مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

‌سید محمد فخار: طرح کاهش که براساس تصمیم ناگهانی و یکطرفه پلیس قرار بود ۱۰روز به‌علت شلوغی مراکز معاینه فنی متوقف بماند، تا ابتدای آبان اجرا نمی‌شود.

معاینه فنی

براساس تصميم شوراي‌عالي ترافيك مرحله جريمه‌اي طرح كاهش كه از ابتداي مهر لازم‌الاجرا بود، در اين زمان اجرايي شد اما پليس به‌علت شلوغي مراكز معاينه فني، روز 7مهر طرح را متوقف و اعلام كرد پس از 10روز(17مهر) طرح را اجرا مي‌كند اما آخرين اظهارنظر رئيس پليس راهور ناجا نشان مي‌دهد پليس دست‌كم تا 15روز ديگر(اول آبان) اين طرح را اجرا نمي‌كند.

  • يك تخلف صريح

روزنامه همشهري پيش ازاين پيش‌بيني كرده بود كه اين طرح نيز ممكن است به سرنوشت طرح ترافيكي منطقه‌12 دچار شود. در طرح منطقه12 جهت حركت برخي خيابان‌ها از 16تير به‌منظور كاهش ترافيك تغيير كرد اما پليس يكباره طرح را از 21تير متوقف كرد و هنوز هيچ نشانه‌اي از اجراي آن نيست. طرح كاهش نيز با توجه به تصميم ديروز پليس 21روز متوقف مي‌ماند و اين توقف خلاف صريح تصميمي است كه شوراي‌عالي ترافيك گرفته است. ديروز سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا گفت:‌

مقرر شده كه طبق طرح كاهش از ابتداي آبان‌ماه سال‌جاري در محدوده طرح زوج و فرد معاينه فني خودروها توسط دوربين‌هاي پلاك‌خوان چك شود. وي افزود: با توجه به استقبال مردم و در جهت هماهنگي‌هاي فني بيشتر مقرر شد كه اجراي اين طرح از آبان‌ماه آغاز شود؛ به‌طوري‌كه دوربين‌ها از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 19در روزهاي عادي و روز پنجشنبه از 6:30صبح تا ساعت 13 معاينه فني خودروها را از طريق خواندن پلاك چك مي‌كنند.

رئيس پليس راهور ناجا از شهروندان پايتخت درخواست كرد ظرف مدت باقيمانده براي اخذ برگه معاينه فني اقدام كنند و اين كار را به روزهاي پاياني موكول نكنند؛ چرا كه ازدحام مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني در روزهاي آخر افزايش مي‌يابد. مهري تأكيد كرد: شهروندان پس از اخذ برگه معاينه فني از مراكز معتبر تعيين شده، حتما صحت برگه معاينه فني خود را از طريق مراجعه به سامانه يكپارچه معاينه فني به آدرس www.symfa.moi.ir چك كرده و از صحت آن اطمينان حاصل كنند.

  • 70درصد مراجعان باراولشان بود

طي ١٤روز نخست مهر بالغ بر ٧٠هزار خودرو براي دريافت معاينه فني مراجعه كردند. ميزان مراجعات در روزهاي سوم و چهارم مهر‌ماه بالغ بر 7500مراجعه در روز بوده كه افزايش ٧٥‌درصدي ميزان مراجعات نرمال گذشته را شاهد بوديم. بدين‌ترتيب ميانگين مراجعات مهرماه ٤٠٠درصد افزايش يافت. براساس آمار بيش از ٧٠درصد خودروهاي مراجعه‌كننده، خودروهايي بودند كه براي نخستين‌بار مراجعه مي‌كردند. اين همان تأكيد و اهتمام شهردار تهران بر اقدامات مؤثر در كاهش آلودگي هواست.

سيدنواب حسيني‌منش مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين‌باره گفت:‌ تعداد بسياري از خودروها به‌رغم وجود قانون، از رعايت آن سرباز مي‌زدند و كسي هم با آنها برخورد نمي‌كرد اما با اجراي طرح كاهش و اعمال قانون و كنترل هوشمند، شهروندان مجاب به رعايت قانون شده بودند.

وي با تأكيد بر اينكه آلايندگي اصلي‌ترين عامل مردودي خودروها در آزمون معاينه فني است، تصريح كرد: آلايندگي خودرو ٤١ درصد و عيوب ظاهري و مكانيكي ٥٩‌درصد علت مردودي خودروها در آزمون معاينه فني است. مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني تهران با بيان اينكه سالانه بيش از ١٧ هزار كشته و ٢٠٠ هزار مجروح در تصادفات جاده‌اي داريم، گفت: طي ١٠ سال گذشته ٢٣٦ هزار كشته حاصل تصادفات جاده‌اي بوده است كه به اذعان پليس بيش از نيمي از تصادفات رانندگي جاده‌اي به‌دليل نقص ايمني، تست ترمز و انحراف خودرو بوده است.

اين در حالي است كه با انجام تست‌هاي معاينه فني، صحت سلامت ترمز، انحرافات خودرو و تركيدگي لاستيك و غيره مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. حسيني‌منش با بيان اينكه چه‌كسي پاسخگوي اين تعداد كشته در كشور است، گفت: اكنون بيش از ٨٠ درصد خودروهاي مردودي در مراكز معاينه فني ايراني است و 60درصد مردودي خودروها مربوط به سايپاست.

  • اذعان چهره‌هاي بين‌المللي به سهم عمده خودروها در آلودگي هواي تهران

همايش «ساخت شهر پايدار» با حضور كارشناساني از تهران و پاريس در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد. در اين همايش چهره‌هاي بين‌المللي به سهم 80درصدي خودروها در آلودگي هواي تهران اشاره و بر لزوم رفع هر چه سريع‌تر آن تأكيد كردند.

وحيد حسيني، عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف و مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين همايش طي سخناني تصريح كرد: بخشي از اطلاعات فراواني كه ما از آلودگي هواي شهر تهران داريم، محصول همكاري با چهره‌هاي بين‌المللي نظير خانم «كرين لژر» است كه در اين همايش حضور دارند.

به گفته وي، تجربه طولاني پاريس در آلودگي هوا كه از 20سال پيش شروع شده، الگوي خوبي بود كه طي سال‌هاي اخير مورد استفاده كشور قرار گرفته و تصوير صحيحي از آلودگي هوا نزد رسانه‌ها، مجامع علمي و افكار عمومي ايجاد شد. اين عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف گفت: موتورهاي كاربراتوري و ديزلي تهديدي براي زندگي شهروندان تهران و كلانشهرهاي كشور هستند. ما در اين راه اميدواريم دست‌كم تا 10سال ديگر از مشكلات اين منابع آلودگي هوا خلاص شويم. اينها منابع بيش‌آلاينده هستند و آلودگي هواي بسياري توليد و هزينه‌هاي سنگيني به سلامت شهروندان تحميل مي‌كنند.

ما در تصادفات رانندگي با مرگ ناگهاني مواجه هستيم اما آلودگي هوا مرگ تدريجي است و پس از دچار كردن افراد به سكته و بيماري‌هاي قلبي و سرطان، موجب مرگ شهروندان مي‌شود.مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در ادامه تصريح كرد: هر سال آناليز مستمر روي كنترل كيفيت سوخت توسط شركت كنترل كيفيت هواي تهران انجام مي‌شود و بررسي‌هاي ما نشان داده وضع بسيار بهتر از گذشته شده است. در سال89 حدود 7هزار پي‌پي‌ام (قسمت در ميليون) ديزل در هواي شهر داشتيم كه الان به زير50 رسيده است. در بنزين هم بنزن از 2.7گرم حجمي به زير 0.7رسيده است. در اين مسير كيفيت هواي تهران روزانه، ماهانه و سالانه اندازه‌گيري، مقايسه و آناليز مي‌شود تا شرايط همواره در كنترل باشد.

حسيني افزود: برخي مي‌گويند چگونه اينقدر قاطعانه خودروهاي كاربراتوري، ديزلي و موتورسيكلت‌ها را مقصر آلودگي هوا مي‌دانيد؟ در پاسخ بايد گفت كه ما با همكاري يك دانشگاه كانادايي يك‌سال آناليز علمي كامل شيميايي ذرات معلق تهران را انجام داديم و متوجه شديم 20درصد ذرات معلق گرد و خاك است و 80درصد آن منبع احتراقي دارد كه به منابع آلاينده متحرك برمي‌گردد. از تركيب ذرات معلق هم 10درصد آن كربن سياه يا دوده است كه براي سلامت شهروندان فوق العاده خطرناك است و بدن هيچ مكانيسم دفاعي در برابر اين ماده سمي ندارد و منبع اصلي آن هم خودروهاي كاربراتوري است.

کد خبر 348722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha