یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: در قرون گذشته استفاده از مبلمان در سراسر دنیا به‌عنوان کالای تجملی در انحصار طبقه اشراف قرار داشت اما امروزه این محصول به‌عنوان کالایی معمول در اغلب خانه‌ها موجود است.

مبلمان

از طرفي صنعت مبلمان در دنيا روزبه‌روز در حال پيشرفت است و در كشور ما هم از ۵۰ سال پيش روند رو به رشدي را طي كرده‌ است. در حال حاضر اگر به‌دنبال مبل راحتي باشيد با كالاهاي متفاوت رو‌به‌رو خواهيد شد. در واقع خريد مبلمان راحتي به اندازه اسم‌شان راحت نيست. بايد هنگام خريد و حتي پيش از آن نكاتي را چون مواد به‌كار برده شده در ساخت مبل، استحكام آن، پارچه رو مبلي و فضاي منزل درنظر بگيريد.

  • جنس بدنه

مبل‌هاي راحتي معمولا به‌طور كامل با پارچه پوشيده شده‌اند اما بدنه آنها را چوب و فلز تشكيل مي‌هد. مرغوبيت چوب به‌كار برده شده در بدنه، عاملي براي استحكام مبل است اما توجه كنيد كه هر چه مبل سنگين‌تر باشد نشان‌دهنده استحكام بيشتر آن نيست. لازم است بدانيد كه چوب به‌كار رفته در بدنه مبل راحتي در قيمت آن تأثير‌گذار است، براي مثال اگر در ساخت آن از چوب راش استفاده شود گران‌تر از مدلي است كه از چوب كاج ساخته شده. نكته بسيار مهم ديگر در انتخاب مبل راحتي جنس نشيمنگاه آن است. اين قسمت از مبل در واقع جايي‌ است كه بايد بتواند بيشترين فشار را تحمل كند، درحالي‌كه دچار كمترين تغيير حالت شود. اگر مي‌خواهيد مبل شما زياد عمر كند و ظاهرش هم تغيير نكند سعي كنيد مبلي بخريد كه تشك يا كفه آن از جنس فوم سرد باشد. اين نوع فوم در مقايسه با نوع اسفنجي خاصيت ارتجاعي بيشتري داشته و باعث مي‌شود بلافاصله بعد از آنكه از روي آن بلند شديد به حالت اوليه خود بازگردد. البته در حال حاضر در بازار، اسفنج‌هاي نوع فشرده‌تر كه از نوع معمولي خود بهتر هستند موجود است اما كيفيت آنها به فوم سرد نمي‌رسد. به‌خاطر داشته‌باشيد كه هنگام خريد حتما براي چند دقيقه روي مبل بنشينيد و پس از بلند شدن تغيير ظاهري تشك آن را بررسي كنيد، در واقع اين يكي از راه‌هاي امتحان كردن جنس كفه مبل است. اگر قيمت يك ست كامل مبل راحتي با نشيمن اسفنجي و چوب بدنه معمولي برابر يك‌ميليون و ۷۰۰ هزار تومان باشد، قيمت همين مبل با فوم سرد و چوب نسبتا مرغوب تا ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان مي‌رسد.

  • جنس پارچه

جنس پارچه مبل‌هاي راحتي بسيار مهم است زيرا شما بيشتر از مبل‌هاي قسمت پذيرايي خانه‌تان با آنها سر و كار داريد. پس احتمال آنكه در معرض كثيفي قرار بگيرند بسيار زياد است. سعي كنيد پارچه‌هايي را انتخاب كنيد كه شست‌وشوي آنها راحت باشد. پارچه‌هاي چرمي به‌راحتي قابل تميزكردن هستند، به علاوه به كمك يك روغن مخصوص مي‌توان درخشش روز اول‌شان را به آنها برگرداند. اما مهم‌ترين مشكل آنها قيمت‌شان است. معمولا مبل‌هاي چرمي قيمت بالايي دارند. يك ست كامل مبل راحتي چرم كه شامل يك كاناپه 3نفره، يك مبل 2نفره و 2مبل يك نفره است از حدود ۲ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و حتي بيشتر در بازار پيدا مي‌شود. پارچه‌هاي ديگر از نوع مخملي و كتان هم براي مبل‌هاي راحتي پركاربرد هستند. توجه كنيد كه مقاومت بالاي پارچه هم اهميت زيادي دارد. حتما از فروشنده در مورد آن سؤال كرده و ضمانت بخواهيد. پارچه‌هاي كتان مقاومت بالايي در برابر سايش، نخ‌كش‌شدن و تغيير رنگ در مقابل نور دارند اما زود چرك را به‌خود جذب مي‌كنند. نكته‌اي كه در اين مورد بايد توجه كنيد اين است كه در حال حاضر بازار پر از پارچه‌هاي واردشده از كشور چين است. اين پارچه‌ها ظاهر خوبي دارند و قيمت‌شان هم نسبت به نوع ايراني و ترك بسيار پايين‌تر است. شما مي‌توانيد يك پارچه كتان چيني را از متري ۱۳‌هزار تومان پيدا كنيد، درحالي‌كه ممكن است نوع وطني همان پارچه متري ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان باشد اما موضوع قابل توجه، كيفيت اين پارچه‌هاست كه بايد آن را مدنظر قرار دهيد. پارچه‌هاي چيني اگر نامرغوب باشند با چندبار دستمال‌كشيدن و 3-2‌ماه استفاده، ظاهرشان بسيار تغيير مي‌كند.

  • استانداردهاي فني

ارتفاع استاندارد براي پشتي يك مبل راحتي بين ۷۸ تا حدود ۹۶ سانتي‌متر است. از طرفي اين قسمت از مبل بايد به‌طور كامل گودي كمر شما را پر كند تا در طولاني مدت اذيت نشويد. علاوه بر ارتفاع پشتي مبل بايد به ارتفاع آن از سطح زمين هم توجه كنيد. اين ارتفاع بايد طوري باشد كه پاهاي شما نه زياد كشيده و نه زياد خم شود. استاندارد ديگري كه بايد زمان خريد آن را مدنظر قرار دهيد ميزان فرورفتگي شما در نشيمن مبل است. اين نكته براي تأمين سلامت كمر شما حائز اهميت است. هنگام خريد، مبل مورد نظر خود را امتحان كنيد، اگر نرمي نشيمنگاه آن به اندازه‌اي بود كه موقع بلندشدن از روي مبل مجبور شديد روي پاها و كمر خود فشار وارد كنيد تا خود را از آن وضعيت بيرون بكشيد استاندارد نبوده و بي‌شك به اسكلت بدن شما صدمه مي‌زند.

  • اندازه مبل و فضاي خانه

پيش از آنكه براي خريد مبل اقدام كنيد بايد فضاي قسمت نشيمن خانه خود را درنظر بگيريد. مبل‌هاي به شكل «L» براي نشيمن‌هاي كوچك مناسب هستند. اين نوع مبلمان راحتي در واقع يك ست كامل به هم چسبيده‌اند و به‌دليل نبود فضاي خالي بين آن، از لحاظ فضا، اقتصادي هستند. مبل‌هاي «U» شكل يا ست‌هاي كاملي كه از هم جدا هستند براي فضاهاي بزرگ‌تر پيشنهاد مي‌شوند. اين دو مدل از نظر قيمت تفاوت چنداني باهم ندارند. اگر يك ست مبل ال با روكش كتان قيمتي برابر ۲ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان داشته‌باشد قيمت ستي كامل با مبلمان جدا برابر ۲ ميليون و ۴۸۰ هزار تومان است. توجه كنيد هرچه مبل‌هايي كه انتخاب مي‌كنيد ابعاد بزرگ‌تري داشته باشند فضاي منزل شما كوچك‌تر به‌نظر مي‌آيد، پس حتما به متراژ هال يا نشيمن خانه خود توجه كنيد. علاوه بر آن درنظر داشته‌باشيد كه هر چه ارتفاع پشتي مبل شما بلندتر باشد سقف خانه شما كوتاه‌تر و در نتيجه فضا خفه‌تر به‌نظر مي‌آيد. پس، از انتخاب مبل‌هايي كه پشتي آنها از ارتفاع استاندارد بلند‌تر است چشم‌پوشي كنيد.

اگر فكر مي‌كنيد مبل‌هاي شما در معرض آلودگي هستند؛ مثلا در مركز شهر زندگي مي‌كنيد يا كودك خردسال در خانه داريد بهتر است مبل‌هايي بخريد كه روكش آنها قابل جابه‌جايي است. به اين صورت كه مي‌توانيد روكش آنها را از روي تشك و كوسن‌هاي مبل جدا كرده و پس از شست‌وشو دوباره آن را روي مبل بكشيد.

اگر مجبور هستيد خانه خود را هر سال يك‌بار عوض كنيد بهتر است مبل‌هاي سبك‌تر را انتخاب كنيد كه حمل آنها آسان‌تر باشد.

هنگام انتخاب رنگ مبل خود بايد توجه كنيد كه پارچه‌هاي تيره‌تر را انتخاب كنيد كه امكان كثيف‌شدن آنها كمتر است يا به‌عبارتي كثيفي آنها كمتر توي چشم مي‌زند. پس اگر قصد نداريد پارچه مبل خود را زود به زود تعويض كنيد سراغ اين نوع رنگ‌ها برويد.

کد خبر 349480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha