عباس ثابتی‌راد: فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از اقدامات ارزشمند شهرداری تهران به‌دلیل همکاری و انجام اقدامات ارزشمند برای نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت قدردانی ویژه خواهد کرد.

بافت فرسوده

رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عملكرد مثبت شهرداري تهران، از ابتكار اين نهاد در نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري در پايتخت تقدير كرد و پايتخت ايران اسلامي را در زمره پايتخت‌هاي خوب در ميان كشورهاي ديگر دانست.
مهرداد لاهوتي، با اعلام اين مطلب درباره ضرورت نوسازي بافت‌هاي فرسوده تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي، بخش خصوصي و شهرداري‌ها به‌عنوان 3مجري براي اجراي قانون بهسازي و نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد و فرسوده تعريف شدند و اين قانون توانست در رفع مشكلات تجميع، حفظ امتيازات آب، برق و گاز، ارائه تخفيفات صدور پروانه و... فوايد و اثرات مثبت متعددي داشته باشد.

مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح قوانين مرتبط براي تسريع نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهرهاي كشور آنگونه كه لاهوتي گفت، اعلام آمادگي كرده ‌است.لاهوتي، تهران را ازجمله پايتخت‌هاي خوب در مقايسه با پايتخت ساير كشورها در دنيا دانست و افزود: در بحث حمل‌ونقل عمومي نيز اقدامات ارزنده‌اي انجام شده و موضوع مترو كه از سال 1353شروع شده است تا سال ديگر به اتمام خواهد رسيد. وي با بيان اينكه شهرداري‌هاي كشور از دولت مبلغ 2700ميليارد تومان براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده طلبكار بودند، از اصلاح قانون بودجه و تأمين اعتبار 2500ميليارد از اين بدهي خبر داد.

نماينده مردم لنگرود با اشاره به گزارش ارائه شده از سوي سازمان نوسازي مبني بر تحقق نوسازي 13درصدي در كل كشور با درنظر گرفتن 34درصد نوسازي صورت گرفته در شهر تهران، ضمن تقدير و تشكر از عملكرد خوب شهرداري تهران، خاطرنشان كرد: اين آمار نشان مي‌دهد كه در عين دستيابي به موفقيت هنوز با اجرايي شدن كامل قانون فاصله داريم و نياز به آسيب شناسي اقدامات براي بررسي اين امر كه دولت و ساير دستگاه‌هاي مسئول در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده تا چه اندازه به وظايف و تكاليف قانوني خود عمل كرده‌اند و طرح سؤال از وزيران مربوطه در اين خصوص لازم و ضروري به‌نظر مي‌رسد.

لاهوتي عنوان كرد: هيأت رئيسه فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي در جلسه‌اي از اقدامات و عملكرد خوب شهرداري تهران در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده در صحن مجلس تقدير و تشكر خواهد كرد.به گفته نمايندگان فراكسيون، مديريت شهري شوراي شهر و شهرداري تهران فراتر از وظايف خود براي قرض الحسنه شدن وام‌ها، رايگان شدن انشعابات آب و برق و گازاقدام كرده‌اند و در اين زمينه عملكرد ضعيف دولت و بانك مسكن مشهود است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران اما گفت: سازمان نوسازي و شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته به نيابت از كل حاكميت و به تنهايي در چندين محله فرسوده تهران ازجمله محله‌هاي مينايي، خوب بخت و... در منطقه 15ورود پيدا كرد اما به‌دليل عدم‌ورود ساير دستگاه‌هاي اجرايي و مسئول جهت انجام تكاليف قانوني ازجمله تأمين كسري سرانه‌هاي خدماتي شامل افزايش مسجد، فضاهاي آموزشي جابه‌جايي تيرهاي چراغ برق و... بيشترين نارضايتي را در پي داشت.

  • نوسازي در تهران 4برابر كشور

نوسازي بافت‌هاي فرسوده در كل كشور تنها 8درصد بوده و در طول 2 برنامه چهارم و پنجم اتفاق افتاده است. اما يك دهه نوسازي بافت فرسوده در تهران منجر به نوسازي بيش از 34درصد از بافت‌هاي فرسوده شده‌است. مديرعامل نوسازي شهر تهران در اين‌باره گفت: دولت قبل به هر دليلي به موضوع نوسازي بافت‌هاي فرسوده وارد نشد و تمركز خود را بر مسكن مهر قرار داد اما دولت فعلي با نقد اقدامات گذشته براي قانون پيشين يك سند ملي تنظيم كرد و جايگاه مديريت شهري در سند ملي اصلاح و شهرداري تهران به نمايندگي از شهرداري‌هاي كل كشور عضو ستاد ملي بازآفريني كشور شد.

وي افزود: مديريت شهري با دولت در موضوع نوسازي بسيار هماهنگ شده است و در كل كشور تنها جايي كه دولت اختيارات خود را در موضوع بازآفريني و نوسازي به شهرداري تفويض كرده، شهر تهران است و در ساير شهرهاي كشور رياست ستادهاي بازآفريني برعهده استانداري‌ها قرار گرفته است. واگذار نشدن وام نوسازي مسكن از سوي بانك‌ها

شهرداري براساس مصوبه شوراي شهر پذيرفت 9درصد يارانه وام نوسازي را مشابه 9درصد يارانه دولت براي متقاضيان نوسازي واجد شرايط تقبل كند. طبق مصوبه مقرر شده سالانه 300هزار وام نوسازي ارائه شود اما تا اين لحظه بانك‌ها بيش از 60هزار وام نداده‌اند و هيچ بانكي نيز قراردادي مبتني بر 9درصد يارانه وام نوسازي مصوب دولت را تنظيم نكرده است. فتح‌اللهي، دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران در اين رابطه گفت: 4500نفر متقاضي وام نوسازي از سهميه سال 1394به بانك مسكن معرفي شده‌اند اما هنوز 1200مورد آن تبديل به قرارداد نشده‌است، آن هم قرارداد براساس تيپ قرارداد بانك مركزي و نه تيپ قرارداد بسته تشويقي!

کد خبر 348946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha