیاهان دارویی که شیوه‌ای سنتی است و ریشه در طب سنتی ندارد، معتقد است: به‌طور حتم برای گسترش و ترویج طب سنتی افرادی که علم و سواد درستی در این زمینه دارند باید به این عرصه ورود و فعالیت کنند زیرا اگر به شیوه فعلی عمل کنیم هیچ‌گونه نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

داروی گیاهی

عباس پوربافراني با بيان اينكه تاسيس داروخانه‌هاي گياهي در گسترش و علمي‌كردن طب سنتي مؤثر است، افزود: ضوابط و دستورالعمل‌هاي داروخانه‌هاي گياهي بهتر است كارشناسانه تدوين شود. وي همچنين تاسيس داروخانه‌هاي گياهي را در تقويت كسب و كار داروسازي و ترويج و گسترش طب سنتي حائز اهميت دانست و گفت: تاسيس چنين مراكزي در استفاده و بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي موجود در طب سنتي مؤثر بوده ضمن اينكه در راستاي علمي كردن طب سنتي اقدامي بسيار ارزنده و مثبت است البته به شرط اينكه ضوابط و دستورالعمل‌هاي آن كارشناسانه تدوين و تنظيم شود.

نماينده مردم نائين با بيان اينكه طب سنتي ريشه ايراني - اسلامي دارد در رابطه با مخالفت داروسازان با احداث داروخانه‌هاي گياهي، گفت: اگر تحقق اين امر به منزله مقابله با داروخانه‌هاي شيميايي و تهديدي براي آنها محسوب شود اين اقدام مناسب نيست. پوربافراني با انتقاد از اينكه شيوه فعلي عرضه گياهان دارويي شيوه‌اي سنتي است و ريشه در طب سنتي ندارد، تصريح كرد: به‌طور حتم براي گسترش و ترويج طب سنتي افرادي كه علم و سواد درستي در اين زمينه دارند بايد به اين عرصه ورود و فعاليت كنند زيرا اگر به شيوه فعلي عمل كنيم هيچ‌گونه نتيجه مثبتي حاصل نخواهد شد. وي با تأكيد بر اينكه گياهان دارويي و طب سنتي بايد به روش نوين و علمي اشاعه و گسترش يابد، افزود: متأسفانه امروزه شاهد هستيم برخي افراد بدون سواد و علم كافي در اين زمينه اقدام به عرضه داروهاي گياهي مي‌كنند. اين در حالي است كه به‌دليل خطرات موجود در راستاي علمي كردن صنعت طب سنتي بايد يكسري محدوديت در اين رابطه ايجاد و نسبت به ارائه آموزش‌هاي لازم به افرادي كه به‌دنبال فعاليت در طب سنتي هستند اقدام كرد.

  • ساماندهي خبرگان طب سنتي «غيرپزشك»

در اين زمينه نيز مشاور وزير و مديركل طب سنتي وزارت بهداشت با اعلام ساماندهي خبرگان طب سنتي غيرپزشك از احداث 20سلامتكده طب سنتي كه به‌دليل تأمين اعتبار به تأخير افتاده بود، خبر داد و گفت: با واريز 30درصد مبلغ اوليه ساخت 20سلامتكده طب سنتي با نقشه معماري سنتي ايراني - اسلامي، ساخت آن به‌زودي آغاز خواهد شد. مشاور وزير بهداشت افزود: هم‌اكنون اين اتفاق در 10دانشگاه علوم پزشكي كشور آغاز شده و در حال انجام است تا با آموزش به بهورزان بتوانيم از ظرفيت طب سنتي براي حفظ و ارتقاي سلامت استفاده كنيم.خدا‌دوست گفت: در حوزه درمان نيز ساماندهي ارائه دهندگان خدمات درماني طب سنتي به‌خصوص توسط پزشكان عمومي و تدوين آيين‌نامه تعيين محدوده فعاليت و ضوابط پزشكان عمومي در دست اصلاح و انجام است كه بعد از تصويب و ابلاغ اين آيين‌نامه پيش‌بيني شده آموزش‌هاي كوتاه‌مدت براي پزشكان عمومي كه در اين حوزه در حال فعاليت هستند توسط انجمن علمي طب سنتي ايران برگزار شود و كساني كه حداقل نمره پايه را كسب كنند به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي معرفي شوند. همچنين در اين مرحله افراد شركت‌كننده مجاز به ارائه خدمات طب سنتي در محدوده تعيين شده هستند كه اين اتفاق خوبي براي ساماندهي و دسترسي آسان مردم به ارائه‌دهندگان طب سنتي است.

همچنين نظام‌نامه‌اي براي ساماندهي و استفاده از تجارب خبرگان طب سنتي كه غيرپزشك هستند طراحي‌شده كه در آن پيش‌بيني مي‌شود مهارت‌ها و دانش آنان ارزيابي و پس از آن تعيين سطح شوند تا در مراكز بهداشتي درماني دانشكده‌هاي طب سنتي با مسئوليت پزشك بتوانند دانش و تجارب خود را در اختيار ديگران بگذارند. خدادوست درادامه گفت: براي فراگيركردن آموزش‌هاي طب سنتي قرار شد يك امتياز بازآموزي خاص را براي پزشكان در گروه‌هاي مختلف تخصصي تعيين كنيم تا بتوانند با گذراندن اين دوره‌هاي آموزش بازآموزي، توانمندي‌ و قابليت‌هاي طب سنتي را بشناسند و از اين ظرفيت در كنار طب رايج استفاده كنند.

کد خبر 349593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha