پرونده پسری که در ۱۷ سالگی در جریان نزاعی کودکانه مرتکب قتل شده بود، بعد از گذشت ۱۲ سال از وقوع این حادثه بار دیگر در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت.

متهم

وي كه 11سال از عمرش را در زندان گذرانده، طي اين مدت 2بار براي اجراي حكم تا پاي چوبه دار رفته اما هر بار در آخرين لحظات توانسته مهلت بگيرد. حالا درحالي‌كه هم حكم قصاص و هم حكم پرداخت ديه از سوي ديوان عالي كشور نقض شده، وي صبح ديروز بار ديگر محاكمه شد تا يك‌بار ديگر كابوس‌هاي طناب دار برايش تداعي شود.

اين جوان كه محمد نام دارد متهم است روز ششم ارديبهشت‌ماه سال 83در نزاعي دسته جمعي مقابل باشگاه بيليارد در رباط كريم جواني به نام سعيد را به ضرب چاقو به قتل رسانده است.او در بازجويي‌هاي اوليه به زدن ضربه چاقو به مقتول اعتراف كرد اما مدعي شد كه فقط يك ضربه به وي وارد كرده است. اين در حالي بود كه مقتول با اصابت 2ضربه به قتل رسيده بود. او گفت: با دوستانم از مقابل باشگاه رد‌مي‌شديم كه سعيد با يكي از دوستانم درگير شد. آنها از قبل با يكديگر اختلاف داشتند.

مقتول با چوب به من حمله كرد. من هم براي دفاع از خودم يك ضربه به وي زدم. همين اعترافات كافي بود تا محمد كه آن زمان 17سال داشت در شعبه 71دادگاه كيفري استان تهران محاكمه و به قصاص محكوم شود. اين رأي در شعبه 27ديوانعالي كشور نيز تأييد و پرونده به واحد اجراي احكام فرستاده شد.

  • وكلاي قلابي ناجي شدند

قاضي اجراي احكام دادسراي امور جنايي ساعت 4صبح روز دوم مرداد‌ماه سال 87را براي به دار آويخته شدن محمد درنظر گرفته بود اما يك روز پيش از اجراي حكم معلوم شد 2وكيلي كه در دادگاه از محمد دفاع كرده‌اند قلابي بوده‌اند.به اين ترتيب سرپرست وقت دادسرا طي نامه‌اي به زندان خواستار توقف اجراي حكم شد.

با گذشت يك‌ماه از توقف اجراي حكم بار ديگر نام محمد در فهرست اجراي احكام قرار گرفت. اما اين بار هم اجراي حكم به تعويق افتاد تا اينكه پرونده به حوزه نظارت قضايي رئيس قوه قضاييه فرستاده شود. بررسي پرونده مدت‌ها طول كشيد تا اينكه سرانجام قضات شعبه 14ديوان عالي كشور درخواست اعاده دادرسي وكلاي جديد متهم را پذيرفتند. در اين شرايط پرونده براي دومين مرتبه به دادگاه فرستاده شد.

  • آزادي بعد از 11سال

در دومين دور از رسيدگي كه چندي قبل در شعبه چهارم دادگاه كيفري يك استان تهران برگزار شد قضات دادگاه با استناد به ماده 91قانون مجازات اسلامي مصوب سال 92محمد را به پرداخت ديه و تحمل حبس محكوم كردند. قضات دادگاه طبق اظهارنظر كميسيون پزشكي قانوني به اين نتيجه رسيدند وي كه آن زمان 17سال داشته به رشد عقلي نرسيده و ماهيت جرمي را كه مرتكب شده درك نمي‌كرده است. به اين ترتيب محمد توانست با سپردن وثيقه آزاد شود. اما خانواده مقتول به اين رأي اعتراض كردند و قضات ديوان عالي كشور نيز اين رأي را نقض كردند و پرونده براي سومين مرتبه به دادگاه فرستاده شد.

  • سومين دادگاه

در جلسه رسيدگي به اين پرونده كه صبح ديروز در شعبه چهارم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي محمود كيخا برگزار شد پدر و مادر مقتول خواستار قصاص متهم شدند. سپس محمد در جايگاه ايستاد و در دفاع از خودش گفت: من هيچ وقت با خودم چاقو حمل نمي‌كردم. آن روز يكي از دوستانم كه چاقو داشت مادرش را ديد و از ترس مادرش چاقو را به من داد.

وي ادامه داد: آن روز در دعوا من كاره‌اي نبودم و وقتي چند نفر روي سرم ريختند ياد چاقو افتادم و آن را از جيبم بيرون آوردم. مي‌خواستم با چاقو آنها را بترسانم ولي ازدحام جمعيت باعث شد كه چند نفر از آنها روي من بيفتند و چاقو وارد بدن مقتول شود. آن زمان من پسري 17ساله بودم و اگر اشتباهي مرتكب شده‌ام از روي بچگي‌ام بوده است، به همين دليل از خانواده مقتول مي‌خواهم كه من را ببخشند.
در پايان اين جلسه قضات دادگاه براي تصميم‌گيري وارد شور شدند.

کد خبر 349088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha