درحالی‌که آمریکا مذاکره با مسکو درباره سوریه را به حال تعلیق درآورده، سفارت روسیه در دمشق از سوی نیروهای گروه تروریستی جبهه‌النصره هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفته است.

حمله خمپاره‌ای به سفارت روسیه از منطقه جوبر صورت گرفته که محل حضور تروریست‌های جبهه النصره است.

ساعتي پس از آنكه آمريكا اعلام كرد كه مذاكرات با مسكو درباره بحران سوريه را معلق مي‌كند سفارت روسيه از سوي مناطق تحت كنترل جبهه النصره و شبه‌نظاميان فيلق الرحمان هدف حملات خمپاره‌اي قرار گرفت. به گزارش راشاتودي، وزارت امور خارجه روسيه با تأييد اين حمله اعلام كرده كه يكي از خمپاره‌ها به بخش مسكوني سفارت روسيه اصابت كرده اما كسي در انفجارها آسيب‌نديده است.

همچنين 2گلوله خمپاره ديگر به نزديكي سفارت اصابت كرده است. در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است كه براساس گزارش‌هاي دريافتي حمله خمپاره‌اي از منطقه جوبر صورت گرفته است. روسيه اعلام كرده حمله به سفارت اين كشور نتيجه اقدامات كشورهايي مانند آمريكا و متحدانش است كه عامل تحريك براي ادامه خونريزي و خشونت در سوريه هستند و با گروه‌هاي شورشي و افراطي ارتباط دارند.

پس از آنكه گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كشورش تبادل اطلاعات نظامي با آمريكا درباره سوريه را متوقف كرده آمريكا از تعليق مذاكرات ديپلماتيك با روسيه درباره سوريه خبر داد. مقام‌هاي روسيه با اعلام تأسف از تصميم آمريكا اعلام كرده‌اند كه همچنان به‌دنبال توافق ديپلماتيك با واشنگتن براي ازسرگيري آتش‌بس در سوريه هستند.

  • آمريكا؛آماده همكاري با شيطان

وزارت خارجه روسيه با متهم كردن آمريكا به تلاش براي از بين بردن توافق آمريكا تأكيد كرده كه اين كشور مسئول هر نوع حملات تروريستي در سوريه خواهد بود چون هيچ اقدامي عليه تروريست‌هاي النصره انجام نمي‌دهد. در اين بيانيه آمده است: ما هر چه مي‌گذرد بيشتر متقاعد مي‌شويم كه واشنگتن در راستاي تحقق تغيير نظام در دمشق، حاضر است با شيطان هم همكاري كند. آمريكا حاضر است براي بركناري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه ائتلافي با تروريست‌هاي تندرو تشكيل دهد.

دو طرف همچنان يكديگر را عامل شكست توافق آتش‌‌بس مي‌خوانند. دولت آمريكا اعلام كرده كه مسكو به شرايط توافق آتش‌بس كه ‌ماه پيش به‌دست آمد پايبند نبوده و روسيه هم تأكيد دارد كه واشنگتن از عمل به تعهداتش در سوريه عاجز است.سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته گفت: از همان آغاز برخي در دولت آمريكا براي به شكست كشاندن توافق درباره سوريه تلاش مي‌كردند. آمريكا نشان داد كه قادر نيست به تعهدات خود درباره سوريه عمل كند. كساني توافق ما را به شكست كشاندند كه به دنبال اجراي سناريوي اقدام نظامي در سوريه هستند.

استفان دي‌ ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه هم در بيانيه‌اي با ابراز تأسف شديد از تعليق مذاكرات روسيه و آمريكا اعلام كرده كه سازمان ملل همچنان براي حل سياسي بحران سوريه صرف‌نظر از نتايج نااميدكننده گفت‌وگوهاي طولاني و فشرده روسيه و آمريكا درباره سوريه ادامه مي‌دهد.

  • ادامه پيشروي ارتش سوريه در شرق حلب

تحولات اخير در حالي صورت مي‌گيرد كه ارتش سوريه به پيشروي‌هاي خود در شرق حلب ادامه مي‌دهد. حضور تروريست‌ها در اردوگاه حندرات، منطقه صنعتي «الشقيف» و بيمارستان «الكندي» به پايان رسيده و ارتش سوريه به ورودي اين مناطق از سمت گذرگاه شمالي آن نزديك شده است. نيروهاي مقاومت همچنين عمليات خود را به سوي ميدان «الجندول» آغاز كرده‌اند. اين ميدان ورودي بسياري از مناطق شرقي شهر حلب به‌حساب مي‌آيد و كنترل آن راه را براي تصرف مناطق ديگر هموار مي‌كند.

همزمان با اين پيشروي‌ها در منطقه حساس و مهم شهر حلب مقام‌هاي آمريكايي اعلام كرده‌اند كه روسيه براي نخستين بار از زمان حضور نظامي مستقيم خود در سوريه سامانه‌ ضد‌موشكي در خاك اين كشور را مستقر كرده است. اين منابع مي‌گويند اين اقدام براي رويارويي با هرگونه حمله موشكي احتمالي آمريكا در سوريه صورت گرفته است.

گفته مي‌شود مسكو سامانه اس 300خود را از طريق بندر طرطوس به سوريه فرستاده تا همانند سامانه اس ۴۰۰ كه در پايگاه حميميم است در عمليات نظامي استفاده شود. ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل اما با ابراز اميدواري به از سرگيري همكاري روسيه و آمريكا تأكيد كرده كه اگر روسيه در سوريه مداخله نمي‌كرد پرچم‌هاي سياه داعش در دمشق به اهتزاز درمي‌آمدند.

  • عيادت همسر اسد از مجروحان

دفتر ریاست جمهوری سوریه از عیادت همسر بشار اسد از تعدادی از زخمی‌های جنگ این کشور در حومه سویداء خبر داد. اسما اسد، در چارچوب طرح موسوم به مجروح وطن که در سال 2014 از سوی نهاد ریاست جمهوری در این کشور کلید خورد، به ملاقات تعدادی از زخمی‌ها در حومه شهر سویداء رفته است.هدف از اين طرح تامین نیازهای تمامی زخمی‌های ارتش و نیروهای مسلح کشور با اولویت موارد شدید است.

کد خبر 348563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha