همشهری آنلاین: تظاهرات سراسری دانشجویان و برخورد خشونت‌آمیز پلیس آفریقای جنوبی در محوطه دانشگاه‌های شهر «ژوهانسبورگ» برای روزهای متوالی تشدید و تداوم پیدا کرده است و دانشجویان خواستار انجام اصلاحات آموزشی از سوی دولت شده‌اند.

تظاهرات دانشجویان در آفریقای جنوبی

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی 124نیوز، شاهدان محلی پنجشنبه اعلام کردند که شمار زیادی از دانشجویان آفریقای جنوبی در اعتراض به سیاست‌های آموزشی دولت این کشور در رسیدگی به وضعیت دانشگاهیان، در خیابان‌های اطراف دانشگاه «ویتس» در ژوهانسبورگ و دیگر مراکز آموزشی این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرات دانشجویان آفریقای جنوبی در حالی وارد هفته دوم خود شده است که به دنبال آن، پلیس این کشور با برخورد خشونت‌آمیز، دانشجویان را متفرق کرد.

شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه «ویتس» در ژوهانسبورگ و دیگر دانشگاه‌های این کشور، در روزهای اخیر با پرتاب سنگ و اجسام سنگین به سوی نیروهای پلیس مستقر در محوطه درونی دانشگاه، به برخورد خشونت‌آمیز پلیس در چند روز گذشته اعتراض کردند.

نیروهای پلیس نیز با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

حضور نیروهای ویژه پلیس در محوطه‌های درونی و بیرونی برخی دانشگاه‌های این کشور در حالی شدت پیدا کرده است که نمایندگان تشکل‌های دانشگاهی خواستار تعلیق افزایش شهریه‌های آموزشی و انجام اصلاحات آموزشی و فرهنگی شده‌اند.

این درحالی است که تشکل‌ها و نهادهای دانشگاهی آفریقای جنوبی تاکید کرده‌اند این تظاهرات در روزهای آینده با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

کاهش شهریه‌های سنگین دانشگاه‌ها و تامین خواسته‌های فرهنگی و سیاسی دانشجویان از اصلی‌ترین مطالبات دانشجویان عنوان شده است.

در همین خصوص، دانشگاه «ویتس» در ژوهانسبورگ روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کلاس‌های درس و برنامه‌های آموزشی این دانشگاه دایر خواهد بود، اما برخی تشکل‌های دانشجویی مانع از برگزاری منظم کلاس‌ها شدند.

تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویان و برخورد خشونت‌آمیز پلیس آفریقای جنوبی در حالی افزایش یافته است که پیشتر کلاس‌های درس شمار زیادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شهر «ژوهانسبورگ» به تعطیلی کشیده شده بود.

پیشتر دو دانشگاه «ویتس» و «وندا» به همراه چند دانشگاه مهم دیگر این کشور بر از سرگیری برنامه‌های دانشگاهی و برگزاری کلاس‌های درس تاکید کرده بودند.

این در حالی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در آفریقای جنوبی به حدی گران است که پرداخت آن برای بسیاری از دانشجویان سیاه‌پوست بسیار دشوار شده و همین موضوع موجب افزایش نگرانی‌ها درباره نابرابری‌های پایدار در صنعتی‌ترین کشور آفریقا شده است که بیش از دو دهه قبل با حکومت نژادپرستانه سفیدپوستان مبارزه کرد.

کد خبر 349260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha