مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

خدمات تأیید شده طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور ادغام شد.

آرزوهای عطارزاده برای طب‌سنتی

 به گزارش تسنيم، به همين مناسبت در مراسمي از كتاب‌هاي «آشنايي با مباني طب ايراني و اصول سالم زيستن» و «درمان‌هاي ساده خانگي براساس طب ايراني» از مجموعه كتب آموزشي بهورزان، توسط وزير بهداشت رونمايي شد. مديركل دفتر طب سنتي ايراني اسلامي در اين مراسم اظهار داشت: با تدبير وزير بهداشت، سال گذشته روز 25تير‌ماه را به‌عنوان روز طب سنتي ايراني نامگذاري كرديم و ادغام خدمات تأييد شده طب سنتي ايراني در نظام مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي كشور، طبق برنامه عملياتي ما قرار بود در اسفند‌ماه انجام شود اما با روز طب سنتي ايران همزمان شد. وي با اشاره به تشكيل كميسيوني در سال2000 در كاخ سفيد براي بررسي نقش ورود طب سنتي و مكمل به نظام سلامت آمريكا، گفت: در گزارش ارزيابي اين كميسيون در سال2002 به رئيس‌جمهور آمريكا 22توصيه ارائه شده بود كه شامل توجه به خواست و علاقه مردم به طب سنتي و مكمل و لزوم بستر‌سازي‌ دولت براي ارائه اين خدمات و همچنين چگونگي ادغام و استفاده از طب سنتي در كنار طب رايج بوده است.

وزير بهداشت هم در اين مراسم يكي از برنامه‌هاي مهم سازمان بهداشت جهاني را توسعه و ترويج اين طب در نظام سلامت عنوان كرد و گفت: اين سازمان در يك دوره ۱۰ساله كه از سال۲۰۱۴ آغاز شده است، يك استراتژي بر مبناي رشد خدمات طب سنتي به همه دنيا پيشنهاد كرده است. هاشمي ضمن اشاره به ادغام خدمات طب سنتي در نظام مراقبت‌هاي اوليه و شبكه‌هاي بهداشت و درمان ادامه داد: اگر امروز شيخ الرئيس ابن سينا زنده بود و دندانش درد مي‌كرد، از طب رايج استفاده مي‌كرد؛ درحالي‌كه بسياري از افراد متعصب معتقدند كه طب مدرن ناكارآمد است.

وزير بهداشت، بي‌توجهي به وضعيت خدمات طب سنتي را زمينه‌ساز ايجاد شرايط نابسامان فعلي عنوان كرد و سازمان‌هاي بيمه‌گر را براي خريد خدمات اين حوزه و همچنين حمايت از آن تشويق كرد. هاشمي افزود: راه‌حل اين مشكلات نيز تقويت طب سنتي، راه‌اندازي سلامتكده‌ها و افزايش فارغ‌التحصيلان است. ما بايد براي كساني كه در اين حوزه مدرك دانشگاهي ندارند نيز فكري كنيم و به آنها مجوز دهيم و در عين حال توسعه آن را ساده كنيم.

وزير بهداشت، وضعيت ايران را در مقايسه با كشور چين كه بيش از ۵۰ سال است در كنار طب مدرن از طب سنتي استفاده مي‌كند و در عين حال بخشي از اين دانش را از ايران گرفته است، نامناسب توصيف كرد و گفت: آنچه در اين مقطع مهم است، آموزش صحيح و كامل است. اميدوارم كه 2واحد طب سنتي به دوره آموزش طب عمومي وارد شود. بردن اين فرهنگ در سطح بهورزان و پزشكان خانواده مي‌تواند در ارتقاي كيفيت خدمات كمك كند و باعث ارزان تمام شدن آنها شود.

  • آيين‌نامه داروخانه‌هاي گياهي براي اجرا ابلاغ شد

همزمان با اين مراسم، وزير بهداشت از ابلاغ آيين‌نامه داروخانه‌هاي گياهي براي اجرا خبر داد. وزير بهداشت كه پدرش عطاري داشته در پيامي با بيان اينكه برداشتن قدمي مؤثر در راستاي احياي طب سنتي يكي از آرزوهاي او بوده افزود: شنيده شده كه برخي گفته‌اند من مخالف گسترش طب ايراني هستم؛ به طب ايراني ايمان ندارم؛ مخالف بند۱۲ سياست‌هاي كلي سلامت گام بر مي‌دارم و... وي تأكيد كرد كه روند بازآرايي روشمند و محققانه اين حوزه در كنار استفاده از دستاوردهاي نوين بشري آهسته و پيوسته ادامه دارد. راهي كه اگر رازي و جورجاني و شيخ‌ الرئيس هم بودند با نگاه ژرف انديش‌‌شان بي‌ترديد بدان سو مي‌رفتند. مسيري كه اهرمي قدرتمند در پدافند غيرعامل نظام سلامت است. به نوشته قاضي‌زاده هاشمي هم‌اكنون آيين‌نامه داروخانه‌هاي گياهي كه آرزوي ديرين اينجانب و بسياري از همكارانم بوده براي اجرا ابلاغ شده است. آيين‌نامه محدوده عملكرد پزشكان عمومي و متخصصان اين حيطه به تصويب رسيده و آيين‌نامه ساماندهي عطاران و حتي خبرگان بدون مدرك، نهايي شده است و با افتتاح ۲۰سلامتكده طب ايراني در سراسر كشور، به‌زودي طيف وسيعي از جامعه از خدمات گسترده طب سنتي بهره‌مند خواهند شد.

  • داروخانه گياهي به‌جاي عطاري

وزير بهداشت: درخصوص وضعيت عطاري‌ها پس از ايجاد داروخانه‌هاي گياهي تغييري ايجاد نخواهد شد اما نظارت‌ها توسط صنف افزايش پيدا مي‌كند. داروخانه‌هاي گياهي به روش مدرن نيز كه با مديريت افراد آموزش ديده و متخصص همراه خواهد بود، به‌تدريج و ظرف يك بازه زماني حدود 30ساله جايگزين عطاري‌ها خواهند شد. برخورد در دستور كار وزارت بهداشت قرار ندارد، البته اين به جز مواردي است كه به سلامت مردم آسيب مي‌رساند. ما بايد مسيري منطقي و آرام را طي كنيم و به كمك صنف عطار و سقط‌فروش براي توانمند شدن آنها پيش رويم.

کد خبر 340165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha