همشهری آنلاین: در پی گسترش تنش بین عراق و ترکیه بر سر موضوع تجاوز نیروهای نظامی ترکیه به شمال عراق، دو کشور سفرای یکدیگر در بغداد و آنکارا را احضار کردند.

عراق سفیر ترکیه در بغداد و ترکیه سفیر عراق در آنکارا را احضار کرد
  • وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه را احضار کرد

 وزارت خارجه عراق در اعتراض به تصمیم ترکیه برای ادامه تجاوز نیروهایش به خاک عراق، سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد.

به گزارش ايرنا به نقل ازپایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، 'احمد جمال' سخنگوی این وزارتخانه روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی سخنان 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر تمدید حضور یکساله نظامیان ترک در شمال عراق و اینکه این نیروها در عملیات آزادی سازی موصل شرکت می کنند، این وزارتخانه سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد.

وزارت خارجه عراق یادداشت اعتراض آمیزی را به سفیر ترکیه در بغداد تسلیم کرد و از ترکیه خواسته است که نیروهای این کشور فوراً خاک عراق را ترک کنند.

از سوی دیگر فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق در واکنش به ورود نیروهای ترکیه به عراق تأکید کرد که این اقدام ترکیه نقض قوانین بین المللی است.

در ادامه واکنش ها به حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق، مجلس نمایندگان عراق روز سه شنبه در مصوبه ای این اقدام ترکیه را محکوم کرد.

ترکیه از اواخر سال 2015 صدها نفر از نیروهای ارتش خود را بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی عراق، در پادگان 'بعشیقه' در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر کرد و این حضور به رغم گذشت حدود یکسال همچنان در این منطقه از شمال عراق ادامه دارد.

رییس جمهور ترکیه در پی مصوبه شنبه گذشته پارلمان این کشور مبنی بر تمدید حضور یکساله نظامیان ترک در شمال عراق، اعلام کرد که در عملیات آزادی سازی موصل شرکت می کند و این در حالیست که دولت عراق در پاسخ به این اظهارات 'رجب طیب اردوغان' گفت که عملیات آزادسازی موصل بدون حضور نیروهای ترکیه خواهد بود.

عراق در طول ماه های گذشته بارها خواستار خروج نظامیان ترکیه از اراضی اش شده اما آنکارا تاکنون به این خواسته بغداد عمل نکرده است.

جالب اینکه به رغم صدور بیانیه هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب، ترکیه به هیچ یک از این درخواست های نهادهای منطقه ای و بین المللی توجهی نکرده است.
دولت آمریکا به رغم داشتن توافقنامه امنیتی راهبردی با بغداد، اما آنکارا تاکنون در اقدامی برای خروج نیروهای خود از شمال عراق نکرده است

  • سفیر عراق در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد

از سوي ديگر  وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه با احضار سفیر بغداد در ترکیه به مصوبه مجلس عراق در مخالفت با حضور نیروهای ترکیه در شمال موصل به شدت اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه همچنین با صدور بیانیه ای مصوبه مجلس نمایندگان عراق را که خواستار خروج نیروهای ترکیه از شمال موصل شده است را محکوم و غیرقابل قبول خواند.

مجلس نمایندگان عراق روز سه شنبه در مصوبه ای حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد.

مجلس عراق در حالی حضور نظامیان ترکیه در آن کشور را محکوم می کند که دولت آنکارا روز شنبه توانست مجوز عملیات برون مرزی در شمال سوریه و عراق را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده و در دوره اخیر با نزدیک شدن عملیات آزادسازی موصل، مقامات بلندپایه دولت آنکارا بر لزوم مشارکت این کشور در عملیات آزاد سازی موصل و حساسیت در خصوص حفظ ساختار قومی موصل تاکید کرده اند.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای در تارنمای رسمی خود در اینترنت به مصوبه مجلس نمایندگان عراق واکنش تند نشان داده و به ویژه آن بخش از مصوبه عراق در مورد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را به شدت محکوم و عیر قابل قبول ارزیابی کرده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: این مصوبه منعکس کننده نظر اکثریت مردم عراق در مورد ترکیه نیست که طی سال ها در هر زمینه کنار آنها بوده و با تمامی امکانات خود از آنان پشتیبانی کرده است.

وزارت خارجه ترکیه می افزاید، این کشور علیرغم اینکه طی سال ها به دلیل تهدیدات تروریستی از سوی عراق، هزاران شهروند خود را از دست داده و به دلیل رشد مذهب گرایی با بی ثباتی روبروست، از تمامیت ارضی عراق حق حاکمیت، ثبات و امنیت آن به شدت دفاع کرده است و ترکیه تا کنون علیه عراق تهدید نبوده است.

در مصوبه، پارلمان عراق، از حضور نظامیان ترکیه در اراضی شمال عراق به عنوان نیروهای اشغالگر یاد کرده و از دولت عراق خواسته است که تدابیر لازم را برای خارج کردن این نیروها از اراضی عراق اتخاذ کند.

پیش از این دولت عراق، وزارت خارجه و تعدادی از فراکسیون ها و نمایندگان پارلمان عراق نیز به طور جداگانه در اظهار نظرها و بیانیه های جداگانه حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم و خواستار خروج این نیروها از اراضی عراق شدند.

ترکیه از اواخر سال 2015 صدها نفر از نیروهای ارتش خود را به همراه چندین دستگاه تانک و نیروی مکانیزه بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی عراق، در پادگان بعشیقه در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر کرد و این حضور به رغم گذشت بیش از 10 ماه همچنان در این منطقه از شمال عراق ادامه دارد.

کد خبر 348677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha