همشهری آنلاین: نمایندگان ۲۰۰ کشور جهان سرانجام در نشستی در کیگالی، پایتخت رواندا درباره کاهش تدریجی گازهای گلخانه‌ای به توافق رسیدند. مصوبات جدید، تکمیلی بر پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازون زمین است.

توافق کشورهای جهان بر سر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

به گزارش دويچه وله، وینست بیروتا، وزیر منابع طبیعی و مواد خام رواندا اعلام کرد که کشورهای شرکت‌کننده در نشست محیط زیست در کیگالی متعهد شده‌‌اند که از ساخت یخچال و کولرهایی که با گاز گلخانه‌ای (هیدروفلوروکربنها و ترکیبات مشابه بطور مشخص گازهای خننک‌کننده) کار می‌کنند، خودداری کنند.

توافق کشورهای جهان برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کنفرانس کیگالی ساعت‌ها به طول انجامید و نگرانی‌های فراوانی پیرامون شکست این نشست وجود داشت.

بیروتا گفت: «نمایندگان تمام کشورهای حاضر موارد تکمیلی و مصوبات را امضا کرده‌اند.»

در مذاکرات اخیر بحث بر سر گسترش پروتکل مونترال بود. در این پروتکل که در سال ۱۹۸۷ در مونترال کانادا به تصویب رسید کشورهای جهان تصمیم گرفته بودند که برای حفاظت از لایه اوزون زمین از تولید گازهای گلخانه‌ای یا ترکیبات هیدروفلوروکربنها خودداردی کنند و برای محصولات صنعتی گزینه‌های مناسب دیگری بیابند.

تخریب لایه اوزون زمین سبب اصابت پرتوهای مضر خورشید به زمین می‌شود و در نهایت گرمایش زمین را نیز تسریع می‌کند.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا نیز در نشست کیگالی حضور داشت. او نتایج این نشست را "دوران‌ساز" خواند. برخی از کشورهای جهان (اغلب کشورهای اروپایی) به شدت خواهان افزودن بندهایی به پروتکل مونترال بودند تا تولید گازهای گلخانه هر چه زودتر کاهش یابد.

در توافق کیگالی کشورهای جهان به سه گروه تقسیم شده‌اند که در گروه اول کشورهای صنتعتی و پیشرفته قرار دارند. کشورهای در حال توسعه نیز به دو زیرگروه تقسیم شده‌اند. کشورهای صنعتی باید تا سال ۲۰۱۹ استفاده از هیدروفلورکربن‌ها را ۱۰ درصد و تا سال ۲۰۳۶ حدود ۸۵ درصد کاهش دهند.

کشورهای در حال توسعه (گروه اول تا سال ۲۰۲۴ و گروه دوم تا سال ۲۰۲۸) موظفند که استفاده از گازهای گلخانه‌ای را کنترل کرده و سپس دست به کاهش آن از تاریخ‌های یاده‌شده بزنند. ایران، هند، پاکستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در گروه دوم کشورهای در حال توسعه هستند که زمانی بیشتر در اختیار آنها برای کاهش گازهای خنک‌کننده گذاشته شده است.

در اواخر ژوئیه امسال نمایندگان ۲۵ کشور در وین، پایتخت اتریش بیانیه را تصویب کرده بودند که موارد مشخص برای بهبود پروتکل مونترال در آن قید شده بودند. به گفته کارشناسان تاثیرات مخرب‌ ترکیبات هیدروفلوروکربنها ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیش از گاز دی‌اکسیدکربن است.

کد خبر 349411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha