‌شهروندان «توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و غیراستاندارد» را اولویت نخست برای کاهش آلودگی هوا می‌دانند. این نظر نتیجه نظرسنجی بزرگ همشهری درخصوص اولویت مقابله با خودروهای آلاینده است.

آلودگی هوا

تردد 3ميليون خودروي سواري، 780هزار دستگاه موتورسيكلت و 100هزار خودروي ديزلي در پايتخت، عامل 80درصد آلودگي هواي تهران هستند. رفت‌وآمد اين تعداد وسيله نقليه موجب مي‌شود كه در هر سال 800هزار تن انواع آلودگي‌ها وارد هواي پايتخت شود. البته حدود نيمي از اين 800هزار تن، توسط خودروهاي فرسوده‌اي توليد مي‌شود كه در كل 13درصد وسايل نقليه تهران را تشكيل مي‌دهند؛ خودروهايي كه 400هزار دستگاه بيشتر نيستند اما هر كدامشان در هر كيلومتر 40گرم گازهاي آلاينده توليد مي‌كنند. اين عدد را مقايسه كنيد با يك خودروي يورو2كه بخش اعظم خودروهاي تهران را تشكيل مي‌دهد. همين خودرو در هر كيلومتر 2.7گرم آلودگي هوا توليد مي‌كند.

  • سهم بالاي ديزلي‌ها

خودروهاي ديزلي هم سهم بزرگي در آلودگي هوا دارند. در تهران عدد اين خودروها به 100هزار دستگاه‌مي‌رسد. وسايل نقليه ديزلي نظير اتوبوس‌هاي شهري و غيرشهري، كاميون و ميني‌بوس از گازوئيل استفاده مي‌كنند اما اين سوخت با احتراق در موتورهاي ديزلي، تركيبي خطرناك را از اگزوز آنها در شهر پراكنده مي‌كند.

از تركيب گازوئيل و هوا در موتور ديزل اتوبوس و كاميون، منواكسيد كربن، دي‌اكسيدكربن، آب، نيتروژن، اكسيد نيتروژن، دي اكسيد نيتروژن، كربن، ذرات آلي فرار و 200ماده سمي از اگزوز آنها خارج مي‌شود كه از بين آنها، تركيبات اكسيد نيتروژن، كربن و ذرات آلي فرار بسيار خطرناك و مرگ‌آور است. در اين زمينه‌ ماه گذشته شهرداري تهران، يونسكو و چهره‌هاي بين‌المللي محيط‌زيست در دانشگاه صنعتي شريف تلاش كردند طي كارگاهي يكروزه مزاياي نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي را يادآور شوند و از همه مسئولان دولتي بخواهند نصب فيلتر دوده را جدي بگيرند. اين فيلترها مي‌توانند دوده ناشي از خودروهاي ديزلي را به صفر برسانند.

  • كاربراتوري‌هاي دو چرخ

ضلع ديگر مثلث آلاينده‌ها، موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري هستند. انتشار منواكسيد كربن موتورسيكلت‌ها 7برابر حد مجاز است. استنشاق طولاني‌مدت اين گاز آلاينده باعث مرگ مستقيم مي‌شود. اين خبري است كه چندي پيش طي پژوهش دانشگاه صنعتي شريف به‌دست آمده و نشان مي‌دهد اين وسايل نقليه تا چه اندازه براي ادامه زندگي مردم خطرآفرين هستند.

البته موتورسيكلت‌ها سومين وسيله نقليه پرشمار در كلانشهر تهران هستند اما در پژوهش مذكور نتايج آزمون 60نمونه موتورسيكلت 125سي‌سي كاربراتوري تهران نشان داد منواكسيد كربن توليدي اين وسايل 7برابر حد مجاز است. همچنين 30درصد از سوخت در موتورسيكلت‌ها به‌صورت ناقص مي‌سوزد كه اين امر زمينه‌ساز توليد مقادير قابل توجه آلاينده‌هاي منواكسيد كربن، تركيبات هيدروكربني نسوخته و دوده از موتورسيكلت‌هاست و عدم‌كنترل مناسب تركيب مخلوط سوخت و هوا توسط كاربراتور جزو علل اصلي انتشار مقادير قابل توجه آلايندگي از موتورسيكلت‌ها محسوب مي‌شود.

  • شهروندان كدام گزينه‌هاي نظرسنجي را انتخاب كردند؟

13مهرماه بود كه نظرسنجي بزرگ همشهري با عنوان « كدام راه مقابله با خودروهاي آلاينده اولويت دارد؟» در قالب تيتر يك منتشر شد. نتايج اين نظرسنجي كه تا ساعت 24روز 19مهر ادامه داشت، مشخص كرد كه 46درصد شركت‌كنندگان گزينه 4يعني توقف شماره‌گذاري خودروهاي آلاينده و غيراستاندارد را انتخاب كرده‌اند. گزينه‌هاي افزايش ظرفيت مترو(گزينه3)، صدور مجوز پلاك جديد فقط با اسقاط خودروي قديمي (گزينه2) و جريمه دوربيني خودروهاي فاقد معاينه فني (گزينه1) در اين نظرسنجي به‌ترتيب با 27، 19و 8درصد در رده‌هاي دوم تا چهارم قرار دارند.تجميع نظرات نشان مي‌دهد كه 73 درصد شهروندان آلودگي هواي شهرها را مربوط به وسايل نقليه مي‌دانند.

نمودار

کد خبر 349299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار