به‌رغم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت و شهرداری تهران موظف هستند سالانه ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده پایتخت را نوسازی کنند اما ظرف ۸ سال اخیر اقدامی از سوی دولت در این‌باره صورت نگرفته تا اینکه رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران خبر از امضای قریب الوقوع تفاهمنامه‌ای داد که میان وزارت مسکن با شهرداری تهران منعقد خواهد شد.

براین اساس پیش‌بینی می‌شود امسال 50هزارواحد مسکونی فرسوده در شهر تهران نوسازی شود. عبادالله فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران از تعامل خوب میان وزارت مسکن با شهرداری تهران ابراز خوشحالی کرد و در توضیح یکی از ثمرات آن گفت: همه امکانات دولتی، شهرداری تهران و بخش خصوصی در قالب یک ستاد با نگاه متوازن و سیستم منظم در اختیارمردم قرار خواهد گرفت به‌نحوی که شاهد جهشی در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده خواهیم بود. به‌نظر می‌رسد یکی از الزامات امسال در صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده توجه به معماری اسلامی و ایرانی خواهد بود.

بنابراین گزارش 1.5 میلیون نفر از شهروندان تهرانی در بافت‌های فرسوده‌ای سکونت دارند که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن ناپایداری در برابر حوادث غیرمترقبه، ریزدانگی و نفوذناپذیری است ضمن اینکه عمده‌ترین مناطق شهر تهران که از وجود بافت‌های فرسوده در معرض آسیب جدی قراردارند، مناطق 17، 15، 20، 18، 9و 10هستند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران از تلاش‌هایی سخن گفت که شهرداری تهران از سال 82تاکنون در غیبت حمایت‌های دولتی به انجام رسانده است.

وی به‌عنوان نمونه صفرکردن عوارض نوسازی و بخشودگی جرائم برای صاحبان بافت‌های فرسوده را نام برد که مشوق خوبی برای نوسازی اینگونه بناهاست. به گفته فتح‌اللهی بار مالی‌ای که از بابت بخشودگی عوارض ظرف 8سال اخیر بر دوش شهرداری تهران افتاده است بیش از 300 میلیارد تومان است.

وی همچنین از افزایش تمایل صاحبان املاک فرسوده به امر تجمیع پلاک‌های ریزدانه سخن گفت و افزود: در سال 87کل پلاک‌های فرسوده تجمیع شده 2درصد پروانه‌ها را به‌خود اختصاص می‌داد اما این رقم در سال 92به 51درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده موفقیت نسبی شهرداری تهران در تشویق مردم به تجمیع آن‌دسته پلاک‌هایی است که مساحت آنها از 40تا 80متر است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت:‌ ‌از سال 92تا‌کنون 36هزارو 361هزار واحد مسکونی پروانه ساخت دریافت کرده‌اند که از این میان 8هزارو 925پلاک در بافت فرسوده قرار داشت.

کد خبر 258545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز