مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان و مسئولان تأکید دارند که حدود ۸۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از وجود وسایل نقلیه موتوری، صنایع آلاینده و سوخت‌های خارج از استانداردهای مطلوب جهانی است، برخی بدون توجه به راهبردهای «طرح جامع کاهش آلودگی هوا» ساختمان‌سازی‌ را عامل آلودگی هوا عنوان می‌کنند که به دور از هرگونه نگاه و تحلیل علمی است.

به گفته حسين مهاجر، مدير روابط عمومي و بين‌الملل معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، طرح اين موضوعات به نوعي گمراه‌كردن افكار عمومي است، مگر مي‌شود جريان باد از سمت غرب تهران پشت تعدادي از ساختمان‌ها متوقف شده و باعث آلودگي هوا شود؟

اين سؤال مطرح است كه چرا با وجود نبود ساختمان‌هاي بلندمرتبه در استان البرز، شهر كرج در مجاورت تهران از آلودگي رنج مي‌برد و چرا كلانشهر‌هايي همچون اصفهان، مشهد، شيراز و غيره كه فاقد ساختمان‌هاي بلندمرتبه هستند، همچون تهران غرق در آلودگي هوا هستند؟ در هفته گذشته يكي از مسئولان محيط‌زيست استان تهران درباره علت‌هاي آلودگي هواي تهران سخن گفته بود. مهاجر همچنين در واكنش به اظهاراتي همچون ساخت‌وساز در تهران و از بين رفتن باغ‌ها و اماكن فضاي سبز گفت:

خوشبختانه به‌كرات مستندات و گزارش‌هاي شهرداري تهران درخصوص افزايش سرانه‌هاي فضاي سبز شهر تهران اعلام و به دفعات به بررسي موضوع تملك باغات به‌منظور جلوگيري از تخريب و نگهداشت آن و عملكرد شهرداري در اين حوزه پرداخته شده است. وي با اشاره به اينكه شهرداري تهران‌ با مشكلات و مسائل موجود در فرايند حفظ و صيانت از فضاي سبز، باغ‌ها و جنگل‌هاي شهري همچون عدم‌همكاري برخي ارگان‌ها، كمبود آب و موقعيت اقليمي و جغرافيايي شهر تهران، بارش ناچيز نزولات آسماني و... مواجه است گفت:

اينكه شهرداري تهران را هدف قرار دهيم و كم‌كاري خود را بر آن نشانه گيريم، مشكلي را حل نخواهد كرد. در شهر تهران و در قالب طرح تفصيلي پهنه‌هاي دربرگيرنده فضاي سبز عمومي مشخص و بر حفظ و نگهداشت آن تحت عنوان پهنه‌هاي حفاظت شده با كاربري فضاي سبز عمومي تأكيد شده است و پروانه ساخت‌وساز در اين اراضي مطلقا صادر نمي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه انتظار اين است كه مسئولان محيط‌زيست گزارشي از اقدامات خود در راستاي كاهش آلودگي هوا ارائه كنند تا اذهان عمومي در جريان سطوح عملكردي ارگان‌هاي متولي در امر حفاظت از محيط‌زيست استان تهران قرار بگيرد، گفت: افزايش آلودگي سفره‌هاي آب زيرزميني و حوزه‌هاي تأمين آب شرب، افزايش تشعشعات امواج در محيط شهري، افزايش كانون‌هاي گردوغبار در حاشيه پايتخت و وجود صنايع آلاينده به‌دليل نبود نظارت كافي سبب شده است تا شهروندان در معرض تهديد قرار گيرند.

کد خبر 348964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha